Problem med för fet blandning Venture -91

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Hjälp med fet blandning

Jag införskaffade en Yamaha Venture -91 för drygt en vecka sedan. Har problemet att så snart skotern blir varm så surar den ner sig, på ena cylindern. Jag har testat att byta stift och kollat att choken inte hakat upp sig.
Då motorn är kall funkar allt ganska bra i ca 200-300 meter. Då man sedan gasar på så surar den direkt nästan.
Desperat behov av tips.......

/
JohnVanB
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Minns inte riktigt, men är det inte dubbla förgasare på 480-motorn? Om du har dubbla förgasare så ska du kolla nålventilen (alltså ventilen som flottören i flottörhuset öppnar när det ska in mer bensin från tanken, och stänger när flottörhuset är fullt) så att den är tät. Är den otät så trycks bensin in i förgasaren så att den flödar in bensin i cylindern. Se även Peggans svar, han menar samma ventil. Prova med att göra rent alltihop också. Jag tror att tomgången sköts via ett tomgångsmunstycke, och då håller nog pilotmunstycket tätt. Kom även på att det är nog spjällförgasare på 480.in, jag skulle nog plocka av gasaren på sidan som släcker stiftet och åka till en Yamaha-handlare med den och be dom kolla den, skulle tro att dom skruvar med såna nästan hela dagarna med tanke på hur många ventures det finns hos safarifirmor mm.
lycka till
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Tack för svaren! Jag har varit i kontakt med lokal Yamahamekare oxå, och han kom med förslagen bestyckning, bränsle/luftblandning, flottör. Att flottören "hakar" sig, är det ett vantligt fel?
Hursamhaver så blir det nog så att jag får skruva själv då han hade alldeles för mycket att göra för tillfället...
Någon som vet vilken storlek på lågfartsmunstycke det ska vara?

/
JohnVanB
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hej igen. Ang bestyckning, kolla på skyddet över variatorerna, borde sitta en etikett där det åtminstonde ska stå storlek på huvudmunstycket. Om du bor/kör på relativt hög höjd över havet och dom som hade skotern före dig bodde/körde kanske på havsnivå så kan det mycket väl vara bestyckningen som spökar åt dig. En annan sak du kan kolla är något som inte alls har att göra med förgasarna är tändhattarna!, mät upp dom med ett vanligt mätinstrument (finns på macken), dom ska ha ett motstånd på ca 5 ohm, är motståndet för högt så blir gnistan för svag och dränks.
sprängskiss Kolla länken, om den inte funkar så kan du leta upp din maskin i rullistorna. Storlek på lågfart verkar vara 95, huvudmunstycket 143,8.
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Över havet-nivån är densamma (ca 0-400m ). Skillnad i Z borde väl rimligtvis påverka båda cylindrarna...
Har kollat både tändhattar, kablar och spole tidigare och de är ok.
Ringde till yamaha o bokade tid idag:(
Har inte tid och ork själv känns det som ( och det skulle ta lång tid om jag måste fixa det själv ...hehe )

Underbart med sprängskisserna....thnx..

/
JohnVanB
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Nu har jag haft den inne på Yamaha för koll av förgasarna samt komptest. Det killen på verksta´n gjorde var att ställa in förgasarna samt rengöra dem. Utförde komptest och det var ok.

Symptomen kvarstår.....vad sjutton gör man?

/
JohnVanB
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Jag hoppas att han tryckprovade nålventilerna!? Var du med ? tryckprovningen görs med en liten handpump med mätklocka, ett tryck pumpas upp med stängd nålventil och sedan ser man på mätklockan om trycket stannar eller försvinner, försvinner trycket så är ventilen otät. Kolla även reedsventilerna(se sprängskisslänken, kolla "Air Cleaner", nr 2 på bilden), är dessa försvagade/spruckna så kan det också ge problem. Testa även ett Champion-stift som heter RN2C, jag upplevde skillnad med dessa stift då jag hade samma problem med min Exciter, tack och lov har problemet upphört efter tuning hos M-Performance i Mora, kraftig nerbestyckning på lågfart gjorde susen.
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Börjar luta mer o mer till att det är ett tändningsproblem....
Hur mycket spänning ska spolen avge egentligen?
Går det att bara skifta cylinder med tändkablarna måntro? För att testa om den andra cylindern surar ner sig då...

/
JohnVanB
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Mät tändspolen, mellan lilla kabeln(orange?) ut från den, och själva metallen, kärnan alltså, ska det vara ca 0,2 ohm (primärspole). Mellan tändkablarna ska det vara ca 4,9 ohm (sekundärspole). Detta är värden för Excitern, men jag tror det är ungefär detsamma. Nästa steg är cdi:n, brun och svart/röd kabel, mellan dessa ska det vara ca 530 ohm. Sedan pickupspolen, vit/röd och vit/grön kabel, mellan dessa ca 220 ohm. Också Excitervärden...
Kolla detta, men jag tror ändå det är ett förgasarproblem.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Fin fint..

JohnVanB skrev:
Går det att bara skifta cylinder med tändkablarna måntro ?

// JohnVanB
Japp !

Det går alldeles utmärkt att kasta om tändkablarna på en 2 cylindrig skoter motor så länge den har CDI tändning ! ( och det har ju din Yamaha ! )

:)
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Jag har mätt upp ALLT, förutom spänningen i drift, och kunde faktiskt konstatera ett avbrott i den tändhatt som satt på den cylinder som surar, vilket jag har åtgärdat.Detta resulterade i mindre problem med nersurning på den cylindern, men problemet kvarstår ändå i mindre skala. Den går jämnare och bluddrar mindre svarar lite bättre på gas. Nu tar det väl 1,5 sekunder då man gasar fullt innan den svarar ( förr kanske det var 3 sekunder ). Vid ett visst läge på gasen ( strax över halvgas ) så dör skotern helt nu, vilket den inte gjorde tidigare..
Om jag nu vill skifta cylinder med tändkablarna och totalt utesluta tändningsproblem, är det någon som har ett bra förslag hur jag ska förlänga ena tändkabeln, som i dagsläget inte räcker fram till det tändstift som sitter längst bort från spolen?



En annan sak jag tänkte på; autoluben är urkopplad på denna maskin, ( blandar olja direkt i tanken ) kan detta orsaka problemet? Olje"tanken" är tom, alla slangar är fortfarande anslutna, men öppningsvajern till spället på förgasaren är bortkopplad ( har testat att satt tillbaka den, utan förändring ). Kan det på någon sätt komma in luft i sytemet via den vägen?

Plockar snart isär förknasarna själv, även om Yamaha redan gjort det.......

/
JohnVanB
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Ja, då kommer jag med några till funderingar... Hade skotern använts innan du köpte den eller hade den stått ett tag? Dagens bensin kleggar igen om den blir gammal(ger smuts i munstycken), den samlar även på sig vatten (kondens) som kan ge isproppar i förgasaren. Töm tanken och häll i fräsch bensin, gör rent förgasarna igen... Hur ser stiften ut när den har dött vid halvgas? Blött eller torrt? Yamaha har ett system som heter T.O.R.S (throttle override system) som bryter tändningen vid ca 2000-3000 rpm som ska hindra att skotern rusar iväg om gaswiren fastnar e.l. Kan vara detta som spökar åt dig, det ska gå att koppla förbi detta system, om du har en instruktionsmanual så står det i den hur du gör det.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Kan även vara att membranet i bensinpumpen läcker.
Då sugs bensinen rätt ner i vevhuset på ena cylindern utan att passera förgasaren.
Kolla det är mitt tips.
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Bensintanken var det första som tömdes efter att jag köpt skotern.....så det felet är åtgärdat.
Hmm....detta med TORS kanske är något att kolla upp....
Ska checka bensinpumpen också...
Funderar fortfarande om det kan komma in luft via separata oljetanken på något sätt...?

Måste säga att ni har många idéer! Tackar o bockar!

/
JohnVanB
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
thullen skrev:
Kan även vara att membranet i bensinpumpen läcker.
Då sugs bensinen rätt ner i vevhuset på ena cylindern utan att passera förgasaren.
Kolla det är mitt tips.
Borde inte skotern gå taskigt på alla varv i sådana fall?

När skoter går som sämst ( kring halv gas ) så är tänstiftet blött när man tar upp och tittar.

Och den funkar bra när man väl kommit upp i full gas och när den är kall, vilket jag tidigare nämnt...

Reedventilerna kanske?
Kan nämna att det sitter en boostbottle på den oxå...

/
JohnVanB
 
Last edited:

hedejan

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Tändhattar med plåthöje

Hej
Har du tändhattar med plåthölje på skotern?
Jag hade en gammal Phazer en gång som gick bra när den va kall och när den blev varm missade den och surade på en cylinder. Jag fick en massa tips från flera "experter" , allt från bränslepump till kolvringar som fastnade när den va varm men inte förrän jag hade blöta handskar och fick en stöt av tändhatten insåg jag vad felet va. När jag hade bytt hattarna gick den perfekt.

/Jan
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Har kollat membranet i soppapumpen genom att skifta slangar mellan förgasarna...
Visst kan man göra så?
Men..........problemet kvarstår...
Bara bludder på ca 4500 varv.
Reedventilerna nästa...

/
JohnVanB