En yamaha för ca 30.000:-

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, jag ska försöka sälja min gamla skoter å köpa en ny. Jag har alltid kollat på Polaris, Ski-doo och lynx, men efter jag har läst mycket om yamaha så tycker jag det är oxå ett bra alternativ. Motorerna verkar vara skottsäkra framförallt(orkar inte med en massa skruvande). Det jag har kollat in är V-max 700 -97 å framåt, har hittat några intressanta på nätet men vad tusan är skillnad mellan SX, XTC, SRX (skillnad, chassie motor osv) och finns det versioner som bara heter V-max men då inte den gamla modellen med tss fjädring eller vad det heter.

Har fått för mig att XTC modellen ska ha den bästa fjädring? Har SX XTC V-max likadana 700 motorer(SRX:en har väl trippelpipor orginal?) ärligt talat nu Yamaha fans hur kassa är verkligen sånna här maskiner i djupsnö? :) Det går väl att lösa med bättre matta å då kommer nästa fråga: hur höga kammar får man in på dessa maskiner. Jag vill att den inte ska vara sämre än min 650sks..iof sks plus 32mm matta så jag tar mig hyffsat fram i djupsnö.

Det ända kravet jag har är att skotern har en trippelmotor låter konstigt men jag är inte som alla andra, jag älskar sången av trippelljudet :D Har ju en indy 650sks som sagt och den börjar kännas lite för mycket föråldrad :p

Mvh/hellboy
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Du är väl just som alla andra! Alla älskar ju trippelsången.
Alla bygger på samma chassie. SX är ju den låga modellen av v-max, XT/XTC den höga.
XTC och SX har bäst dämpare av dessa 3 dock är ju som sagt XTC:n högre. Exakt samma motor.
SX/SRX som är lågfjädrade är ju som du förstår lite sämre än XT/XTC/SXR i snön, men med lite matta och mod så kommer man långt. Dom högfjädrade modellerna, alltså XT/XTC/SXR är inte sämre än någon annan maskin i runt den årsmodellen.

Jag har satt en 44mm matta på min SXR och det är max med orginal drivhjul(9-kuggars). Tror man ska satsa på en 41mm.

Allt som allt är det en kanonmaskin som alltid startar och går snålt och fint.
Akta dig för w-armen i boggien dock. Har lust att gå sönder vid hård körning.

/Mattias
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar för svaret metta, nu fick jag lite mer klarhet. Men om jag funderar på tex en sx med kortare fjädringsväg..går det att byta dämpare eller måste man byta hela boggien för att få längre fjädringsväg? Är det samma huv på xtc v-max och sx. På nätet så ligger SX:en i bättre kurs men jag vill ändå ha XTC fjädringen..och dem verkar ligga runt 10.000:- högre i pris.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Det är likadan huv på samtliga sx-modeller melllan 97-02... Förutom SXViper då...

I boggien kan du byta dämpare så att det blir longtravel, det ska vara bolton, du kan få byta balataremmar.
I framvagnen är det en annan saga, där går det inte att bara bulta dit, men det finns ju kit som kan hjälpa dig.

Edit: Vad snackar vi för summor med pengar?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, runt 30.000 tusen hade jag tänkt, någon slant upp å helst ner :D Men det låter ju som inte så tokigt att man kan byta bara dämparen bak iaf.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
men fram är de väl inte tokiga? justerbara Öhlinare..

Iof kanske det skulle vara längre fjäderväg där med, men.. mja, bak är klart viktigast =)
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Bygger man den högre bak så bygger man om den fram också, det är ett måste.
Annars kommer den att dyka gode bra då man släpper gasen. Skulle nog vilja säga att den främre fjädringen är viktigare, bak har man ben att parera stötar osv med. Om du flyger av eller inte i ett stort gupp kan till stor del bero på hur framvagnen tar smällen. Nae, höjjer man bak, så höjjer man fram.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Metta skrev:
Bygger man den högre bak så bygger man om den fram också, det är ett måste.
Annars kommer den att dyka gode bra då man släpper gasen. Skulle nog vilja säga att den främre fjädringen är viktigare, bak har man ben att parera stötar osv med. Om du flyger av eller inte i ett stort gupp kan till stor del bero på hur framvagnen tar smällen. Nae, höjjer man bak, så höjjer man fram.
man kanske inte har ekonomi till det på en gång.

men jag håller med.. det blir lite, epa :)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag ska byta skoter till våren istället (spara ihop några slantar till) och det blir nog en XTC direkt så slipper jag bygga om :) Tack för svaren gubbs och det ska bli så kul med 700 trippel smatter..får nöjja med mitt 650 smatter ett tag till :rolleyes: