Vector RS, Dyna, styre mm

Ante_J

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Hejsan!

Har ett gäng frågor som jag skulle vilja få svar på inför ett eventuellt skoterbyte till en Vector RS ER 05, hoppas det finns någon med den kunskapen här?

-Är det någon som har provat efter-montera 06`ans dyna som sitter på Vector SP på en 05 RS? Funkar det, behövs nått göras om?
Smartare att låta sy om orignal dyna?

Jag har suttit och studerat bilder på respektive modeller och kommit fram till att tanken och avgasrören är precis likadana så det borde gå bra men skulle vara bra att veta om nån gjort det.

-Har även lite funderingar på styrhöjaren som sitter std på RS Mtn 06, är det vettigare att köpa en eftermarknads höjare eller skall man satsa på en OEM Mtn höjare?

-Hur långa är original vajrarna, går det att klämma dit en Mtn höjare utan att förlänga dem?

-Sett att det finns ett Yamaha OEM 12V-DC-outlet kit till RS`en att köpa, enligt texten till produktbilden så skall det bara vara att trycka dit utan att ens behöva göra ett hål?

http://www.yamaha-motor.com/sport/accessories/acscitemdetail/5/426/1782/12889/2005/1/6193/0/detail.aspx

Nån som monterat det och är det värt det?
Kanske man skall göra som vanligt och köpa lösa delar dvs icke OEM och sätta dit istället?

Tacksam för svar.

/Andreas, kanske en 05 Vector snart :=)
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
köp en -06 rs vector sp istället.. bättre chassi och viktfördelning.. allt är bättre..
 

Ante_J

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Nja, det är precis samma chassie, DeltaBox.
Det är dyna, styrhöjare, dämpare och en lägre drevning som är dom lite större skillnaderna, sedan tillkommer ju ruta, dekaler osv.

Viktfördelningen som du pratar om vet jag inget om, vart har du fått den infon och vart kan jag läsa mer om det?

ps. förövrigt så vet jag nu svaren på samtliga mina frågor, tacka vet jag TY 4 Strokes :)

/Andreas
 

messia

Välkänd medlem
14 dec 2004
146
0
6
umeå
det är en ny boggie i sp oxå.. yamaha försäljarna här i umeå så iaf att det är ett helt nytt chassi på nya vector.. man får väl tro vad man vill om de.. styret är lite framflyttat och högre som sagt..
inte mycket som är likt från den gamla..
 

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
41
Hammerdal
skit snack

det som skilljer på 05 och 06 e
på 06 högre dyna annan plast kring tanken öhlins i framvangnen styret e bara högre inte framflyttat,, styret e nytt värre dämpare i boggien inte något mer.
chassit e det samma men det sitter andra fotsteg på den bredare och kantlist.. vet efter som jag har en 05a och min kompis har en 06a...
och ja verktygen e i dynan på 06...
 

Ante_J

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Själva styrhöjaren på 06 SP gör att styret hamnar längre fram, det är ingen pivot utan själva blockhöjaren är "sned" så att den riktas frammåt, men det är helt riktigt som MRBLOMMEN säger, själva styrstången har samma placering som tidigare.

Den skoter som fick nytt chassie i år är RX1, den fick DeltaBox II chassit.