Vad kan va fel?

robban928

Ny medlem
7 dec 2005
4
0
1
gävleborg
Hej jag har ett problem med min sxr 700 01a. när ja startar den, på med choken då går den som den ska. men när den blivit varm o (borde gå utan) så lägger den av på en i bland två cylindrar. häver i choken igen fram och åter då tänder den på alla å går hur fint som helst igen en sväng...drar ja iväg funkar de bra så länge ja gasar, men släpper ja gasen e de kört igen,chokar till o de funkar så länge ja drar o liksom håller efter gasen..blir knäckt på de här..tacksam för tips på va de kan vara. m.v.h robban. Ps kan de va så illa att det kanske gått en ring i mitten cyllen D.s
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
robban928 skrev:
Hej jag har ett problem med min sxr 700 01a. när ja startar den, på med choken då går den som den ska. men när den blivit varm o (borde gå utan) så lägger den av på en i bland två cylindrar. häver i choken igen fram och åter då tänder den på alla å går hur fint som helst igen en sväng...drar ja iväg funkar de bra så länge ja gasar, men släpper ja gasen e de kört igen,chokar till o de funkar så länge ja drar o liksom håller efter gasen..blir knäckt på de här..tacksam för tips på va de kan vara. m.v.h robban. Ps kan de va så illa att det kanske gått en ring i mitten cyllen D.s
Låter som att det är skit i förgasarna eller så kan den få för lite luft prova rengöra förgasarna samt kolla att luftskruvarna står rätt = lika på alla tre
 

HSP

Medlem
24 nov 2004
10
0
1
Norge
Juster blandeskruene dine litt ut på den forgasseren som fusker.
Anbefaler dyseoppsett #142,5 og 141,3 på hoveddysene, #47,5 på tomgangs dysene, og blandeskruene på 1,3/4 omdr ut.

Har også vært problemer med plugg hettene på denne års-modellen. og tennpluggene MÅ være BR9ES ikke B9ES.
håper dette hjelper.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har samma fel på min SX 700. Har bytt tändstift nu men väntar på den vita varan för att se om det blev bättre. Orka plocka ner 3 förgasare. Min funkar kanon om den kommer över ca 5000varv, men under går den som skit.
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
pilotmunstycket(i en eller flera förgasare)är troligen tätt,ta lös förgasarna och rengör-passa även på att blåsa rent alla kanaler.

kolla även flottörnivån på alla förgasare samt att förgasarna ser ut att vara synkade(öppnar lika),och kolla upp alla munstycken och hur nålarna står-det kan ju vara någon tidigare ägare som har snålbestyckat för att spara lite soppa....

www.totallyamaha.com

där finns det uppgifter om flottörhöjd och hur man justerar den samt vilka munstycken din skoter hade från början(på engelska dock)

p.s om du har skit i munstyckena så KAN skotern skära(för mager blandning)så chansa inte och hoppas att det ska bli bättre av sig själv......d.s
 

robban928

Ny medlem
7 dec 2005
4
0
1
gävleborg
Har Hittat Felet!!

Hej o tack för hjälpen.. Efter en dags rivande o klurande lyckades jag hitta felet.Synd bara att ja han demontera de mesta, för att åter montera i hop allt o uppätcka att inget var bättre...De visade sej vara kontakten som sitter längst ner där gasvaiern slutar. Sitter en liten brytare där under, nån sorts säkerhetsgrej som känner av när man gasar på. rev i sär kabelskorna o kopplade i hop dom med varandra.. den gick som en klocka direkt..Hade inte en susnig att den fans där..men nu vet ja:rolleyes:
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
det var t.o.r.s du kopplade bort(throttle over ride system),kan nog vara ide att kolla varför den började j*vlas,troligen fel på gasvajerjusteringen(kan iofs vara fel på brytaren också men inte lika vanligt)kolla att kontakten i gashandtaget släpper före trottlarna börjar lyfta-oftast har man spänt gasvajern för mycket när det där händer....