2 frågor. Breda plastskidor + styrstål

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Novis som man är på detta, så vänder jag mig hit.

Fråga 1
Jag tycker min venture XL 500 -00 känns ostabil i lössnö.
Därför funder jag på bredare plastskidor.
Var köper jag breda plastskidor?

Fråga 2
Vad är skilnaden mellan "vanliga" styrstål och coromant?

Helt säker klockrena saker för de som kan... men jag vet ju inte...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Ranchn skrev:
Novis som man är på detta, så vänder jag mig hit.

Fråga 1
Jag tycker min venture XL 500 -00 känns ostabil i lössnö.
Därför funder jag på bredare plastskidor.
Var köper jag breda plastskidor?

Fråga 2
Vad är skilnaden mellan "vanliga" styrstål och coromant?

Helt säker klockrena saker för de som kan... men jag vet ju inte...
1. www.rinab.nu eller www.skoterbutiken.se

2. coromant är "vassare", glider inte rakt fram om du svängar...dessutom bra på blank is men dom är typ 2-3 ggr dyrare än "vanliga"
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
En liten rättelse coromantstål är inte vassare men däremot är coromant mycket hårdare så det nöts inte på samma sätt som "vanligt" stål och håller därför mycket längre
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
34
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
MrGreen skrev:
En liten rättelse coromantstål är inte vassare men däremot är coromant mycket hårdare så det nöts inte på samma sätt som "vanligt" stål och håller därför mycket längre
man kan säga att de är vassare för lutningen på coromant är 90 grader.:p
 
Last edited:

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Har nu skickat en förfrågan till Rinab. Jag hittade inte plastskidor som var extra breda. Doch plastbelag, men ej till min skoter.

På skoterbuten hade de extra breda plastskidor, men kostade på tok för mycket.

Vilken uppfattning har ni om Venture och om att att den vill dyka ned med skidorna när man inte kör på led?
 

Abiem

Ny medlem
6 dec 2005
2
0
1
Boden
Har en Venture 600 -00 och hade precis samma känsla som du att skotern vill dyka när man kör i lössnö. Hade stora problem med det och speciellt som jag inte är en van skoterförare så blev det mycket energi som gick åt till att lyfta. Under en fjälltur uppe i Kvikkjokk blev det till slut så pinsamt så jag kände att jag måste göra nåt. Det blev så att polarna tyckte att man saboterade resan pga alla bärgningar och att jag körde fast hela tiden. Då var det iofs inte lössnö utan plusgrader och snö som precis bar. Så fort jag kom lite utanför spåret så dök skotern och där satt man. En erfaren förare kan nog på ett bättre sätt undvika att skotern dyker men som sagt jag är inte erfaren.

Vad gjorde jag då. Jag investerade i ett par Mountain Max skidor som jag inhandlade på Yamaha Center i Luleå. MM skidorna är bredare och passar bra till en Venture. Kommer inte ihåg vad MM skidorna kostade och YC bytte skidorna utan extra kostnad när jag gjorde en service. Resultatet är bra och Venturen går mycket stabilare.