Yamaha 2007?

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Okej, jag vet att säsongen knappt har börjat. Men i väntan på riktigt skoterföre - är det någon som hört vad 2007 års modeller har att erbjuda? Rykten eller spekulationer? Vore kul att höra vad ni vet eller gissar.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Jag tippar också på EFI på "lilla" fyrtaktarn. Tror du inte att Yamaha fixar en elback också? För att kapa ännu mer vikt om inte annat.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Elback? Naa, knappast då dom riktat in sig så tydligt på 4-takt och en sån motor är ju inte sådär jätteenkel att få igång baklänges...

Lättare maskiner och ännu mer framflyttad körställning känns väl inte omöjligt?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Nä, inget mer framflyttad körställning, det räcker alldeles nog som det är. Man vill ju inte få Tennis-REV-armbåge efter 10 mil. ;)

Bantning av motorn kanske går, men jag vill inte att de gör avkall på driftsäkerheten.

Vill man nu seriöst spara vikt så finns det mycket å hämta på chassit.

Kanske kuggrem istället för kedja. Slipper olja, sparar massa vikt osv. men problemet är då backväxeln.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
Jag har en Rage och ser inte vikten som något problem egentligen. Det är ju en underbar balans i maskinen. Däremot är det lite skillnad då man kör med full resp. nästan tom tank. SÅ några kilos bantning skadar väl inte.
Jag är inte så teknisk, men Polaris har ju elback (PERC-4) på sin nya fyrtaktare. Så varför måste det sitta en mekanisk backväxel på Yamaha?
Skulle även vilja se en 1+1-dyna som Revvarna har. Apropå Revvarna så passar de inte mig heller. Får kramp i tummen efter tio minuter.

Nån som hört nåt mer om svenska SnoWolverine förresten? Hinner de presentera någon färdig maskin i vinter?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Men är PERC-4 lösningen en sådan att det verkligen gör att motorn snurrar baklänges eller är det en elektoniskt kontrollerad spole som helt enkelt drar i ett växelreglage i kedjehuset?

För att få en 4T gå baklänges så måste kamaxeltimingen ändra mycket (hur gör man det automagiskt då det är kedja/kuggrem), tändningen ställas om våldsamt, samt att oljepump, vattenpump etc. måste fungera och pumpa åt samma håll trots att motorn går baklänges.

Jag har startat en 4T baklänges (gräsklippare), men då satte jag gasaren på utblåset och avgasröret på insuget och kuggade om kamaxeln några kuggar samt ändrade tändningen. Fungerade bra tills bulten som håller kamaxeln skruvade upp sig själv och hela motorn kraschade fullständigt.
Det var till ett båtmotorprojekt jag gjorde denna test.
 

mil

Välkänd medlem
5 okt 2004
232
0
16
Norrbotten
PERC-4 är förmodligen den enklare lösningen som du skriver. Frågan är om det sparar vikt eller om det bara är praktiskt?
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
48
Uppsala
Jag hadde en gammal merca disel en gång som var otroligt svår startad när det var kallt, men det löste jag med lite startgas. Problemet med startgasen var att ibland startade den baklänges, ljudet av en gammal disel som blåser ut avgaserna genom luftburken är obeskrivligt..............men den knackade på baklänges utan att ändra kamtider.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Är mycket skeptisk mot elback, nä riktig växellåda ska det vara, man kan ju undra hur en elback fungerar när maskinen är 10-15 år vem vet inte men en "normal" back fungerar nog då också så jag hoppas inte att yamaha börjar trassla med en massa USA trams på maskinerna för dom har ju inte ens millimeterstandard än och det visar ju att rednecksen är efterbliven i det mesta för det blir ju en himmla massa v-tyg man måste ha hemma om man ska skruva med dom där pryttlarna från andra sida plurret.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
dema skrev:
Jag hadde en gammal merca disel en gång som var otroligt svår startad när det var kallt, men det löste jag med lite startgas. Problemet med startgasen var att ibland startade den baklänges, ljudet av en gammal disel som blåser ut avgaserna genom luftburken är obeskrivligt..............men den knackade på baklänges utan att ändra kamtider.
En diesel fungerar lite annorlunda än en bensinmotor, har inget tändstift eller luftspjäll. Men för att den skall gå bättre baklönges så måste kamsynken ändras även på denna, och att man även ändrar triggerläget på munstyckena.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
mil skrev:
PERC-4 är förmodligen den enklare lösningen som du skriver. Frågan är om det sparar vikt eller om det bara är praktiskt?
Mest troligt att det bara skall se likadant ut som 2T PERC. När dessa system fått några år på nacken så kan de nog bli lite lynniga.
 

dogbert

Aktiv medlem
2 aug 2004
78
0
6
Polaris har ju elback (PERC-4) på sin nya fyrtaktare. Så varför måste det sitta en mekanisk backväxel på Yamaha?

Detta är bara en gimmick som Polaris använder i marknadsföringssyfte! Man kan inte vända en 4t på samma sättt som en 2t. PERC-4 är helt enkelt en elektriskt styrd mekaniska växellåda!