Ta bort antiskidres...

Jonte G

Medlem
3 jan 2005
26
0
1
Luleå
Hallå!
Funderar på att ta bort antiskidres-kopplingen. Tänkte ersätta med balatarremmar istället.
Är det nån som gjort det på sin skoter?
Vet att man monterar bussningar där stagen suttit, men hur monterar man balatarremmen, behövs det fler än en rem.
Troligtvis kan det medföra lite överkuggning, men nu är jag less på gocarten.
Tacksam för svar, gärna lite bilder oxå.
mvh Jonas G

mm700 -97
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har du funderat på Quickrods? Lite dyrare än balataremmar, men då har du möjlighet att välja gokart eller vinka-månen körning (och allt där mellan) med att snabbt vrida om dem.
 

Snow-Rider

Välkänd medlem
1 jan 2006
104
0
6
33
Finland
Vet att detta inte hör hiit men börjar bli desperat...var ska man skikka ett inlägg??när ja e inloggad hittar jag inte nåt stelle att skikka inlägg på var e detta?
 

max700

Medlem
21 feb 2006
6
0
1
ok, några steg.

sänk ner boggien, ta bort control stagen, gör egna hylsor att trä på axeln istället för dessa.

gjorde egna hylsor,mina ska dock aldrig på igen,kapa bort pinnarna och bara behålla hylsan.

Blev en helt annan skoter utan! upplevde fjädringen som mer harmonisk utan dessa,iafall på en mountain, mer lyft i framvagnen.

Nu har du gjort det största ingreppet igentligen.

Du kan eller rättare sagt måste ha in en balatarem för att hålla fast fjädringsvägen lite, annars kommer dämpar fästet att ta i mattan.
Upptäckte det själv som tur var ganska direkt,

Remmen den fäster du i nedre saxaxeln, den andra änden mellan bultarna vid stötdämparen. (kommer inte på något bra ord för detta, men kan ta bilder :) ,jag gjorde en axel mellan dessa bultar som fäste för remmen.


ELLER så kan du flytta fram bakre saxen en bit, ca 2.5cm, (centrum till centrum) då kommer inte dämparen att kunna fjädra ut den sista 5mm innan den tar i mattan,då blir remmen överflödig och du får en ännu mjukare bakfjädring på din mm700,


Tror inte den blir för mjuk iafall, kör min på dämpare på mjukaste och saxen framflyttad, jag är iforsig lätt, väger ca 65 kg. Men man har du ju alltid möjlighet att spänna på fjäderförspänningen på dämparen.


Efter du gjort detta kan du kasta ett öga på det i början, för att se så det inte nöter någonstans.


En nackdel med det är att mattan rappar väldigt lätt när din boggie äntligen får börja röra sig,no slip hjul är att föredra, dock ganska dyra, runt 2000kr för 2st,du behöver bara 2 med dessa.

Med orginal drivhjul blir man blir tvungen att dra åt främre balatan vid framdämparen och kanske styva upp den lite för att den inte ska kugga över,ioforsig ingen nackdel för puder-körningen i och med att attackvinkeln hålls nere lite. Min kuggar inte över som det är nu. men för att kunna skicka skidorna upp ännu lite mer så måste man nog ha no - slip för att kunna ha främre dämparen riktigt mjuk.

Det här är dock gjort på en 00´as mm700 så vet ej hur mycket som skiljer dom åt, har för mig att det är annan h-arm fram och lite vekare drivaxel + 9kuggars hjul,så spänn inte mattan för hårt, testa dig fram, men testa inte i t-shirt och gympa dojjor : )
I och med att boggie rörelserna ökar, ökar stressen på drivaxeln oxå.