4 takt

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Jag har funderingar på att byta skoter till nästa säsong och har börjat snegla på fyrtaktare.Ser det finns ett antal RX1-03 bla. tillgängliga på begagnat marknaden.Hittade en som gått 80 mil bara!Jag har inte följt med mycket i 4 takts debatten,så min undran är om dom är nåt att rekommendera.Har för mig att jag hört att dom första RX1 orna var ganska tunga.Eller borde man satsa på en nyare?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
-03 är en aning tyngre än de nyare ex. -05, kanske ca 10-15 verkliga kilo så för den skull så spelar det ingen roll.
Dock så har -04 eller -05 andra pryttlar modifierade, samt att Warriorn kom -04, som kanske är intressanta. Men om det är värt den extra pengen som dessa kostar är en annan sak.
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
Jag sitter själv på en Warrior -04, och den är då inte framtung.
Sedan finns det en annan fördel med -04'an, och det är Ripsaw mattan, för den kom väl -04

Du blir inte missnöjd med fyrtakt....
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
AnteNord skrev:
Jag sitter själv på en Warrior -04, och den är då inte framtung.
Sedan finns det en annan fördel med -04'an, och det är Ripsaw mattan, för den kom väl -04

Du blir inte missnöjd med fyrtakt....
Nä det trodde jag inte heller.Tänkte kanske det kunde vara några kända fel på de första modellerna bara.Hoppas man inte får ångra sig om det nu blir en RX1 -03 eller -04.Har liksom fastnat för dom av nån anledning.
Tack för svaren !
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
Jag förordar Warriorn, som kanske synes... :)

Warriorn har ett problem med att mattan vill på att slackas om bakändan pressas ner, men det är ett känt problem med den typen av boggien... Det är det enda jag kan komma på....

Jo, en nackdel till... Att köra sakta med kälke är ingen höjdare, men det går....
Sedan om skall montera drag, så blir montaget aningen klumpigt, vilket gör att det vill på att hänga upp skotern vid ev. fastkörning....

Jag hade tidigare en SRX700. Den gick som ett skållat troll på leden, men var värdelös i snön. Fjädringen var totalt kass.
Warriorn däremot, som har aningen längre matta vilket gör att den liksom går på topparna. Den bryter gropmönstret lite. Det känns direkt på att den går relativt jämt på gropig led.

Det krävs iofs lite justering i boggien för att få den att gå bra.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man kan komma ifrån endel av mattslackningsproblemet genom att dra in balataremmen fram i boggien ca 10mm. Och som en annan bonus så blir maskinen som en gocart efter lederna.:D
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Mikael_N skrev:
Man kan komma ifrån endel av mattslackningsproblemet genom att dra in balataremmen fram i boggien ca 10mm. Och som en annan bonus så blir maskinen som en gocart efter lederna.:D
hmm låter bra.Jag är ingen fartdåre precis men kul med lite pulver under huven.Hur är dom försäkringsmässigt då?
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
Rage

Varför inte ta dig en provtur med en RS maskin... Går nog att få till en hyfsad peng till nästa säsong... Kan starkt rekomendera Ragen... Är ju lilla warriorn med 120 hk trippel 4-t isället och med lägre vikt... Har åkt lite över 200 mil på min och blir mer och mer nöjd för varje mil...


// JesperL
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
JesperL skrev:
Varför inte ta dig en provtur med en RS maskin... Går nog att få till en hyfsad peng till nästa säsong... Kan starkt rekomendera Ragen... Är ju lilla warriorn med 120 hk trippel 4-t isället och med lägre vikt... Har åkt lite över 200 mil på min och blir mer och mer nöjd för varje mil...


// JesperL
Tack för tipset.Jo är ju ett alternativ gott som något.Jag har hittat mest RX1- or när jag tittat runt.Men det dyker upp nog upp andra begagnade modeller senare och fler -04-05 också inför nästa säsong.Har snöbrist nu liksom så har ställt undan för denna säsong i alla fall.
 

JesperL

Välkänd medlem
6 sept 2004
156
0
6
41
Ludvika
En gång 4t alltid 4t... Tror nästan det kommer bli ett nytt ordspråk??? Nya 4t trippeln går nå grymt mjukt å härligt. Ska bli kul å se när den kommer med insprut. Går ju bra billigt redan... Hade ner min i 1,39l/mil vid ganska hård ledåkning. Å lite bus på sidan om...


Provade nya Vikingen i Helgen som va... Lite utanför denna tråd, men.. Känndes bra stor å stark men mer åt touringhållet... Tänk vad olika gången i maskinerna kan bli med lite olika variator setup... Fortfarande ett test exemplar men inte för att det kommer ändras så mycket på den...


//Jesper
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
JesperL skrev:
En gång 4t alltid 4t... Tror nästan det kommer bli ett nytt ordspråk??? Nya 4t trippeln går nå grymt mjukt å härligt. Ska bli kul å se när den kommer med insprut. Går ju bra billigt redan... Hade ner min i 1,39l/mil vid ganska hård ledåkning. Å lite bus på sidan om...


Provade nya Vikingen i Helgen som va... Lite utanför denna tråd, men.. Känndes bra stor å stark men mer åt touringhållet... Tänk vad olika gången i maskinerna kan bli med lite olika variator setup... Fortfarande ett test exemplar men inte för att det kommer ändras så mycket på den...


//Jesper
Bränsleförbrukningen är ju en anledning också.Eftersom jag har en Venture 600 nu som ju är en touring maskin och tänkte byta till en nyare maskin med kortare matta, så kom jag in på det här med fyrtakt också samtidigt.Blir en Yamaha det är säkert i alla fall.Jag är supernöjd med Yamaha.Vi får se vad som dyker upp.Snön är borta för denna säsong i alla fall här.
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
JesperL skrev:
Varför inte ta dig en provtur med en RS maskin... Går nog att få till en hyfsad peng till nästa säsong... Kan starkt rekomendera Ragen... Är ju lilla warriorn med 120 hk trippel 4-t isället och med lägre vikt... Har åkt lite över 200 mil på min och blir mer och mer nöjd för varje mil...


// JesperL
Nån fler som äger en Rage eller har en åsikt om den?
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Rage

Jag har en Rage -05 och ställde in den i garaget efter säsongens sista tur ikväll. 170 mil på mätaren, jag älskar fyrtakt och den längre 345 cm mattan. Soppan ligger på 1,3-1,5 l/mil. När polarna tar med sig släpkälke med extrasoppa klarar jag mig utan. Upplever den absolut inte tung, det är en enormt fin balans i den. Har inte kört fast en enda gång i vinter. Går faktiskt väldigt bra att åka två på den också. En sak är säker - jag kommer aldrig någonsin att köpa en tvåtaktare igen och inte heller ha en kortare matta än 345. Back och elstart är också ett måste. Om jag blir Yamaha trogen för resten av livet är en annan sak, men just nu är Yammisarna det enda tänkbara märket för mig på marknaden. Kul dock att både Polaris och Arctic Cat satsar på fyrtakt. Fattar inte Ski-Doos och Lynx framtidsyn. Visst är SDI:n snål och pigg, men livslängden på motorerna är inte ens en tredjedel. 2012 är alla möjliga tvåtaktare borta for ever. Tro mig. Jag brukar byta maskin rätt ofta, men kommer att hålla fast vid Ragen en lång tid. Istället är jag småsugen att stoppa in en turbo om några år. 208 hästar låter ju sjukt häftigt.
3vlig sommar, bara ett halvår kvar till första snön säsongen 05/06!
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
mil skrev:
Jag har en Rage -05 och ställde in den i garaget efter säsongens sista tur ikväll. 170 mil på mätaren, jag älskar fyrtakt och den längre 345 cm mattan. Soppan ligger på 1,3-1,5 l/mil. När polarna tar med sig släpkälke med extrasoppa klarar jag mig utan. Upplever den absolut inte tung, det är en enormt fin balans i den. Har inte kört fast en enda gång i vinter. Går faktiskt väldigt bra att åka två på den också. En sak är säker - jag kommer aldrig någonsin att köpa en tvåtaktare igen och inte heller ha en kortare matta än 345. Back och elstart är också ett måste. Om jag blir Yamaha trogen för resten av livet är en annan sak, men just nu är Yammisarna det enda tänkbara märket för mig på marknaden. Kul dock att både Polaris och Arctic Cat satsar på fyrtakt. Fattar inte Ski-Doos och Lynx framtidsyn. Visst är SDI:n snål och pigg, men livslängden på motorerna är inte ens en tredjedel. 2012 är alla möjliga tvåtaktare borta for ever. Tro mig. Jag brukar byta maskin rätt ofta, men kommer att hålla fast vid Ragen en lång tid. Istället är jag småsugen att stoppa in en turbo om några år. 208 hästar låter ju sjukt häftigt.
3vlig sommar, bara ett halvår kvar till första snön säsongen 05/06!
Tack för informationen.Det verkar vara en bra skoter.Kanske man skulle satsa på en Rage-06! Tidigare kollade jag begagnat men har börjat snegla på nytt nu! Jag var på en visning av den nya fyrtakts Vikingen här om dan här i stan.Den såg riktigt bra ut.Men det är inte vad jag vill ha nu i alla fall.
Några fler som har åsikter om eller äger en Rage?
 

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
36
jgi
swedeman skrev:
Tack för informationen.Det verkar vara en bra skoter.Kanske man skulle satsa på en Rage-06! Tidigare kollade jag begagnat men har börjat snegla på nytt nu! Jag var på en visning av den nya fyrtakts Vikingen här om dan här i stan.Den såg riktigt bra ut.Men det är inte vad jag vill ha nu i alla fall.
Några fler som har åsikter om eller äger en Rage?
yamaha har ju storsatsat på att få ner vikten och få en aggresivare körställning till i år så köper du en -06 får du en riktigt fin skoter.

här är en länk till yamahas modellprogramm 2006: http://www.yamaha-motor.se/Images/2006_Preview_Yamaha_Snowmobiles_tcm36-65239.pdf
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Rage 06 har samma pris som 05 - 111.900 med snowcheck. En fördel är att Yamaha som enda märke lämnar 18 mån. garanti. Så plockar man ut den i december innebär det två säsongers garanti. Rage 06 har en ny och lättare boggie (skiljer 5-6 kilo). Vill bara nämna också att mitt "sopparekord" ligger på 1,18 l/mil. Körde drygt 12 mil i ganska lugnt tempo (fin ledkörning 60-70 km/h). Och så slipper man kolla och fylla olja. Nåt att tänka på när soppan kostar 12 spänn nästa vinter.
 

Sidewinder

Välkänd medlem
20 okt 2004
252
0
16
Västerbotten
mil skrev:
Rage 06 har samma pris som 05 - 111.900 med snowcheck. En fördel är att Yamaha som enda märke lämnar 18 mån. garanti. Så plockar man ut den i december innebär det två säsongers garanti.
Tja inte vet jag men nog fick då jag 24 månaders garanti på min maskin ..

Men inte vet jag om garantin är värt så mycket då man ska ha nåt fixat ..

Det här med slidesbränningen är ju ett stort skämt jag träffade en kille då jag var i fjällen som hade kört endast puder och ändå på 120mil varit tvungen att byta två omgångar slides...

Och från Yamaha Scandinavien är det bara kalla handen som gäller och inte ens ett försök att hjälpa till, det är trist. Man får mera valuta för garantin om man köpt en skoda.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Trist som f-n att slidsen bränns på en del Mountain-maskiner. Men på min Rage har jag inte haft några som helst problem