ET250T till ET340 special

hej!:)

skoter spec*
ET250T
motor:250cc
chassi: 82 årmod 250 förlängning plus 340 förlängning "lång"


i nu läget ha ja en ET250T som ni kanske förstår... som har skruit me burken och variatorn har 2 vikter lossna.. :( men skoter är för mycket i mina ögon för att skrota...:mad: så det började me att ja kolla de upp vad en ny kolv kosta.. den gick på ca 600kr och en beg variator på skroten gick på va 3 tusen kr så.. då fick ja förslage köp en ny motor... och ja letat och letat hela sommaren nu hittade ja en 340motor.. men ja vill veta hur mycket ja måste bygga om skotern. För den ska passa förstår ju själv att ja måste bygga ditt nya motorfästen. Men i styr väg och och luft burken fästen.. går de ha öppen luftfilter på en 340cc motor utan att den skär `? olie burkens fäste.. hur gör ja där..? alla svar och gärna bilder hur de se ut under en ET340 me 80-83 chassi allså de näst älsta vet ej exakta årsmodelen men på ett ungefär...
och sedan mitt chassi... de är ombyggt så de är extra förlängt me boggie och allt och så.. nu i sommar när ja skruva loss 250cc motorn kollade ja lite på skoterns övriga skick och då insåg ja att ja hade fler sprickor i mattan än vad ja trott... men då kom vi till pris lappen för en ny matta ca 4000-5000kr 3200mm är mattan motsvarande 340 förlängd... och jag tro ja kan hitta en 307 boggie me matta billigare.... men då kom vi till ombyggnad förutom att lägga emlan klosar på axeln och så vad behöver ja göra....


MvH *croll*!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
Du skriver om oljeburkens fästen...mitt tips är att du inte använder separatsmörjningen...ta lös variatorn å plocka bort pump å alltihop så har du ett problem mindre.
Sen ang. "sportluftfilter" så går det utmärkt, men du måste bestycka upp förgasaren en aning...exakt hur mycket vet jag dock inte.

Sen förstår jag inte riktigt det där om mattan och förlängningen men...har du en 345cm matta nu eller?
Hursomhelst så ja du kan nog utan större problem hitta boggie + matta 307cm för under 5000:- å ändå gå upp en hel del i komfort jmf. med ET250 orginal :) Tänk på att du måste mest troligt byta drivhjul också! OM jag minns rätt så har ET250 1,97" delning...dagens standard är 2,52"...

Lycka till!
 
okej ! tack men ja ha en 320cm matta... drivaxeln förstår ja... men vet du eller nån annan om de finns matter som är 320cm lång som har lite till kammar?

det där me filtret hur mena du där... hur ska ja bestyka förgasaren är int så inne i sånt...
det där me olje burken gavs upp för ett tag sedan ja :) men nån du vet int om man måste bygga om styringen me tanke på blad fjädringen :p
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
39
Skellefteå
320cm mattor finns...Lynx har från runt -94 fram till millennieskiftet använt320cm mattor på sina kortbandade modeller.
Ett sportfilter har ju till uppgift att förse motorn med mer luft...och ger du den mer luft så måste du även ge den mer bränsle för att kompensera...särskilt noga på tvåtaktare där bensinen har en stor kylande effekt.