Montering av motorvärmare

RS VENTURE

Medlem
3 aug 2005
16
0
1
51
Örnsköldsvik
Var och köpte motorvärmare till min rs venture idag
men fick ingen instruktion hur den ska monteras.

någon som vet hur det ska göras?
Någon som har bilder på montering?
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Antar att det är en defavärmare, i sånt fall gå in på Defa hemsida och sök på artnr. brukar finnas beskrivningar..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Dom har inga monteringsinstruktioner för motorvärmare på snöskotrar på hemsidan och knappast nån annanstans heller, gå och snacka med din lokala Yamaha mekaniker så kan han tala om var och hur den ska monteras.
 

rage 06

Ny medlem
22 jan 2006
4
0
1
Krokom
Jag monterade min på slangen som går under motorn till termostat huset,brevid olje stickan till kedjehuset.Funkar skit bra,motorn blir varm på en halvtimme
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
hur funkar

en motorvärmare på en 2-takt då....? varför inte egentligen, sen tycker jag att skoterlyften för att lyfta mattan och köra rent är himla bra....
sparar ju på dyrremmen
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
ducatimonster skrev:
en motorvärmare på en 2-takt då....? varför inte egentligen, sen tycker jag att skoterlyften för att lyfta mattan och köra rent är himla bra....
sparar ju på dyrremmen
Jag har motorvärmare på min Thunder 1000 helt kanon det spar både på motorn och min kropp ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag har motorvärmare på min Thunder 1000 helt kanon det spar både på motorn och min kropp ;)
Är det en slangvärmare, var har du satt den? Har en slangvärmare som jag köpte ifjol som jag tänkte montera på 1200an, men hittar inget bra ställe att sätta den på för att få cirulation.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Men den värmaren som visades på länken kopplas ej in på vattnet på yamman.
Klart de är bra med en värmare på en skoter så länge man använder den :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Man måste också ta bort termostaten enligt många och jag vill inte ha kapade slangar som efter ett tag börjar läcka. Jag ska ha min i varm garage.
Man behöver inte ta bort termostaten. Den lodräta slangen som går ner bredvid kylaren går till främre kylaren och den är ej termostatstyrd. Har ex. tempgivare på den slangen.

Och även OM det skulle vara termostatstyrd så kommer det ändå att fungera då du har ett litet cirkulationshål i alla termostater.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, den slangen. Den gor lodrät rakt ner in framför bandtunneln. Där på den lodräta delen så verkar de flesta montera värmaren och då blir cirkulationen av vattnet bra.

Det viktiga är att inte ha så stor effekt på värmaren. Är inte direkt någon gammal V8-motor som skall värmas upp.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
när man läser den här tråden så verkar det som att många tror att motorvärmare är för att man ska få igång skotern.
liksom på bilar så är inte motorvärmaren till för det,
den är till för att spara på motorn och bränsle.
en mekanikeras uttalande på yamahacenter ger jag inte mycket för när det gäller att inte rekommendera värmare.
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Man behöver inte ta bort termostaten. Den lodräta slangen som går ner bredvid kylaren går till främre kylaren och den är ej termostatstyrd. Har ex. tempgivare på den slangen.

Och även OM det skulle vara termostatstyrd så kommer det ändå att fungera då du har ett litet cirkulationshål i alla termostater.
Sen öppnar väl termostaten när vattnet blir varm, det är liksom hela grejjen med den :)
Jag tror att min satt där på den första RS Vectorn jag hade men jag använde den aldrig.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kan inte annat än rekommendera värmare, hade en på den tiden jag åkte Thunder 900, och det var skillnaden på liv o död:)
På den tiden vägde jag sisådär 62-64kg, och var det -17 grader eller kallare var det kort o gott kört att få igång skotern utan värmare. Vänta-nu ljuger jag! Om man gav den en snaps genom tändstiftshålet och satsade allt på ett ryck så kunde det gå. Men...jag var även med om att den baktände vid ett sånt försök, och utan handskar rök det ett par naglar vid det tillfället:(
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Skumt för jag fick samma svar då jag mailade och frågade dom. Jag pratade med en mekaniker på Yamaha center och han rekomenderade inte motorvärmare. Han hade monterat en under hela sin tid på yamaha center och det va inte på en yamaha. Med rätt olja sak det inte vara några som helst problem att kall start en yamaha, den ska lätt klara -30 grader. Man måste också ta bort termostaten enligt många och jag vill inte ha kapade slangar som efter ett tag börjar läcka. Jag ska ha min i varm garage.
Startar du bilen utan värmare då det är 30 minus? Trodde väl det..
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Klart man startar bilen vid -30 har man elstart är det lugnt, värre om man ska dra eller veva igång
en motor.