GP 246 ???

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
tror den heter gp. är det nåt att ha? den har bara ett drivhjul i mattan, en 246 motor(verkar ganska udda), är j****t låg och väldigt lätt. det är svärfar som vill sälja en som bara står. tänkte köpa den för att ev bygga nåt kul av den. är det nåt att ha och kan man få tag på delar till motorn? nyfiken. :rolleyes:

Fjädern som drar tillbaka klacken i startapparaten är borta. :eek: nån som vet hur den ska se ut? eller om det passar från nån annan yama?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm... Vad är det för årsmodell? Typ 1974 eller? Inte så många maskiner
med den åldern som fortfarande är vid liv... Därav att den är ovanlig.

Yammas nummer för originalfjädern är 881-15713-00-00 men med
tanke på årgången så tippar jag på att vilken fjäder som helst duger.
Ta från nån gammal motorsåg eller gräsklippare.

Mittendriften har en tendens att kunna slakta mattor.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
-77. kan du beskriva hur fjädern ska se ut, eller om du har nån bild. hur vet du allt det där. har nån sån skoter eller. tror du att det är samma fjäder till nån annan motor typ 250:n.

tack
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Mikael_N skrev:
Mittendriften har en tendens att kunna slakta mattor.
Jepp, kan bara hålla med!
Nån gång i tidernas begynnelse hade jag en SW440 som också bara har drivningen i mitten av mattan, på den gick det åt tre mattor under dom två säsongerna jag hade kvar skotern...
Men den här modellen verkar ju ha lite mindre motor så då kan det gå bättre.

Tänker du puttra fram och tillbaka på nån pimpelsjö kan modellen passa men om "bygga nåt kul av den" innebär att skruva fast en "parkbänk" och försöka sig på en skotercross-kariär så finns det nog bättre alternativ.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
det är fjädern som ska dra tillbaka klacken ja menar. me nummer 881-15784-00-00. nån som vet om motorn är soppatörstig? hade ev tänkt bygga en båt av den. dvs göra så att den flyter. kanske ställa den på nån sorts flotte. eller nåt annat kul. :D
Förslag? :p

tack för hjälpen!! :)

PS: tror ni en vanlig yamahahandlare kan fixa såna delar?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har du numret så borde en Yamma-handlare kunna fixa fjädern, men skulle jag vara du så skulle jag fara förbi en soptipp eller liknande och slakta magnapullen från en gammal trasig gräsklippare. Borde inte vara så svårt att konvertera en B&S-fjäder till Yammans magnapull.

Motorerna på den tiden var hyffsat snål på soppa. Dock inte GP440 som jag hade för 2 evigheter sen, för den hade acc-pumpar:(, vilket gjorde att den tog mängder med soppa om man var en aning orolig med tummen. Dessutom så hade den nån skum typ av on/off variator (antagligen dåtidens race-variator) som var omöjlig att puttra fram med.

Hehe, ide'n med båt skulle vara kul, men plocka bort mattan och montera in en rigg i bandtunnel så du får en hederlig propeller, framdrivningen blir effektivare då och samtidigt ser den ut som en skoter.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Gp-246

Det enda året det fanns någon Yamaha GP-246 är 1974 ! :)


De flesta reservdelar borde gå att få tag på via vilken Yamaha försäljare som helst.

Däremot så kostar de nog skjortan som ALLA Yamaha delar !!!! :mad:

- - - - - - -