stel boggie phazer

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
Hejppa.
har ett litet problem som jag skulle upskatta lite hjälp till.
Det är så att min boggie på min phazer är så stel.Jag har nya gasdämpare och fjädrar+ att boggin är höjd lite i dom bakre fästerna.

Jag tycker att den är lite stel.kan man få den mjukare genom att flytta nå fästen i själva boggien.

råd av alla dess slag önskas.

ja vet at phazerboggien inte är det bästa, men vill ändå får den någorlunda skön.
/debaser
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det finns 3 hål i skenorna som den nedre delen av knäleden i boggien sitter på. Om du sätter den i det hålet som är längst fram så blir den mjukare och får mer viktförkjutning. Annars så är lösningen svagare fjädrar. Kolla också så att den främre boggiedämparen inte är för styv.

Höjd, hmm, är höjningen gjort på korrekt sätt, dvs om den är höjd långst bak som skall den höjas procentuellt lika mycket i den främre delen av boggien samt att avståndet mellan axlarna måste vara lika som innan höjningen.
Är det inte gjort på korrekt sätt så kan boggien kärva och t.om fastna i hoptryckt läge.

Antar att axlarna i boggien är raka och fina så det inte kärvar något där och att alla rörliga axlar är infettade.
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
tack

Tack,jag har kollat på dom dära hålen tidigare och funderat, men inte provat.
Nu sitter den i hålet längst bak, ska prova flytta den till mitten och kolla skillnaden.
tack Mikael.
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
btw..

är det likadant med främre boggie dämparn? det finns ju 2 alternativ där med.,det finns ju