nya tändstift, tror jag har fel nr! :/

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
Tjenare!

Sa åt farsan att köpa nya stift, sade åt honom att ta BR9EYA då jag rekommenderats detta :p men såklart glömde jag tänka på att nämna det där bränntalet eller va de heter, ni vet det som står ovanför namnet, i mitt fall 7548. Nu är det så att jag har haft allt från 5722 på ett par BR9ES och ett par nya BR9ES med 3277. Har alltså inte satt i de här 3277 och testat med dem ännu. Iaf, vad kan hända om jag sätter i nått stift med "fel" sånt här tal? eller finns det inget "fel" tal bara att de klarar olika mkt? Isf, vågar jag då sätta i de nya BR9EYA imorn och ta de här BR9ES 3277 som reserv? :p
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Back skrev:
Tjenare!

Sa åt farsan att köpa nya stift, sade åt honom att ta BR9EYA då jag rekommenderats detta :p men såklart glömde jag tänka på att nämna det där bränntalet eller va de heter, ni vet det som står ovanför namnet, i mitt fall 7548. Nu är det så att jag har haft allt från 5722 på ett par BR9ES och ett par nya BR9ES med 3277. Har alltså inte satt i de här 3277 och testat med dem ännu. Iaf, vad kan hända om jag sätter i nått stift med "fel" sånt här tal? eller finns det inget "fel" tal bara att de klarar olika mkt? Isf, vågar jag då sätta i de nya BR9EYA imorn och ta de här BR9ES 3277 som reserv? :p
Nu vet jag inte vilka nummer du pratar om är det möjligen NGK's produktnummer möjligen, men iaf det enda som kan skilja mellan två BR9EYA med olika nummer (vad dom nu betyder) är elektrodavståndet och det kan du ju justera om det skulle vara fel.

Du kan läsa om vad alla siffror och bokstäver på tändstiften betyder på NGK's hemsida.

//Henke
 

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
Ah tack för länken! Intressant läsning :p Men då verkar det som om mina sotar igen då, då de definitivt inte är smälta eller överhettade. Nog är de inte så sotade men den där "vita grejen" är inte vit längre :p den är kolsvart..

Aja då får jag väl köpa ett par BREYA varmare eller nått.. men hittar inge om de där siffrorna jag menar... hmm så här ser iaf de nummer jag menar ut:



Sen en sak till: på NGK:s hemsida står det att jag borde ha BR9ES, står ju inge om -EYA :S Har ju en yamaha v-max 600 -95

1993-1997 Samtliga modeller BR9ES BR9EVX BR9EIX 0,7
 
Last edited:

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Byt inte värmetal

Back skrev:
Ah tack för länken! Intressant läsning :p Men då verkar det som om mina sotar igen då, då de definitivt inte är smälta eller överhettade. Nog är de inte så sotade men den där "vita grejen" är inte vit längre :p den är kolsvart..

Aja då får jag väl köpa ett par BREYA varmare eller nått.. men hittar inge om de där siffrorna jag menar... hmm så här ser iaf de nummer jag menar ut:
Det där är NGK's produktnummer och har inget med värmetal att göra.
Du ska absolut INTE byta till ett annat värmetal på stiften det är rekomenderat 9or till din skoter och det ska du annvända.
Blir dom sotiga får den för mycket soppa och behöver bestyckas om det kan även vara att den får för mycket olja men mest troligt så behöver du bestycka ner förgasarna.

//Henke
 

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
ok, men kan jag fortfarande använda de där stiften på bilden tror du? e ju BR9 stift. dock EYA på ett par ju..

Sen bestycka, alltså ställa ner oljeblandningen? eller hur går jag tillväga? :p

Tack för svaren!

Edit: kan även säga att tidigare ägare haft den på högre höjder tror jag, såg en reklamskylt på tandådalen eller va de va, å jag befinner mig lägre än de :p men iof så borde Görans Motor (företaget här i trakten jag köpte den av) ha ställt ner då..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Back skrev:
ok, men kan jag fortfarande använda de där stiften på bilden tror du? e ju BR9 stift. dock EYA på ett par ju..

Sen bestycka, alltså ställa ner oljeblandningen? eller hur går jag tillväga? :p

Tack för svaren!

Edit: kan även säga att tidigare ägare haft den på högre höjder tror jag, såg en reklamskylt på tandådalen eller va de va, å jag befinner mig lägre än de :p men iof så borde Görans Motor (företaget här i trakten jag köpte den av) ha ställt ner då..
Du kan köra med båda men du ska inte ställa ner oljeblandningen utan du behöver troligen mindre munstycken i förgasarna och ang höjden så funkar det tvärt om du behöver mindre munstycken ju högre upp du kommer.
Kolla med Görans Motor om du köp den där dom hjälper dig med bestyckningen och kan även kolla så oljepumpen står rätt

//Henke
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
br9eya förbränner väl bara bättre.annars ska väl dom vara rätt lika..asså br9eya och -es. jag har kört på -eya i mina skotrar och dom verkar hålla bättre..