Istället för reedspacer.

Jonte G

Medlem
3 jan 2005
26
0
1
Luleå
På "totallyamaha.com" beskrivs det hur man kan fila av lite på reedstopparna och
på så sätt öppna flödet på spolportarna. Detta isället för att montera spacerplattor.
Är det nån som provat detta på sin skoter.
Hur hårt/ löst har ni balatar-remmarna på era skotrar. Tycker att jag har lite väl mycket
skidtryck men vill inte släppa för mycket då attack vinkeln ökar med sämre lössnö egenskaper
som följd (?) Tror att bultarna sticker ut 10-15mm.
Kör MM700-97.

Jonte..
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Jonte G skrev:
Hur hårt/ löst har ni balatar-remmarna på era skotrar. Tycker att jag har lite väl mycket
skidtryck men vill inte släppa för mycket då attack vinkeln ökar med sämre lössnö egenskaper
som följd (?) Tror att bultarna sticker ut 10-15mm.
Kör MM700-97.
Jonte..
Hmm ja jo dom designar ju mountainmaskinerna med detta i åtanke (mindre attackvinkel).

Jag vet att många fördömmer skidlyft och förmodligen ligger det något i det. Men skidtryck behövs ju främst för att kunna svänga på led vid gaspådrag. Jag har personligen funnit att jag trivs utmärkt med att ha ordentligt slapp balataremm (inga associationer tack hehe). Då kan jag trots att jag inte kör någon värsting lätt lyfta på skidorna/framvagnen med hjälp av gastummen. Det får maskinen att kännas som att den svarar bättre på gas och jag erinrar mig iaf bättre mattgrepp. Pga viktöverföring(?)

Mao, det är en smaksak! Släpp gradvis och prova dig fram till vad du gillar.

PS en annan dålig sak med högt skidtryck är nervositet och spårkänslighet...

/Rydde (Summit600 -99)
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Jonte G skrev:
På "totallyamaha.com" beskrivs det hur man kan fila av lite på reedstopparna och
på så sätt öppna flödet på spolportarna. Detta isället för att montera spacerplattor.
Är det nån som provat detta på sin skoter.
Hur hårt/ löst har ni balatar-remmarna på era skotrar. Tycker att jag har lite väl mycket
skidtryck men vill inte släppa för mycket då attack vinkeln ökar med sämre lössnö egenskaper
som följd (?) Tror att bultarna sticker ut 10-15mm.
Kör MM700-97.

Jonte..
Jodå, de fungerar lika bra de med, har de dock inte på min maskin eftersom de inte behövs på min motortyp, men på SX motorn fungerar de lika bra som vanliga spacers... Å billigare dessutom :)

Angående attackvinkeln så blir de så marginellt lite skillnad, så du kan nog lungt släppa lite till, prova med 5mm utstick.... Snöegenskaperna ska inte påverkas nämnvärt mycke!

Mvh. Erik
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Jonte G skrev:
På "totallyamaha.com" beskrivs det hur man kan fila av lite på reedstopparna och
på så sätt öppna flödet på spolportarna. Detta isället för att montera spacerplattor.
Är det nån som provat detta på sin skoter.
Hur hårt/ löst har ni balatar-remmarna på era skotrar. Tycker att jag har lite väl mycket
skidtryck men vill inte släppa för mycket då attack vinkeln ökar med sämre lössnö egenskaper
som följd (?) Tror att bultarna sticker ut 10-15mm.
Kör MM700-97.

Jonte..
Kör med reedspacers själv och kan väl bara säga att det är en bra grej att göra. Tycker min svarar klart bättre med spacers än utan.

Vad gäller balatarem så har jag mina maximalt utsläppta (på båda sidorna... :)). Det var bland det första jag justerade till när jag köpte maskinen. Det är så den ska vara ställd om du ska ha maximal framkomlighet. De flesta som söker extrema lössnöegenskaper med sina MM:s i staterna tar helt bort rodsen som begränsar viktöverföring. Själv köpte jag MP:s transfer rods och det är förutom mina C&A skidor den överlägset bästa förbättringen man kan göra på en MM för att få bättre gång tycker jag.

//R