Dålig toppfart Vmax4 -92

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Har precis monterat på en ny Comet 108EXP som neligt Rinab ska vara rätt bestyckad för min
Vmax4 -92.

Tycker dock att en 4 cylindrig 750 ska kunna röra på sig bättre än den gör.
Åkerm an på sjön när det är mycket snö så är det jobbigt att komma över 100-110km/h
vilket tyder på att det är något som är riktigt galet.
Jämn komp var det på alla 4 cylindrar så något motorproblem bör det inte vara.

Sekundärvariatorn däremot är jag osäker på om jag har lyckats ordna
förspänning osv rätt på.

Kan variator remmen påverka detta ?
Har 2 remmar till, en som är lite bredare och kortare och en som är likvärdig den som sitter på.

Eller är det förspänning/fjäder som gör detta ?
Har ett växklingsvarv runt 7500-8000 varv.


Tacksam för all tänkbar hjälp.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Lämna in maskinen på en yamverkstad så dom får justera in allt och få rätt rem till skotern för dom har special v-tyg för att linjera variatorerna och kanske även renovera sekundären, det är mitt tips kanske inte den billigaste valet men bra blir det.
 

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Att lämna in på verkstad ser jag inte som något alternativ ;)
Kunskap kostar mycket pengar, när man kan rådfråga och prova sig fram själv
så ser jag det som ett bättre alternativ, ivarjefall till en början.

På vmax4´s forum så finns det ganska mycket hjälp att hämta utan tvekan.
Har dock inte försökt formulera mig på min taskiga engelska för att rådfråga där.
Men antar att det är ett bra alternativ, om inte så finns det ju en sök funktion även på det forumet.

Men en linjering av variatorerna ska man ju kunna mäta upp själv ?
Verkar dock inte vara det lättaste..
Sen ska man ju få fram rätt värden på avstånd osv.


Tack för svaren.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag har sett amerikanare stava/uttrycka sig sämre på amerikanska än vad jag själv gör, så de tar sånt med en stor nypa salt och brukar dela med sig av sina kunskaper inom de mesta. En sak verkar dock vara heliga för dem som de inte ens nämner i sömnen, och det är hur deras variatorer är viktade samt ramper och sånt i sekundären.

Prova fråga och då får du bara ungefärliga värden till svar, vilket inte är helt fel heller. Det du skall tänka på är att jänkarnas leder inte är som våra knixiga byaleder utan påminner mer om E4an.
 

Hypocryt

Medlem
26 jan 2006
16
0
1
du måst få upp växlingsvarvet till 8300!!!! 8350 om man ska vara petig.

hur är secundären ställt in?

har en 180exp på min 800 å den funkar inte alls.. de bästa är orginalarn! men du ska ha en ***** tur om du kommer över en

kan medela att min varvar 9500.. har inte ens hälften av topp efekten på detta varv men jag tar mig ändå upp i 170-180 på mätarn!
 

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Sekundären har jag ingen aning om hur den är inställd, har varit på den och petat.
Men är osäker på om fjädern är rätt och förspänning osv osv har jag ärligt talat ingen aning om...

Funkar inte alls på din 800 pga ?
Växlar inte ordentligt ?

-180 på mätarn!
 

Hypocryt

Medlem
26 jan 2006
16
0
1
plocka lös sekundären å kolla ca hur många grader den är vride.. org ska den om jag inte har fel vara vride 60grader, om den nu inte får upp varvet så vrid den några grader till.. ca 20 kanske. jag förmodar att du har den gammla sekundären som inte visar helixen, alltså att ytter skivan är som ett helt skal. dom brukade krongla å kärva en del. när du liks ska spänna på variatorn så plocka i sär den å rengör, kolla även slitage och smörj bussningen i variatorn med någon typ av TORRsmörjmedel om du har tillgång till det (är dock inte livsviktigt bara grejerna blir ren och inte kärvar)

vart mycke svammel de där..

om man nu kollar i rinab så finns det bara en bestyckning till v 4orna.. ganska idiotiskt då dom från 92-94 hade 750in å 95-97 800an. kollade i en annan kattalog som sålde comet så stog det v max-4 92-94 med samma bestyckning som enligt rinabs tabeller ska fungera från 92-97. Finns alltså ingen beprövad bestyckning till 800an att uppringa.

Till 750in borde den funka. ja menar 7500-8000rmp är betydligt närmare 8350rmp än 9500rmp... blir för min del till att svettsa vikterna eller komma på någott heavy hitter liknande konstrucktion.

japp 180.. men de tar sin tid

skriv in resultaten efter du har rengjort spännt å provkört.. lycka till!
 

Kaizoon

Medlem
24 okt 2005
39
0
6
Västmanland
Fick fason på det där igår, la på en ganska skaplig förspänning.
När man justerar förspänningen så måste man ju vrida helix över "klackarna" som sitter i ena variator skivan för att den ska få ett "fast läge"

Hur som helst, hade ett växklingsvarv på runt 8200-8300 och då gick den som ett svin rent ut sagt.

Men idag när jag var ute och åkte så började det strula igen.
Då växlade den inte upp alls känns det som, ungefär som att åka på 1-2a växeln i bilen.
Kommer upp i 70-80km/h.

Måste ju vara något som strular i sekundären igen är jag rädd för.
 

svein

Medlem
22 dec 2005
10
0
1
bytt ut med en polaris sekunder variator! har selv en 750 v-max4 93mod, med sekunder i fra rmk 700 98mod!!!! min gjør ca9000rmp så er for mye når en orginal ska ha max 8400rpm men d justerer du med vektene! har en turbo til salgs vis du savner toppfart! bare gå og se anonsen på yamaha på snowmobile der ligger d og bilde.
 

Hypocryt

Medlem
26 jan 2006
16
0
1
ok du fick till den ett tag iaf..

jo låter nästan som om det skulle vara sekundärn som kärvar... men som svein nämner så passar en polaris variator från 98 på v4orna, bara att få till bestyckningen så den passar v4ans motor. har för mig att nyare yamaha primärer ska också passa, men jag är int riktigt säker.

tokvarvar skotern nu lr? kör den inte i onödan på varv över 8500 om veven inte är svettsad!