Info om SRV-540 ?

Halliho

Medlem
3 jan 2005
30
0
1
Norrland
Hejsan !

Jag funderar på att skafa en SRV-540
Är det någon som vet när den bättre boggien kom ?
Är det någon som vet om det är något annat särskilt man skall tänka på ?
Kanske det är några speciella årtal man skall passa sig för/ el satsa på ?

Tacksam för all hjälp !!
 
Senast redigerad av en moderator:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det bör ha varit -83 som den fick den bättre boggien, är dock inte säker. Men det ser man iofs direkt då man ser skotern.
Det du bör kolla, förutom standardsaker, är knälederna fram. Dom brukar kunna bli riktigt glappa och endel fixar dem på ett mindre bra sätt. Kolla även så att TS-framvagnen inte är saggig på någon sida så hela maskinen lutar.
 
Last edited:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Hehe, jag tänkte precis kommentera ditt inlägg, Mikael_N, men då hann du ända det...
Det var väl bara första eller kanske dom två första årsmodellerna som var olika av SRV:arna, sedan var det mest dekaler som ändrades vad jag vet.

De första modellerna känner man enklast igen på att dom har den här dynan med en plastkåpa längst bak, liknande dom som xlv:n har.
Dom kan inte vara så vanliga dock, jag har varken sett nån i verkligheten eller ens i nån säljesannons.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mjo, insåg nästan direkt att jag hade fel årtal.:eek:
SRV var väl mer eller mindre oförändrad fram till -91 eller nåt liknande. En nackdel med den är att den har ganska brant mattvinkel vilket inte är bra för förmågan att ta sig fram i djupsnö. I det fallet så är Phazer, eller Exciter-modellen bättre.
 

Halliho

Medlem
3 jan 2005
30
0
1
Norrland
Tack så mycket för hjälpen är det någon som kommer på något mer så får ni gärna plinta ner det.

Jag har kört zr 800 och xcr 440sp innan men det känns som att jag hinner köra så pass lite så ett billigare alternativ får duga och jag har för mig att srven var lite små rolig.
Men det är inget speciellt märke jag har siktat in mig på utan det får gå efter skicket och priset vill bara ha någon skoter som är i hyfsat skick som man kan tuffa runt lite med.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tja, vilka mer finns det...
Yamma har ju också Excitern I & II samt även den gamla Vmaxen (bägge vätskekylda), finns ju också VMax4, men den är tung.

Polaris har ju några slitvargar. Ex. så kan man ju tuffa runt med en Indy 650, aningen framtung men med en outslitlig motor, XLT'n finns också. Går man ner i motorstyrka så finns det väl hur mycket som helst.

Beror lite på vilken effekt du vill ha och om du vill ha vätskekylning eller fläktis.

Gamla Doo's och Cat's vet jag inte så mycket om, jag personligen skulle inte välja dessa märken om maskinen är 15-20 år gammal.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Modiferade man inte boggin till 86:års modell har iallafall hört det nån stans vem vet inte
men en sak vet jag att det är inte billigt att renovera fram vagnen med en hel drös med
små bustningar o pryttlar.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
jammen600 skrev:
Modiferade man inte boggin till 86:års modell har iallafall hört det nån stans vem vet inte
men en sak vet jag att det är inte billigt att renovera fram vagnen med en hel drös med
små bustningar o pryttlar.
Oftast så är det bara glapp i själva knäleden och då kan man låta någon svarva nya bussningar eller alternativt korta av de existerande någon tiondels millimeter. För som du säger, man vill inte köpa alla rackarns bussningar.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Jag har för mig att det var 86 eller 87 som SRV fick exciter boggin.

Är det inte lika bra att köpa en Exciter? En SX -93 är snygg
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
thullen skrev:
Jag har för mig att det var 86 eller 87 som SRV fick exciter boggin.

Är det inte lika bra att köpa en Exciter? En SX -93 är snygg
Det finns ingen större förändring vad jag kan se på boggien från -84 och framåt t.om -91. -83 så kallades den SR540 men från -84 och vidare så går den under namnet SRV, samma årtal (-84) så fick den den nya boggien.

Men jag håller med dig, skulle hellre välja en Exciter, då helst Exciter II.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
thullen skrev:
Jag har för mig att det var 86 eller 87 som SRV fick Exciter boggin.
Hmmmm.......

Det var precis tvärt om

till 1991 års modell då EXITER II presenterades så var en utav de stora nyheterna just att man satte in den sk. SRV boggien i den.



Den sk. SRV boggien var en väldigt bra boggie de åren den fanns
En av de större nackdelarna med den är den lite väl skarpa mattvinkeln ( Attackvinkeln ) vilket får till följd att den inte är så bra i djup snö osv osv.


Phazer & Exciter I har ju en lite annolunda boggie med flackare mattvinkel vilket gör dem till dokumenterade snögångare trots kort matta !!!!

---------
 
Last edited:

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
srv...

Jag skulle råda dej till att inte köpa en Yamaha Srv 540...

Jag hade en 89:a

Och det var bara ett enda ***** klater ve den det ä klart jag kör inte så lungt
heller men han pallade aldrig mer än 10 mil sen fick man sätta sig och
skruva...å framvagnen va helt ***** värdelös...

Boggien fungerade väll hyffsat.. Och dom drar rejält med soppa iaf hade standard munstycket (145) första vintern å de gick absoulut inte 5L på en mil vid hård körning, sen andra vintern bytte jag till 130 då drog den 2L till 3L milen..

Många sa till mej att den skulle skära på 130is munstycke men det gjorde den aldrig..kunde köra lika hårt för det!

värt att nämna jag hade i å försig en 32 kamms matta fullblock..kan ju ha lite me det att göra att den drog så mkt soppa!