stötdämpar byte på vector

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Kan man lägga Vectorn på sida för att byta boggiedämparna, eller kommer det att läcke en massa olja?
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Lurig fråga eftersom det är fyrtaktsmotor och sånna har aldrig varit bra att tippa nån längre tid så kanske det är bäst att sätt den på en lyft av nåt slag men det finns säkert nån som vet.
 

The Engineer

Välkänd medlem
1 jan 2000
228
0
16
Mr Mechnical

det är ju torrsump, ska inte spela någon roll då, det är därför de har torr-sumpsmörjning på skotern, annars skulle den skära ihop när du skulle tex lägg ner skotern i snön! En gräsklippare har våt-sump och lutar du den för mycket samtidigt som motorn går skär den..så där det möjligtvis skulle kunna läcka ut är ur oljebehållaren..men ska du byta dämpare rekommenderar jag att ta ur boggien..enklare och du kanske samtdigt passa på att se över lager, bussningar och byta slides. Lämna in dina dämpare till någon kunnig som chimsar om dämparen efter din åkning, billigare och oftast bättre än att köpa tex öhlins..Lycka till med bytet!
/David
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Tveksamt om det är bättre att chimsa om orginaldärmparna än att köpa Öhlinare... Inte för inte dom kostar multum.

Blir säkert bra hur du än gör!
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Nå tror jag väl ändå att dom ska gå att ta isär? Är väl ändå en så pass modern skoter så den bör vara utrustad med renoveringsbara dämpare! :confused:
 

bengan_81

Medlem
8 nov 2004
26
0
1
fors/avesta
nej jag tvivlar stark då yamaha har haft rent ut sagt usla original dämpare på både -04 och -05!! men man tycker man borde få mer för pengarna för det e inte en liten summa för en sån skoter!!:(
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Det är inte öppningsbara dämpare på min Vector iallafall, men har införskaffat ett par Öhlins 46 or till boggien, så till helgen ska dom dit sen får Bore släppa till!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Nu är dom bytta, gick fint att lägga den på sida läckte lite bensin ur förgasarna.
Men det var inte det lättaste att få dit Öhlinarna, två timmars svärande+ funderingar på att mordhota säljaren som sa att det skulle ta en halvtimme att byta.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Blev lite osäker på om jag monterat dom rätt, ingen som har en bild på en vector med öhlinare i boggien? Om jag lyfter skotern ibak så ligger bakre dämparen imot nedre fästet känns inte riktigt bra.