Variatorkit Vector

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Vet inte vad jag ska ha!
Vad är det för skillnad på de olika märkena?
Om man monterar typ hevy hitters eller heal clicker( Vad är det för skillnad?) behöver man byta helix?


Hur viktigt är det att justera remmen ( så att den ligger rätt i höjd på variatorn)?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
På vissa variatorkit ingår det en annan helix, oavsett om det är Heavy Hitters, Heel Clickers, Super Tips.

Det jag läst om så är det vissa problem med Heel Clickers, men endel påstår att det skall vara åtgärdat.

Remmens höjd är viktigt, likaså är C-C måttet mellan variatorerns. Du kan testa remhöjden genom att hissa upp maskinen bak och starta motorn. När den gått på tomgång ett tag (så allt blivit varmt) så skall mattan sakta ryckas runt men du skall lätt kunna stoppa den.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Jag är väldigt novis vad det gäller variatorer!
Gör ett variatorkit stor skillnad? Hur märks det?
Är det svårt att montera?
Vad är fördelarna, finns det nackdelar?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Variatorkit gör stor skillnad, men oftast så är originalvaritorn bra kalibrerad för en kompromiss-lösning, dvs hyffsat bra upshift och acceleration och hyffsat bra backshift.
V-kitt gör dels så att upshift/backshift ändras men dessutom så gör de också så att motorn hoppar upp på maxeffekt-varvatalet på en gång och shiftar sedan ut allt det som motorn orkar.
Utbyte av helix påverkar massor med saker i ett V-kitt, alltifrån hur mycket den nyper åt remmen till backshift/upshift.

Och alla V-kitt (stage II eller mer) kommer med en annan Helix.