Köp av V-Max xtc 600 -97, Tips.

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Hej,
Jag ska köpa skoter och har hittat en Yamaha v-max xtc 600 -97 (650 mil) som jag ska åka och kika på idag. Den är utsatt för 29 000:-

Jag är ganska ny i "skotervärlden" och skulle behöva lite tips på vad jag ska tänka på, kika på och fråga säljaren.

Vill gärna höra era erfarenheter från en v-max xtc 600 -97:a.
Av det jag har hört så ska det vara stabila maskiner som är relativt felfria både i motor och chassi.

Tack på förhand.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Någon riktig "Yammakvalla" är det kanske inte i 600-twinnen, sen är den inte så snål som man nästan räknar med att en Yamaha ska vara. Motorn är på just lite drygt 100 hästar. Motorn är inte dålig men inte alls i klass med de trecylindriga pjäserna.

I övrigt skall du kolla upp chassit - sprickor och om det är rakt och fint. Kolla noggrant. Kollar upp att allt verkar helt och i sin ordning i boggie, under huven och dyl. Att den gått 650 mil enligt mätaren bevisar ingenting.. motorn kan du kolla med en kompmätare om du har det till hands. Fråga säljaren om vad som är nytt och bytt. Jag skulle gärna ha haft kedja och drev bytt, kanske också renoverade variatorer, dämparnas skick är också viktigt. Fråga efter senaste renovering samt provkör och känn hur fjädringen känns.. Ös bara på med frågor om allt som har med skotern att göra, det lönar sig!
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Ok, tack!
Det är nya lager i variatorn, nya slides samt Engans gas dämpare runt om.
Så det låter ju bra.
Enligt säljaren är chassit fint.

Men då vet jag lite mer vad jag ska kika på idag.
Tack igen!
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Skoterpeppe skrev:
Ingen aning, får se snart när jag ska kika på den.
Återkommer med info om hur det gick.
har den inte back och elstart är det för mkt iaf..
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Nu e man stolt Yamahaägare :)
Det var många ivriga spekulanter så prutning gick inte. Men attans vad fräsh den va och fint gick den. Så känner mig mkt nöjd trots utgångsbud.
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Skoterpeppe skrev:
Nu e man stolt Yamahaägare :)
Det var många ivriga spekulanter så prutning gick inte. Men attans vad fräsh den va och fint gick den. Så känner mig mkt nöjd trots utgångsbud.
back/elstart?
 

strimbo

Välkänd medlem
6 nov 2005
228
0
16
Skoterpeppe skrev:
Nope, ingen back och elstart. Men det glömmer jag fort när jag sätter mäg på skotern och blåser iväg ;)
jaja, bra att du är nöjd :)

mkt nöje!
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Nu har skotern anlänt och jag har kört knappt en mil. Den går som ett skott :)
Nu några nybörjarfunderingar:

Variatorremmens gräns (övre bredd) enligt servicebok är 33mm. Nu är den 34 och i nyskick ska den vara 35mm. Hur snabbt nöts den ner? (givetvis beroende på hur mkt jag kör, men mellan tummen och pekfingret)

Vad bör jag tänka på att frekvent kolla på skotern förutom olja, soppa och kylvätska?

När ser jag att det dags att bytta matta och slides, hur mäter jag detta enklast?

Tack på förhand
/ Stolt Yamahaägare
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
om det har börjat släppa kammar eller styrclipsen börjar vara nötta,sprickor o.s.v börjar det vara dags att byta matta,jag har då aldrig sett någon "nöta" ner mattan som med ett bildäck t.e.x =),en 30-32mm matta passar alldeles utmärkt förresten....




10mm:s nyckel,om den går att klämma in över slidesen från sidan är det dags,dom brukar nötas mest i "böjen"och mitt på skenan.