yamaha v-max

lecke

Medlem
8 jan 2006
22
0
1
kalix
Hej har blivit less enduron och ska nu sadla om till yamaha så jag har några frågor. har funderat på v-mx 500 xct och v-max 600 xct så nu undrar jag vilken av dom som är värt att satsa på enligt era erfarenheter.
 

Skoterpeppe

Välkänd medlem
5 jan 2006
124
0
6
Sandviken
Jag har bara ägt min xtc600 -97 i några veckor, men är rikitgt nöjd än så länge. Bra klipp i motorn, lättkörd och ser rätt bra ut för att vara en 97:a :)

Har mest kört led än så länge och till det är den kanon. Hur den beter sig i lössnö vet jag inte, men av det jag hört så behövs lite högre kammar än original 19 på den..

Lycka till!


lecke skrev:
Hej har blivit less enduron och ska nu sadla om till yamaha så jag har några frågor. har funderat på v-mx 500 xct och v-max 600 xct så nu undrar jag vilken av dom som är värt att satsa på enligt era erfarenheter.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Mja mellan dem 2 är det ju bara motor och färg beroende på årsmodell...hmm mätare och sådant kan ju också fått sig en nyare look men i stort sett samma skoter.

Så det är väl upp till dig, 500:an är ju billigare att äga, men å andra sidan kanske du vill ha lite mer att åka med. Hur mycket har du tänkt lägga ut?
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
v-max helt klart.. har en vmax 500 99a och den är jävligt smidig och lättkört har bara sutti på en zr men de va som om chassit var gjort av papp
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Beror väl lite på vad för årsmodell det är på Zr:en, är det en 01:a eller nyare så skulle jag satsa på en sådan.

Varför en 5 eller 600:a om man får fråga? För 40 tusen får du ju en Sxr 700:a, mycket trevlig maskin med underbar motor.

Klarar du av lite skavanker vet jag av en 01:a för 34:a...
 

Ultra SP

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
1
6
ja har en 700 -99 och är mycket nöjd med den ....känns ganska smidig i snön... fast ja har inte satt det på några extrema prov...
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Valet mellan en 500 eller en 600 är för mig ganska enkelt.
500 twin är lättkörd, men ack så törstig. Känns lite klen dessutom.
600 trippel har mer ork och lägre bränsleförbrukning. Något tyngre i framvagnen men inget man upplever som en nackdel.
600 Twin är inget jag skulle leta efter, utan gå direkt på en SXR 600 eller 700 så får du en bra maskin med goda fjädringsegenskaper och bra väghållning. Effekten finns också som grädde på moset.
 

Horm

Medlem
22 jan 2006
18
0
1
Boden
Välj hellre en 600 eller 700 trippel.
Har kört Vmax 500. Kör nu sxr 700. Dom är lika i soppa förbrukningen. Om inte 700:an är snäppet snålare. Går hårdare och ljudet...! Skulle kunna välja en trippel enbart för ljudet.
 

mr_lynx

Medlem
1 okt 2005
8
0
1
skogen
det här lät intresant.....
jag har en lynx rave 670 97, men e så satans less på att skruva hela tiden så jag tänkte att man kanske skulle byta tile ne yamaha, funderar på en v-max sx 700 97 med sxr boggi det låter vell bra iaf lr vad tycker ni ????????????
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
mr_lynx skrev:
...men e så satans less på att skruva hela tiden så jag tänkte att man kanske skulle byta tile ne yamaha, funderar på en v-max sx 700 97 med sxr boggi det låter vell bra iaf lr vad tycker ni ????????????
V-Max'en verkar redan ha skruvats i, så jag misstänker att du får nog fortsätta med att skruva ifall du byter. Har man en gång börjat med meka med en skoter verkar det som att man måste fortsätta med det....
 

mr_lynx

Medlem
1 okt 2005
8
0
1
skogen
AnteNord skrev:
V-Max'en verkar redan ha skruvats i, så jag misstänker att du får nog fortsätta med att skruva ifall du byter. Har man en gång börjat med meka med en skoter verkar det som att man måste fortsätta med det....
men lynxen har varit extremt jävlig har hållt på med variatorerna halva vintern on när jag för engångs skull fick till det så han jag bara köra 20 liter så va den trasig igen.
och jag har fått intrycket att yamaha e inte så mycket skruva men jag kanske har fel :S
 

mr_lynx

Medlem
1 okt 2005
8
0
1
skogen
föresten vilket e det vanligaste felet på en v-max? brukar ju alltid finnas nåt tex rotax mangapuller vissa år e ju värdelös
 

AnteNord

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
51
På plats
www.kartman.se
Jo, om den har j*vlats såpass mycket, kommer det kännas som semester för dig ifall du byter :)

Finns det egentligen några fel på v-max'en förutom köregenskaperna i lössnö som enl. många suger bigtime. Det skulle vara äldre Yamaha's akilleshäl, d.v.s nitarna i chassiet vill på att släppa lite, och i samband med det spolar in vatten/pudersnö på variatorskivorna.
Huruvida detta uppfattas som problem hos andra vette tusan. Deyt kanske inte ens är ett problem....

Motorn är i vanlig Yamahaklass - genomgående bra.
 

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Jag har själv en v-max 500 -99. Den funkar kanon! Inga problem vare sig med motor,variator, boggie och chassi! Helt klart en prisvärd skoter, men enligt mig för lite att köra med, men det är ju en smaksak somsagt. körställingen är ganska jobbig orginal, men med en styrhöjjare så blir att frid och fröjd, även att göra som jag, slänga på ett crossstyre gör ju den inte sämmre :)


Jag ska sälja min, du kanske är intresserad? :)