ok..mer problem. startmotorn.

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
Hej igen,det så så att jag fick en ny (begangnad) startmotor till phazern i dag som jag köpt.min andra startmotor som satt på var kaputt..

Men när jag vrider om nyckeln så snurrar startmotorn, men jag tror det är åt fel håll..för den snurrar inte motorn, tror inte drevet skjuts ut för den snurrar åt fel håll.
vad är problemet? jag har minusjordat batteri.
ska jag prova byta poler, så den blir plus jordad i stället? eller går allt typ sönder då? startmotorn borde gå rätt ialf:)


jesus,help
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Byt inte plats på polerna,tror att det kan vara som du säjer,drevet skjuts inte ut.
Förmodligen är det solenoiden som är kass.(tror ju jag då)
Prova en annan startmotor.
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
ok...

Vad är en solenoid?
Kan kanske ta den från min gamla motor startmotor

motorn snurrar, så den får ju ström och allt...
 
Last edited:

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Solenoiden (en stor magnet) är den mindre runda klumpen på startmotorn. Det är den som trycker ut startdrevet. Om den gamla startmotorn är samma som den nya kan du byta solenoid mellan dem.


Men jag har för mig att solenoiden även fungerar som en kontakt. Bak på den finns två stora skruvar som man fäster + kabeln på (den övre), på den undre finns en kort kabel som går ner till själva motorn. När solenoiden drar ihop sig(då drevet åker ut) blir de kontakt mellen de två stora skruvarna varefter startmotorn börjar snurra. Så om motorn går så borde egentligen solenoiden funka också!

Eller e ja ute å cyklar?
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
va f.n

Nu börjar den fungera...weird.ska nog byta ut solenoiden ialf,det är ju annars så jäkla bökigt att byta den om den lägger av igen just när jag skruvat ihop altt typ..startmotorn ligger ju väld gömd under motorn.idiotiskt. den gamla startmotorn är exact likadan...


tack för er hjälp än en gång.