Köpa turbo till rx-1

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
Vad bör jag tänka på? Har tittat/köpt ett beg. mc-xpress kit. (Bak monteradt agg.)
 

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
kör du själv med turbo?? Vk?? har hört att man ska köra med std. variator?? Har en warrior som du!!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag kör tyvärr inte med turbo. Dock så filurar jag på en kompressor, väntar bara att den svensk-tillverkade skall bli klar, som tydligen skall vara lätt att justera laddtryck. Jänkarverren måste man byta drev på...

Men vad jag läst om så gör HH dunder på en med turbo, du kommer nog att övervarva ganska friskt med standardvikter. HH är endast vikter, du byter bara ut originvikterna mot dessa justerbara vikter (och kanske helix, beroende på vad du köpt), resten av variatorn behåller du. Alternativet är kanske att dreva upp den lite, kanske 24'as drev.
 

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
Det lär väll bli nån form av andra vikter kan jag tänka mig,(lär nog bli problem med varvat....) Ska bli skit kul när kittet är monterat, lite snö skulle ju heller inte skada....
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag vet att det skulle sitta fint med snö. Själv så har jag bara HH + ECP monterat just nu, men det spelar ingen roll... Kung Bore får gärna släppa lite hur snart som helst. :)
 

Micke_S

Medlem
14 feb 2005
48
0
1
Vart har du köpt ditt Heavy Hitters variatorkit? Hur mycket kostade kittet? Svårt att montera?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag köpte mitt HH Accelerator kit från Tikka. Jag fick dem till sommarpris, annars så kostar det 4995:- Helix, primärfjäder och vikter ingår i kittet.

Kanske att det fortfarande går att få dem till sommarpris, men det får du fråga Tikka.

Mycket lätt att montera, dock så har jag inte hunnit testa dem ännu...
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Snowmobile/skoterleden.net projektskoter RS Turbon.
Där använder vi just det kit som Micke talar om.
Helix-vikter-primärfjäder. Det tar ca 40 minuter att montera. Bara följa anvisningarna till en standard RX1 så fungerar det riktigt bra.
På RS:en.
På RX1:a får man nog vikta på lite till. En tjock bricka till längst ut på vikten.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
RX och RS har olika grundvikter i HH satsen, samt att jag tror att profilen skiljer lite på sig. Därför så kan man inte jämföra viktpåläggningen på de olika maskinerna. I satsen så följer det med hur man skall vikta på för att få det optimalt, dock så är det baserat på icke turbomaskiner.

Men på http://www.ty4stroke.com/ finns det säkert personer som kan hjälpa dig. Vikta gärna på lite mer i mitten än vad jänkarna gör för de har lite andra typer av leder än vad vi har. Längst ut på vikten styr toppvarven och det lär nog vara ganska lika mellan dem och oss. Den skall hoppa upp till 9900 direkt och sedan öka stadigt till ca 10300-10500. (ungefär, jag är inget proffs på detta).
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Det är nog troligt att dom skickar olika vikter mellan modellerna. Dockvet jag inget om det.
Men vi använde RX1 HeavyHitter kittet till RS:en.
Man kunde även använda RS:ens originalvikter och tynga den längst ut med 4,7 g nit. Då fick man samma resultat. Det hålet är tomt på RS:en.
Dock vet jag att man inte klarar sig om man bara tynder originalvikten på RX1:an. Det blir förlite tyngd längst ut. Men med HeavyHitter-kittet så går det att lägga på mer. Så det är nog en god investering att köpa det variatorkittet.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mjo, utan att jag har hunnit testa mina HH så verkar de vara väldans mer aggressiva jämfört med originalvikterna. Om man jämför profilen så ser originalet ut som en rak planka jämfört med HH, och lägg dessutom till att man kan vikta på dem exakt var man vill....

Vill ha snö NU så jag kan testa ut dem...
 

HSP

Medlem
24 nov 2004
10
0
1
Norge
Til RX-1 Turbo fungerer standard vektene bra, bare klink inn de tyngste loddene, kjør med blå-hvit-blå (yamaha fjær preload:45kg, t-force 111kg) en rak 53 graders helix eller en motsatt multihelix på 47-51 (helixene er fra Dalton industries) dette FUNKER!