Ni som kan sek. variatorer

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Hej.
Som ämnet lyder så har jag trassel med min sek. variator på min Yamma SX700-97:a. Den växlar som den ska med en gammal org. rem, så jag tänkte jag köper en ny precis lika dan så blir allt bra. Men ICKE. Den går fint till 30 sen lär jag varva på den till över 7500varv innan den sjunker i varv igen iom att hastigheten ökar. Så där dum blev den sen jag pilla isär sek. variatorn... Klåfingrig som jag är.... Markerade dock i hur den 3 kantiga plattan satt och i vilket hål fjädern sitter i plattan, dock ej i den andra änden av fjädern. Som jag läst på nätet så ska det vara hål 1. Så sitter den nu, men som sagt så växlar den som ski*. Min far hade en V-Max 500 -94 som han lämnade in sek. variatorn på bussningsbyte och efter det så blev den precis som min. Han gjorde som så att han sålde den till en skoterfirma, så jag vet ej hur det slutade. Jaja, mycket text blev det. Men jag e desperat. Annars kommer det snart finnas en VÄLDIGT billig SX 700 till salu...


Rättelse: Jag har v-kitt på min. Och sen var det så att farsans blev mysko sen han lämnade in seken för att schimsa om den då han bytt rem. Var en annan sorts variator på den. Sen blev den inte bättre fast han bytte bussning...
 
Last edited:

Dannesxr

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Piteå
Vars är fjädern på för nummer yttre sidan om vi säger så (Helixen). Fjädern måste inte alls vara på ettan. Sticker remmen upp mycket på sek.variatorn?
Men den går med gammel remmen?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Den sitter i 6:an och det satt den på innan jag plocka isär den så jag märkte den. Remmen ligger ungefär jämnsmed kanten på variatorn med "brickorna" på baksidan bortplockade. Går lika kasst men ligger lite högre om de sitter där... :S
 

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
kan det vara så att du har glömmt att förspänna variatorn?
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
det finns tre lägen (hål för fjädern) på skivan som var och en är märkt 1,2,3 sen har du fyra lägen på helixen som är märkta 0,3,6,9. de olika lägena bestämmer vilket gradtal du vill att variatorn skall vara förspänd i. Standardförspänning hos de flesta variatorer brukar ligga på 60 grader detta gradtal räknar du ut genom att lägga ihop siffrorna som du sätter fjädern i och lägg en nolla bakom. t ex läge 3 på skivan och läge 3 på helixen ger 3+3=6 som då blir 60 grader. Prova lite olika gradtal men utgå från 60 grader när du jämför skillnaderna. som du beskrivit din förspänning nu så har du 70 grader å de kan ju bli för mycket förspänning för din maskin särskilt om du kör med helt orginalbestyckad primär, däremot om du viktar på och kör med agressivare fjäder i primär kan du kanske öka förspänningen på sekundären, men som sagt ofta måste man prova sig fram till den inställning som passar bäst.
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Ok.
Men jag märkte ju i att det var 6:an den satt på och hur helixen satt mot den bakre skivan. Så då borde jag ju bara ha kunnat missa med skivan i vilket hål den satt... Kan det vara så att den e så nött o jag fått den fel så den kärvar?
 

M_persson

Välkänd medlem
15 dec 2004
182
0
6
39
K-holm
Går det att byta bussningar i sekundären själv eller är det något man bör lämna in? Någon som vet några priser på rep av sek variator till en SX 700? Har hört att det ska gå på cirkus 1700 på en firma iaf.. Såg på Rinab att rep satsen kostade 285kr om mitt minne inte sviker.