Schimsa variator eller ej

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Hej.
Körde slut på remmen som satt på skotern när jag köpte den, glad i hågen knallar man iväg o köper en org. rem från Yamaha. Lägger på den och vad händer? Jo mattan snurrar i 200km/h på tomgång! (lite överdrivet kanske) Vet att man antingen schimsar eller som jag läst på forumet flyttar fjäderstoppet eller hur man ska förklara det ett hack eller 2. Finns även 3 skruvar på baksidan av den, borde bli så att den går ut om man tar bort brickorna som ligger där bakom. Hur får jag reda på hur jag ska göra? Har en SX 700 -97.
 
Last edited:

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Du är på rätt väg, du ska ta bort brickorna som ligger innanför dom tre skruvarna. Rätt inställt så ska skotern stå still på tomgång, men om du hissar upp skotern så mattan kan snurra fritt så ska mattan snurra långsamt.
Testa även att söka här på forumet, det finns många trådar om detta.
Lycka till! :)
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Har vart ut o kört idag men det ville sig inte riktigt som jag ville :( Det gnäller om någon av variatorerna och sen så växlar den fint upp till 20-30 nånting för att sedan stanna däör tills jag varvar på den över 7000 varv, över det så växlar den fint igen. Men just där vid 20-30 så stannar växlingen av. Någon som kan ha en idé om vad det kan vara?
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Hade du isär sekundären? Det låter som om du kan ha ställt fjäderförspänningen för hårt när du monterade ihop den. Är du säker på att du fick rätt rem? Kontrollera längden mot den gamla remmen! Mina kunskaper om din sekundär är tyvärr begränsade eftersom jag har en äldre yamma, kanske någon annan kan ge dig bättre tips??
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Ja, jag hade isär den.. Funderade på om jag fått ihop den för spänt men så kan det inte ha vart. För då måste jag ha tagit i som fan för att få ihop den o det gick lätt. Men tyckte jag hade fått dit helixen (kan det heta så) lite snevridet. Satt den rakt idag. Får se imorgon om den funkar bra. Tack ändå mikekopman!