Rs Vector som går varm...

Heol

Medlem
14 jan 2005
40
0
1
Västerbotten
Har en vector -05. Inga problem att köra den nere vid kusten (västerbotten) men sedan när jag är i fjällen så kommer problemen.

Så fort jag kopplar kälken efter skotern så går den varm. Efter ett par km måste man slänga upp snö på fotstegen för att lampan ska släckas. Ska det vara så? Ok det är en kort maskin men enligt säljaren så skulle det inte vara några problem att dra en kälke.

Någon annan som har samma problem? Känns lite dumt att köpt en skoter för över 100 kkr och man kan inte ta med sig familjen ut.

Är det fel på skotern eller? Jag har en extra kylare bak.


/ Vectore
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Låter ju lite skumt det där,har en RS Venture själv som jag dragit tungt med i olika fören & aldrig råkat ut för det där.
 

rage 06

Ny medlem
22 jan 2006
4
0
1
Krokom
Jag har läst att vissa rs har för stark glykolblandning,det kyler bara sämre om det är över 60/40 glykol/vatten.Du kan prova att blanda 50/50 glykol/vatten ock en flaska Redline watterveter.
 

karlake

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Lulä
Jag hade en Viper MM med liknande symptom. Det visade sig sedemera vara luft i kylsystemet. En envis luftblåsa som hade dröjt sig kvar ... Efter en ordentlig luftning så var det problemet ur världen.

Ibland är det svårt att få ur all luft, men om man hissar upp bakänden och öppnar en bakre urluftningen så bör det vara en enkel operation. Annars tycker jag att du kan be din skoterhandlare att kolla om det kan vara i luft i kylsystemet och fixa det hela.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
RS Vector har ju inte som standard någon extrakylare bak i tunneln så som RS Rage och Venture.........men såg att du de facto har extrakylare monterat. Min RS Rage -05 drar pulka hur långt som helst utan problem med varmgång. Vet inte vad din familj säger om du gasar på lite med pulkan efter? Hårdföre och saktakörning med släp är ju annars döden för de flesta vattenkylda maskiner. Därför har ju de flesta bredbandare nuförtiden extra luftkylare monterat standard (tex nya RS Viking :). Mina nära å kära får tåla att "dundra fram" i 30-40 knyck som saktast med pulkan ;) :D

Tankarna om luftning som Karlake nämner tidigare låter vettigt annars tycker jag :)

mvh / Matti
 

Heol

Medlem
14 jan 2005
40
0
1
Västerbotten
Har provat att gasa, ingen skillnad.

Ska prova att lufta annars får säljaren kolla upp maskinen. Hade en xlt 600 före och den gick aldrig varm.

Tack för alla svar