V-Max problem

S.Strand

Medlem
29 dec 2005
10
0
1
Hej, har en Yamaha V-Max 600 ST -96:a som krånglar.

Har nyligt haft isär den och bytt kolvarna, satt på en ny variatorrem, bytt 2 axlar i växellådan som splinesen pajade på. Även bytt div. kullager. Kan även nämna att primärvariatorn är rätt ny, har gått en bit över 100 mil.

Körde in kolvar och remmen 15 mil riktigt lugnt.

Sen när jag började gasa på lite mer så märker jag att det känns som att den börjar bromsa vid 80 km/h. Går inge fortare även om man pressar den.
Vet inte vad problemet är, prövade slacka på kedjan men det gjorde ingen skillnad. Motorn går bra, det är inte gasarna det är fel på.
Prövade rita tuschstreck på variatorskivorna och såg att den inte växlade ut helt fullt efter man kört med den.

Vad är det som är fel?!
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Har du kollat så att remmen lägger sig längst ut på sekundären? om den e sliten dvs smalare än den ska va kan du behöva skimsa om dvs ta bort brickor i sekundären så den klämmer ut remmen ordentligt alt, byta till en ny rem. den ska ju ligga jäms med yttre kant eller nån mm ovanför om den e korrekt.vad har du för förspänning på seundärens fjäder? 60 grader e standardinställning t ex fjädern i läge 3 på skivan och i läge 3 på helixen, 3+3=6 =60grader. Linjering av primär och sekundär kan behöva göras så du ser att de står rätt i förhållande till varandra, de finns särskilda linjeringsverktyg att testa med. du säjer att sekundären e nästan ny men kolla iaf glidklackarna som helixen ligger an mot, de kan va slitna ,kolla även bussningarna de kan vara så slitna eller skadade så att sekundären kärvar och därmed inte växlar som den ska.
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
blir kedjehuset väldigt varmt?
det kan vara något lager i kedjehuset eller på drivaxeln som är dåligt,eller så linjerar inte kedjan som den ska,det är viktigt att alla shims och dyl hamnar på rätt ställe.
växlar variatorerna som dom ska?jag tror att den ska varva 7800-8000 ungefär vid fullt pådrag,kolla annars bussningar,fjädrar o.s.v
vad var det som gjorde att axlarna pajade sist,lagerhaveri eller vad-det kan ju vara samma fel nu...
 

S.Strand

Medlem
29 dec 2005
10
0
1
Tror att jag hittat felet, det var en kombination av massa is i bandtunneln och 2 dåliga tändstift.

Nu är bandtunneln rensad och tändstiften bytta, fick upp den i 110 under dåliga förhållanden så det var mest troligt där problemet låg. Ska testa toppfarten när vädret blir bättre...

Ett tips: Om skotern stått i garaget i ett antal veckor och är varm, kör inte ut den i pudret direkt. Då fastnar det ganska mycket snö/is i bandtunneln =)
Spolade av all is och lät skotern stå nån timme ute och bli kall, då fastnade ingen snö.