EX-570 ( 1989 ) Boggie problem... ?

Rodg

Medlem
25 jan 2006
14
0
1
Örnsköldsvik
Har problem med min gamla trotjänare. Har problem med bakre dämpare och tillhörande stag i boggien. Undrar om det finns någon vänlig själ som skulle kunna ta några foton och lägga ut bilder eller skicka till mig?

/ Rodg
rodg@spray.se
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Rodg skrev:
Har problem med min gamla trotjänare. Har problem med bakre dämpare och tillhörande stag i boggien. Undrar om det finns någon vänlig själ som skulle kunna ta några foton och lägga ut bilder eller skicka till mig?

/ Rodg
rodg@spray.se

Kolla på länken här om den är till någon hjälp.



//Henke
 

Rodg

Medlem
25 jan 2006
14
0
1
Örnsköldsvik
Visst hjälper sprängskissen men jag förstår ändå inte.
När boogien fjädrar ihop så böjer sig (23) nedåt vilket medför att stagen (2) böjs över axeln (24) Medförde även att dämparen böjdes.
Har nu bytt dämpare mm men samma fel uppstår igen.
Så därför önskas en bild där jag kan se hur det ser ut och vad som är skillnaden !
 
Senast redigerad av en moderator:

ExIISx

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
0
16
Krokom Swe
Jamen axel 23 ska väl inte kunna "vrida" på sig on den inte har lossnat från glidskenorna? ser ju ut att ska vara fäst i 2 bultar i varje skena?
 

Rodg

Medlem
25 jan 2006
14
0
1
Örnsköldsvik
Det är inte axeln som vrider sig utan den som man fäster dämparen och stagen på. Den sitter löst på axeln. Finns det inte nån som kan ta ett foto och skicka på min mail. se adress överst
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Kolla så att nedre axeln som dämparen och parallellstagen sitter fast i inte är sprucken. Min var spruken helt av så att den kunde rotera, detta medförde att stagen böjde sig över axeln och gick av. KOLLA detta , verkar vara en vanlig defekt på dessa boggis vid lite hårdare körning. Lätt att åtgärda, ta lös hela boggin och svetsa och förstärk samtidigt, men se till att få vinklarna rätt.