RS Slideshelve*en+mattRAPP

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
310mil å andra paret slides SLUT trots isrivare, ja när dom nu funkar vill säga, över en plogkarm eller över en tuva i skogen å senvisar dom helre riktningen till solen,tror ja riktat om dom iaf 10ggr... så ska de inte behöva vara!

de är juh en total konstruktionsmiss yamaha har gjort i boggien, kompisens RMK700-03 har gått 550mil utan att ens bränna slidesen! där är de mer lyckat gjort från början..

sen va de juh de här med mattrappningarna... usch FYFAN! man får spänna mattan som en pianotråd för att de inte ska rappa, å så får man spänna den sen 1ggr per vecka för den töjs så nå ohyggligt!! de är juh mest i lössnön den rappar å när de går sakta å man ger fullt.


ja tycker de e dags att kräva våran rätt, vi har juh ändå betalat 120tkr för en skoter som man använder 4månader per år!


jaja kände för å lufta mig lite lätt ;)
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
yel_low skrev:
310mil å andra paret slides SLUT trots isrivare, ja när dom nu funkar vill säga, över en plogkarm eller över en tuva i skogen å senvisar dom helre riktningen till solen,tror ja riktat om dom iaf 10ggr... så ska de inte behöva vara!

de är juh en total konstruktionsmiss yamaha har gjort i boggien, kompisens RMK700-03 har gått 550mil utan att ens bränna slidesen! där är de mer lyckat gjort från början..

sen va de juh de här med mattrappningarna... usch FYFAN! man får spänna mattan som en pianotråd för att de inte ska rappa, å så får man spänna den sen 1ggr per vecka för den töjs så nå ohyggligt!! de är juh mest i lössnön den rappar å när de går sakta å man ger fullt.


ja tycker de e dags att kräva våran rätt, vi har juh ändå betalat 120tkr för en skoter som man använder 4månader per år!


jaja kände för å lufta mig lite lätt ;)

Det verkar som om du har köpt alldeles fel skoter, du har ju bara klagomål att komma med. Om jag vore hälften så missnöjd som du är skulle jag ha lämnat tillbaka skotern till handlaren och tackat för lånet.

/kå

PS! Vi har 2st RS-MM och 1st RX-MM i familjen med en sammanlagd körsträcka på ca 1000 mil hittills i år och har inte upplevt nåt av dina bekymmer. Undrar ... DS.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
karlake skrev:
Det verkar som om du har köpt alldeles fel skoter, du har ju bara klagomål att komma med. Om jag vore hälften så missnöjd som du är skulle jag ha lämnat tillbaka skotern till handlaren och tackat för lånet.

/kå

PS! Vi har 2st RS-MM och 1st RX-MM i familjen med en sammanlagd körsträcka på ca 1000 mil hittills i år och har inte upplevt nåt av dina bekymmer. Undrar ... DS.
ni måste ha haft dom uppallade å kilat fast gasen, de är problem som förmodligen ALLA som ANVÄNDER grejjerna upplever..;)

eller så har ni helt enkelt fått nå SPÄSIALEDITIÖÖN maskiner som var FÄRDIGA från fabrik.
 

Heggan

Välkänd medlem
4 okt 2004
386
0
16
40
Luleå
Jag har nu kört ca 300mil och inte haft några problem har mycke slideskvar och har aldrig vetat av nå mattrappning. Du har nog fått ett måndags ex...:rolleyes:
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Isrivarepå en Mtn??

Behöver du isrivare på en lössnömaskin? För mig låter det som om en djupsnömaskin kanske inte är den optimala maskinen för dtt behov...

Mattrappningen verkar vara ett (ö)känt Yamaha-problem. Byt drivhjul till extern/intern drivning och klipp upp fönstrena i mattan så rappar den inte.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag måste fått ett måndagsex dårå, MEN mattrapp är ett känt jama fenomen, synd nog..:( -06 Mtn(rx?) har fönsterdrift plus inv. drift...:rolleyes:
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
men en sån där renegade är nog en riktigt fin maskin, tänkte köpa en 800:a men jag ville ha SDI å 600:an har nog en smula effekt borta för min smak...:(
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
Tja jag kan bara hålla med dig Yel_low ...

Däremot så har inte jag fått nån support från Yamaha alls utan man får "bygga om" maskinen själv utan deras hjälp.

Jag har pratat med försäljningschefen för skotrar på Yamaha Scandinavien Tomas Lind och med reklamations killen Peter Gyris och tyvärr så är det som att prata med en vägg dom vill inte hjälpa en på nåt vis alls.

Jag är skitless på det här och orkar inte just nu driva nåt mot yamaha utan jag slantar för mina ombyggnationer själv vilket håller på att vara flera tusenlappar nu.

Det verkar vara så att om man lastar på lite vikt på maskinen så börjar slidesnötningen omedelbart om man inte har gjort nåt åt det.
Jag har både tankväska och pakethållare med box och kör emellan åt omkring med säkert totalt ca 150kg last inklusive mig själv och då lukta det bränt som bara satan om man inte har nåt som motverkar det. (ombyggnationer)
Så jag skulle tro att om man är av flugviktsklass själv och inte lastar nåt extra på maskinen så har man inte lika stora problem med slidesnötningen.

Mina slides hade nött mer än hälften på ca 30mil men sen har jag gjort små åtgärder eftersom och det fungerar bättre direkt då men om jag ingenting hade gjort så skulle man ju ha behövt byta slides innan maskinen hade gått 60-70 mil.
Det vill säga att man skulle igentligen behöva byta minst 3 omgångar slides innan man har nötit upp en rem, är det normalt? jag bara undrar?

Det mest trista är ju att man är så himla nöjd med maskinen i övrigt så det blir verkligen antiklimax runt slidesnötningen samt Yamaha scandinaviens sätt att tillmötesgå sina kunder och hjälpa dem med ett problem som inte är normalt anser jag.

Jag har som sagt inte fått någon som helst hjälp av Yamaha scandinavien mer än tipset "håll koll på hur mycket slidesen har nötit, det lugnar ned sig till slut" När då ?? då jag börjar nöta på aluminium skenan??

Jag har nu kört ca 160mil (tro jag det va) och jag har ca 1-2mm kvar att nöta på slidesen.
Det blir bättre då man fixar dit extra hjul, vagnsbult, isribvare osv .

Tack för hjälpen Yamaha Scandinavien .... :mad:
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
yel_low skrev:
men en sån där renegade är nog en riktigt fin maskin, tänkte köpa en 800:a men jag ville ha SDI å 600:an har nog en smula effekt borta för min smak...:(
Man kan inte få allt ;) Tänkte själv köpa en RS Rage, var väldigt väldigt länge helt och fullt övertygad om att det skulle bli en sådan denna vinter. Lite tveksamheter kring montering av passagerardyna (kör 98% ensam, vill inte ha en touring, men måste kunna skjutsa då och då) samt att RS'en kändes 'låg' jämfört med Rev'en gjorde att jag bokade en Renegade förra våren.
SDI var givet för mig trots en lägre effekt jämfört med en 800. Längre räckvidd på en tank (min tar ca 1,3 l/mil på långstyrning, 1,6 l/mil vid normal körning med lite bus) i kombination med att kläderna inte luktar det minsta tvåtaktsos är inte helt fel. Å andra sidan kan man ju köpa en Renegade 1000 SDI inför nästa vinter om man vill ha effekt...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Matt rapp...........

yel_low skrev:
310mil å andra paret slides SLUT trots isrivare, ja när dom nu funkar vill säga, över en plogkarm eller över en tuva i skogen å sen visar dom hellre riktningen till solen,
tror ja riktat om dom iaf 10ggr...
så ska de inte behöva vara!

Det är ju en total konstruktionsmiss Yamaha har gjort i boggien,
sen va de ju det här med mattrappningarna...
usch FYFAN! man får spänna mattan som en pianotråd för att de inte ska rappa,
å så får man spänna den sen 1ggr per vecka för den töjs så nå ohyggligt !!
Det är ju mest i lössnön den rappar å när de går sakta å man ger fullt.
Hej !

Ända sedan RX-1 kom ut första gången så har ägare till det chassiet ( som även RS ingår i ) haft problem med mattrappning.

Problemet består i att boggien inte spänner mattan tillräckligt under ihop fjädring.

= Som ägare spänner & spänner man mattan mer o mer....
= Slidesen "bränner" mer eller mindre hela tiden.
= du som ägare blir galen på din maskin, osv osv osv :mad:

Lösningen är :

* Drivhjul med yttre och inre drivkuggar.
* Slides av bättre sort, tex Teflon slides , ( men de är djävulskt dyra !! :eek: )





- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
2stroke skrev:
Hej !

Ända sedan RX-1 kom ut första gången så har ägare till det chassiet ( som även RS ingår i ) haft problem med mattrappning.

Problemet består i att boggien inte spänner mattan tillräckligt under ihop fjädring.

= Som ägare spänner & spänner man mattan mer o mer....
= Slidesen "bränner" mer eller mindre hela tiden.
= du som ägare blir galen på din maskin, osv osv osv :mad:

Lösningen är :

* Drivhjul med yttre och inre drivkuggar.
* Slides av bättre sort, tex Teflon slides , ( men de är djävulskt dyra !! :eek: )





- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Måste man byta matta lr går det att skära ut fönstren på mattan om man ska ha special drivhjul och hur bökit är det att skära tro, det tar väl en dag att göra det och förexten så var jag in på stenmarks och där fanns nästan bara mattor som såg lika tokig ut som dom som sitter på redan så man kan ju undra om "normala" mattor är på väg bort! är det så tro. :rolleyes:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har en RX Warrior och jag har inga som helst problem med vare sig mattrapp eller slidesnötning trots att jag har kört mången mil med passagerare OCH hund. Mattan frihänger tokmycket, typ 20mm och rappar inte. Så det kan inte gälla alla RX'are.

Jag spände mattan lite grann efter ca 500 mil då jag testade att montera vagnsbult för att skotern skulle glida lättare (inte pga slidesnötning som andra har dem)... Fortfarande original slides och original variatorem (konstigt då har det vart mycket segkörning med kälke).

Nu 600 mil, bytte variatorrem (den gamla var ca 0.5 mm smalare än ny, så det var ej nödvändigt).
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En sak, om balataremmen är för slack, sliten eller liknande så kan det göra att mattan rappar pga geometrin av W-arm/balatarem och att 4T har tokmycket vridmoment.

Ni som har problem med rappet, testa att dra in balataremmen (fram i boggien) ca 15-20 mm och se om något ändras. Dels kolla om mattspänningen ändrats något, men kolla också om rappet kvarstår.

Jo, maskinen kan bli lite underlig, spårig, svårstyrd eller annat. Men bara för att testa...
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
2stroke skrev:
Lösningen är :

* Drivhjul med yttre och inre drivkuggar.
* Slides av bättre sort, tex Teflon slides , ( men de är djävulskt dyra !! :eek: )
Ok var kan jag få tag på teflonslides då ?

Då va det väl satan om det inte ska funka i alla väder ..

2 par extra boggiehjul + vagnsbult + isrivare + teflonslides ...

Då ska man ju tamesjutton nästan kunna köra på asfalten utan att dom går varm ;)