Boggie dämp Vector Sp

freespeed

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Torsby Sverige
Är det någon mer än jag som har promlem med boggie dämparen på SP:n?

Har varit inne på om schimsning 1 gång & skall in igen... Problemet ligger i att däparen "slår igenom" - gör ont som f*n i ryggen... Någon kanske har något bra tips? Själv tycker jag att den skall fungera även för mig när jag åket... -190 cm & 94kg...

Tacksam för hjälp & svar...
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Du är inte ensam, känner tyvärr ingen som har lyckats få till den och Yamaha verkar inte vilja kännas vid problemen......(undrar varför tävlingsåkarna körde med Lynxboggie...)
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
De e ju inte de lättaste att optimera komforten på dagens maskiner då de ju finns rejält med justeringsmöjligheter, men de e ju bra då vi både kör olika och väger olika samt att de oxå körs på olika hårt underlag.
Hos oss har det oxå justerats, bytts och chimsats en hel del och då en del med bättre och en del med sämre resultat.
just nu har en maskin Öhlinare runt om och den funkar väl iof bra men den andra sitter det Fox float airshox fram funkar kanonbra då de ställts i ca 110 psi.
Bakdämparna (orginal HPG) har Jonssons Allrep i Hällnäs tagit hand om och de har chimsat upp dom för Hård ledkörning och med ett mycket bra resultat, dessutom gjorde dom jobbet snabbt och utan konstigheter så de är att rekomendera.
Utöver detta så gäller de ju att justera torrisionsfjädrarna och balata-remmarna i rätt förhållande till den schimsning du valt och där får ju var och en justera efter underlag och vikt.
 

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
skall både främre och bakre dämparen schimsas om på SP -06??
vilket märke på boggiedämparna?
 

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
okej , hur mycket ska man schimsa främre boggiedämparen??
även byta fjäder??
nån som monterat typ en "kloss" framför boggiehjulen som torsionsfjädern
stoppar mot strax före max fjädring???
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
okej , hur mycket ska man schimsa främre boggiedämparen??
Vi har bett om chimsning för "Hård ledkörning" och skickat båda dämparna men skruvat av främre dämparens fjäder så de slipper fippla med den vid chimsning, hur Jonssons All Rep sedan chimsat dämparna i förhållande till varandra vet jag inte.
även byta fjäder??
har inte bytt fjäder
nån som monterat typ en "kloss" framför boggiehjulen som torsionsfjädern
stoppar mot strax före max fjädring???
Vad skulle den "klossen" ha för funktion?
 

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
fjädern borde ju bli styvare när den träffar "klossen".
i papperen som följde med skotern var det ett vit inplastapapper
där det är bilder på vad jag menar .
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
den klossen ska hindra genomslag genom att göra fjädern mer progressiv(hårdare)på slutet,problemet var att det även gav rejäla returkickar,tror det var därför yamaha tog bort dom(dom sitter där på tidiga bilder,ej på senare)