Små problem

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
Jag har en v-max 500-99 som går ojämnt på låga varv. Kan detta bero på att den får för mycket bensin? Jag har hört att de är rätt vanligt på yamaha. En annan sak som jag har tänkt på är att skotern drar iväg vid 2500 varv, lite väl tidigt? Hur justerar jag detta?
 
E

ejwbegysv

Ett enkelt sätt att se om den har rätt blandning är att titta på färgen på stiften.. Är dom svarta har du oftast för fet blandning...

De ska vara gyllenbruna..

För att ändra tillslagsvarv så måste du ändra på vikterna i variatorn.. Detta är lite olika beronde på modell.. Vet inte vad du har på din tyvärr...
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
lågt tillslagsvarv=byt fjäder i primärvariatorn,den har troligen gått av eller blivit för mjuk med åren.
ojämn gång på låga varv=kolla att förgasarna öppnar lika och passa även på att rengöra alla munstycken+justera bränsleskruvarna.
min gamla xtc600 hade lust att täppa igen dom små munstyckena på baksidan(mot luftburken)med remdamm och då gick den som skit på låga varv...
 

NisseSune

Medlem
28 dec 2004
48
0
1
Umeå
Jag har rengjort alla munstycken och grejer i förgasarn. Men till ingen skillnad, den går fortfarande slött på låga varv. Dåligt svar i gasen. Nån som vet vad de kan vara?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Har du fått upp tillslagsvarvet på variatorn då?
Om du har ett tillslagsvarv på 2500rpm på en 500'a så förstår jag att den svarar dåligt och känns slö.