quickrods?

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
aha lite snabbt googlande löste mysteriet.
Man byter ut transferrodsen mot dom här(DET visste jag iaf)
men med dom här kan du ställa in precis hur mycket weighttransfer och skidlyft du vill ha.

dock lite dyrt
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, och om sanningen skall fram, hur mycket kommer man egentligen att ratta runt dem när man är ute och kör?

Kanske om man tävlar i både dragracing och lakerace med sin ledsmiskare så gör det kanske nytta:rolleyes:
 

Heimdall

Medlem
1 jan 2000
46
0
1
Bollstabruk
Mikael_N: Man kommer nog inte justera dem alltför ofta (tror jag). Men saken är ju den att justeringsmöjligheterna jämfört med original är så mycket större. Original rodsen som sitter på Vipern är justerbara. Och jag tycker man märker skillnad på de få millimeter man kan ratta runt. Ska man leka i pudret hela eftermiddagen kan man ställa in den på så lite skidtryck som möjligt. Det som verkar vara det bästa är att man kan justera för hand, man slipper hålla på med skiftnyckel osv.
Har nog bara hört positiva kommentarer från folk som använder quickrods.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Handjusteringen kan väl vara bra. Men jag har justerat mina 1 gång, eller var det 2 gånger och då kan jag lika gärna använda ett verktyg. Jag personligen behöver inte mer justeringsmån, drog dem först 2 markeringar uppåt (max förskjutning) och medarna viftade hela tiden i luften vid gaspådrag, likt en gammal Mach 1'a;) så jag nöjde mig med 1 markering uppåt.

På Vipern jag hade så justerade jag dem aldrig :)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Mikael_N skrev:
Handjusteringen kan väl vara bra. Men jag har justerat mina 1 gång, eller var det 2 gånger och då kan jag lika gärna använda ett verktyg. Jag personligen behöver inte mer justeringsmån, drog dem först 2 markeringar uppåt (max förskjutning) och medarna viftade hela tiden i luften vid gaspådrag, likt en gammal Mach 1'a;) så jag nöjde mig med 1 markering uppåt.

På Vipern jag hade så justerade jag dem aldrig :)
Fördelen är ATT du kan justera om du vill, samt att du får HELT olika egenskaper beroende på hur du justerar. På min MM 700 -00 så är nog rodsen den enskilt bästa förändringen jag gjort! Sen kommer C&A skidorna (7" breda).

Dock skulle jag bli mkt förvånad om någon åkte och skruvade på rodsen mer eller mindre hela tiden. Jag justerar om det ska spöas led hårt och fort ett längre tag. Då vill jag inte ha så mycket viktförskjutning, utan mer kunna koncentrera mig på att svänga... =)

//R