misständning sx 600 -99??

leijoona

Medlem
11 jan 2006
10
0
1
Vad kan det vara för fel.
Den misständer vid 2-3 tusen varv.
Den är trött på gasen tills man gasar fullt och då kommer allt på en gång.
Ketchup ;-)

Har rengjort förgasarna, bytt tändstift och tändhattar.
Kollat komp.
Men nu har jag ingen aning vad jag mer kan kollla?
Någon som har nån ide?


Statorlindning? Hur beter den sig då?
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
prova att koppla ur t.o.r.s:en,det går två sladdar till en kontakt vid förgasarna-dra isär och bygla ihop båda ändarna,om den går bra då är det bara att kolla om du har rätt justerad gasvajer(troligtvis är den för spänd),annars är det något fel på kontakten antingen vid förgasarna eller gashandtaget.t.o.r.s=throttle override system,ska hindra folk från att köra ihjäl sig vid t.e.x ett gashäng.
p.s-kolla även vevaxeltätningar och sånt så den inte drar tjuvluft någonstans,spraya startgas och hör om tomgången stiger=läkage=smälta kolvar o.s.v
 
Last edited:

leijoona

Medlem
11 jan 2006
10
0
1
Jag har nyss köpt den, så jag vet inte om den har gått så länge. Märkte inget då jag köpte den iallafall..


Jag har redan provat koppla ur och byglat T.O.R.S:en, Det blir ingen skillnad då.

Fler förslag!!
Hur ska tändföljden vara? Visst ska alla tända samtidigt?(seriekopplade)
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
jag tror att dom tänder samtidigt,har du kollat om nån har fifflat med lågfartsmunstyckena eller ändrat bränsleskruvsinställningen?

om den är för snålbestyckad kan du få det där fenomenet,är förgasarna synkade-hörde någon där justeringsmuttern hade rallat upp och synkningen for åt pipan med liknande symptom...
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Kolla först och främst så den inte drar i sig tjuvluft vid vevaxeltätningarna, förgasargummi och runt cylinderfoten som zapswe säger sen bör du kolla vilka munstycken som sitter i så du vet att den är vettigt bestyckad det kan bli väldigt dyrt annars.
 

leijoona

Medlem
11 jan 2006
10
0
1
Har provat med startgas utan resultat Har även provat skifta tänd kablar verkar som det är den mittersta cylindern som spökar.
Förgasarna är grundinställda.
Tror det ska sitta 42.5 lågfartsmunstycken men på min sitter det 40. kan det vara boven?
Det verkar vara precis vid övergång mellan munstyckerna som den spökar.
 

leijoona

Medlem
11 jan 2006
10
0
1
lite mera information. har rengjort förgasare, blåst igenom alla munstycken, ställt in luftskruvarna på 2varv. köpt nya tändstift, tändhattar, komp testet .men ändå så går den dåligt.

den är lättstartad, går på tomgång, men när jag börjar gasa så vid 2000 varv smäller det avgasröret, varven går ner, för att sedan stiga igen till 2000 då smäller det, och så håller det på hela tiden. hjälp mig hitta felet????

hur justerar men flottör nivå?? nivå???
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
sökte lite på forumet på totallyamaha,det verkar som många saker ger dom där symptomen..

1:t.o.r.s
2:pilotmunstycken-helt eller delvist täta eller för små(det stog att problemet ofta var för mager blandning->tvekan i början,dom rekommenderade att skruva ut bränsleskruvarna 1/2 varv mer)
3:tjuvluft
4:dålig soppa
5:fel stift
6:flottörnivå

eftersom du inte har problem med tjuvluft,har rengjort förgasarna,bytt stift och tändhattar,kollat t.o.r.s:en och kompen är bra så verkar det bara vara bensinen kvar...
om du har nyköpt skotern så kan det vara gammal soppa->vatten i bensinen->pilotmunstyckena fryser igen->mager blandning på lågfarten.
visst har din skoter uppvärmda förgasare?kolla om kranen är öppen och varmkör ordentligt och se om det blir bättre,eller ännu hellre-töm tanken och byt soppa helt.
 

potatis

Medlem
7 jan 2006
8
0
1
härnösand
jag hade typ samma problem på min polaris men då upp täkte jag att bensin slagen från tanken till soppa pumpen satt inte på riktig sen satt jag ditt den riktig sen har han gått kanon igen:)
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Min Brorsa hade samma problem på sin V-MAX 700. Det var inga fel när han ställde inden för sommaren men nu när han tog fram den inför vintern så hade den samma symptom som du beskrivit.
Eftersom den gick bra att köra ändå så tankade vi upp och körde ett par mil efter det är det inga mer problem.
Slutsats: Gammal bensin. Det tog dock en stund innan den gick bra även fast han inte hade haft så mycket bensin i under sommaren.

Lycka till