32 mm matta till en PZ480 -88?

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Hej!

PZ480 -88 har en originalmatta med måtten (38*293*1,84).

Jag är på jakt efter en matta med högre kammar. Finns det någon som har monterat på en 23 eller 25 mm matta på en Phazer I?

Jag hittar bara högre kamhöjder då mattorna har dimensionerna (38*307).

Vanligaste mattlängden är ju 307 och om man nu har 293 så saknas ju 14 cm... Kan man skruva på större vändhjul på boggien eller vad? Finns förlängningssatser? Nån som vet?

Tacksam för svar - Ha en skön skotervinter / Lasse
 
Last edited:

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Eller flytta boggin bak ca. 7cm, på köpet får du en bätre attack vinkel på mattan också... De rä då utan tvekan den billigaste lösningen, bara borra nya hål i bandtunneln och skruva dit...
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Monterade en 25:a och flyttade tillbaka boggien som ovanstående menar. Dessutom så sänkte jag bakre fästet med 4-5 cm vilket innebar en betydligt högre bakända. Har funkat klanderfritt i 6 år nu.
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Tack för svar!

Hej på er!

Tack för era svar. Jag funderar endera på att borra nya hål i bandtunneln (skitbra lösning!!!)- är dock lite osäker på hållbarheten där - (eventuellt måste jag svetsa på förstärkningar), eller så kör jag med förlängningsats. Kanske smart att kombinera de två, för att dessutom få bättre vinkel mot snön? Nya lager på drivaxeln blir det oxå. Samt nya motorpackningar.

Jag har gett mig den på att behålla gamla bettan till dess hon ger upp. I år är det en ny 32 mm matta som åker på. Sen ska motorn få nya packningar. Skotern har gått dryga 1200 mil. Jag har inte fått byta så mycket ännu men när man kör ca 150 mil per säsong de få gånger man är ute på vintern, så vill man ju att grejerna ska hålla. Dynan ser ut som skam - den får lite "duck-tejp" i år. Sen får jag se vad jag gör med den.

Ha en bra skotervinter. / Lasse
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Om du är osäker på hållbarheten där nya hålen kommer att hamna så är de bara popnita fast förstärkningsplåtar på insidan och eventuellt utsidan där nya hålen hamnar.... Alternativt borrar du loss originalplåten och flyttar hela den bakåt... Enkelt!
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Orkar en tvåtakts 485 cc att dra runt en 32 mm matta?

Hej igen! Orkar PZ:an att dra runt en 32 mm matta?

Jag har skaffat förlängningsplåtar och ny matta (380 * 3070 *31,2). Har förstått att skotern (PZ 480 från 1988) kommer att ändra temprament. Med en 18,6 mm matta så spinner ju eländet hur länge som helst. Fast med en 31,8 så lär väl motorn inte få lika mycket bett kanske... Hur som. Tror ialla fall att framkomligheten i snön blir bättre. Finns det någon som har erfarenhet av 32 mm mattor på gamla Yamaha-relikar?

(Fasiken va sugen man blir på skoteråkning. Idag föll första snön härnere - 1 dec nysnö. Och skotern är 60 mil norrut. Surt sa räven!)

Ha en bra skotervinter! /Lasse
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Nog går det fint med en 32:a. Vet folk som monterat 38:eek:r på sina Phazer TF. Visserligen tappar du kanske lite av den "vansinniga" toppfarten :D
På min monterade jag en 25:a utan någon som helst märkbar effektförlust.
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Nu sitter mattan på!!

Hej på er!

Vill bara säga att jag har monterat på min 32 mm 307:matta på min gamla Phazer 1:a från 1988... Köpte förlängningsplåtar på Rinab och monterade på eländet. Tänk på det att ni måste borra nya hål på förlängningsplåtarna... Kör ni med de mått som levereras får ni aldrig på mattan (förlängningsplåtarna är något för långa...). Använd de två främre hålen på plåtarna, borra därefter två nya hål framför dessa...

Med ny matta är maskinen som förbytt... Skitkul helt enkelt!!! Har bytt dyna, fixat nya lager i boggien, bytt packningar i motorn... Förstärkt skidorna. Bytt förgasarflänsar - ja en hel del är fixat nu på denna raritet. Letar efter en varvräknarkabel oxå - min förra gick av. Borde kanske titta på nya stötdämpare också... Tror det får bli nästa år.

Kanonkul :) !!!
 

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
Går skotern slött kan du prova sätta dit platinum stift så får du bättre botten register, på motorer med låg kubil ( 440-500 ) så får du ungifär samma verkan som en nyare 500 med ves ;) fast stiften är inte gratis :( men längre lifslängd än t.ex Br9es stiften..
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
hm..

blev bara liite nyfiken...platinum stift? vad är det för special? kan det verkligen bli så mkt mer fräs i motorn?