Går ner sakta i varv..

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Jag tycker skotern har börjat varva ner väldigt sakta, kan det vara "rullarna" som behöver bytas i variatorn eller?
:|
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Menar du att du har dåligt backshift, dvs variatorn växlar tillbaka långsamt och blir liksom seg att få fart på efter du släppt gasen eller ligger varven kvar på motorn då du bromsar in och stannar?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
backshift

Mikael_N skrev:
Fattar fortfarande inte om du har problem med att det är motorn som inte går ner i varv eller om du menar att du har dålig backshift i variatorn.
Är det inte upshift när när motorvarvet skall gå ner? Eller är det jag som har blandat ihop? :rolleyes:
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
Mikael_N skrev:
Jo, det är när den växlar upp. Men problemet var tydligen att den inte växlade ner eller att motorn ej gick ner i varv då gasen släpptes.
Ja, när jag släpper gasen så går den sakta ner i varv..
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
Hehe... Det låter som min gamla Puch dakota när soppan tog slut...
Men jag misstänker att det inte e en Puch, och att soppan inte är slut... :D
(Kunde inte hålla mig på mattan, sorry)

Rengör sekundärn, och kolla fjäderspänningen vettja...
 

void

Medlem
20 jan 2005
34
0
1
Tycker att det låter som om den tar tjuvluft i fall det är själva varven som faller mycket sakta...
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
Man måste nästan få lyssna på skotern för att veta xakt...
Det borde höras på motorns beteende ifall den får tjuvluft eller om det är variatorn som j*vlas...
 

daniels

Välkänd medlem
7 jan 2005
318
0
16
AnteNord skrev:
Man måste nästan få lyssna på skotern för att veta xakt...
Det borde höras på motorns beteende ifall den får tjuvluft eller om det är variatorn som j*vlas...
hmm, drar jag på som fasen uppför en backe t.ex och släpper gasen direkt efteråt så går den ner mycket snabbare i varv..
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, men du har ännu inte sagt om det är själva motorn som vägrar gå ner i varv eller om det är variatorerna som inte växlar tillbaka korrekt då du släpper gasen.

Åtgärden på problemet är typ natt eller dag, beroende på vad som gäller.