E85-konvertering av RX-1 motorer

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Nu är jag riktigt nyfiken på möjligheten att testa E85 i min Warrior 05 men skulle gärna höra här oxå om ni har testat?
Alltså.... man pratar på olika forum och sidor om effekterna av E85, där det mesta talar för än emot att köra på E85, såsom miljö, pris, effektökning, bättre kylning osv. nackdelarna tycker jag verkar överkomliga då kallstarter kan lösas med olika metoder ex motorvärmare eller extratank för startbensin. Om den drar lite mer....? Ja då få den göra de,
Som sagt jag tycker det känns spännande men de är ju dyra maskiner så man vill ju va på den säkra sidan så man inte drar på sig nått motorhaveri.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Uhm... Vettesjutton om jag skulle våga. Men leta reda på något R1-forum eller liknande och fråga. Jag har inte läst om något på ty4stroke.com så du måste antagligen inrikta dig på ett europeiskt forum.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
De e just de här som e så märkligt när man läser om E85 på olika forum, en del hävdar med bestämdhet att du får en effektökning med etanol medan andra säjer tvärt om, de e oxå väldigt svårt att hitta seriösa mätningar å tester på vad som egentligen e skillnaderna på motorernas beteenden samt hur de eventuellt påverkas negativt såsom risk för haverier av olika slag,
omkring bränsleförbrukningen så ser jag väl inga problem i det då den fyrtaktsmaskin jag nu kör drar halva den mängd bränsle som en prestandamässigt liknande tvåtaktare som jag kört förut, man talar om 30% högre bränsleförbrukning med E85.. ja vaddå en par dec mer per mil å jag ligger ändå under 2 l/mil, dessutom med en kostnad som är minst 3 kronor lägre per liter.
Men som sagts tidigare, man måste ut å leta reda på mer i ämnet för likafullt så e de en intresant fråga tycker jag
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag tror, utan någon vetenskaplig undersökning, att du kan köra med högre laddtryck om du har turbo då E85 har högre 'oktantal' och därigenom få ut mer effekt än med vanlig 95 macksoppa.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Oktantalet har väl i stort inte haft nån betydelse förut, ja möjligen till det bättre då, för 98 oktanigt mackbränsle ger bara fördelar det tror jag dom flesta håller med om de enda negativa är ju åter igen priset, 104 oktanig soppa som E85 är... ja då e de väl bara å fetta på så den får de den behöver, att köra med turbo och högre laddtryck förefaller mig mer riskfyllt än att bara köra mede en fetare bränsleinblandning av E85 i en förgasarmotor.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du får ingen mer effekt med att bestycka upp gasarna. Det jag spekulerade i var hur det kunde påstå att det går att plocka ut mer effekt med E85 än med vanlig macksoppa.

Skall man tvångsmata en 4T så är högre oktantal att rekommendera, speciellt om du vill ha mycket pulver. Blir inte riskfyllt om man gör det korrekt.

Att försöka ladda 2 bar i en motor med original kolvar/packningarvevstakar och 95 macksoppa är inte ett korrekt sätt. :p
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Etanolen har lägre enrgiinnehåll än bensin. Titta bara på bilar. Där ger motorerna lägre effekt vid etonol drift samt att förbrukningen stiger något
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jo, det vet jag. Men den har högre oktantal. Så OM man har turbo så borde man kunna överladda mera och på så sätt kompensera energiinnehållet, eller?

Någon som har mera kunskaper inom det området?

Har sett etanolbilar med turbo som klämmer ut hyffsad med effekt. Ta ex. Aero X från Saab.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Okey ..... jag e lika fullt ute å läser på olika forum och försöker ta in fakta,

fetare bränsleinblandning har väl mera med smörjegenskaperna att göra för att inte äventyra skador på motordetaljer (ventilsäten) och helt rätt som tidigare sagts inte speciellt mycket på effektökning.

http://www.roadster.se/etanol.html

det finns ju några experimentsfulla entusiaster ändå som testar lite olika bränsleblandningar eller höjer trycket på bränsletillförsel mm och dom talar ofta om rappare maskiner oavsett om de är bestyckade med turbo eller inte, sen vore det roligt om fler har hittat länkar ute på nätet som ger bra och seriös information
 

Ante_J

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
cubaxx, njae hur fetare bränsleblandning kan påverka smörjningen kan jag inte se, däremot så kyler du desto mer med mer bränsle, det plus det ökade oktantalet ger förutsättningar för att åka med högre laddtryck och därmed mer effekt.
Åker man utan överladdning och gillar effekt skulle jag inte ens överväga etanol.., det är inte värt besväret.
 

blizzard

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
en kovertering till e 85 ska ju ge mer effekt ifall den görs korekt. e85 har ett lägre energiinnehåll men fungerar bra med en fetare bränsleblandning altså mer energi. varför tror ni att bilar som körs på nittrometan går så hårt för att använda ett extremt exelmpel? nitrometan har ju även det ett väldigt dåligt energivärde men går att blanda vääldigt fett.
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Jaaa.... du.... ja e väl oxå lite inne på de, men som sagt.. det verkar finnas många olika teorier om vad som e de faktiska förhållandena, när man läser om hur de som konverterat gammla förgasarförsedda bilar sen 80-talet bl a. så påstår i stort sett alla att den får ett rappare beteende vid gaspådrag men att de oxå krävs mer bränslemängd, sedan vet vi ju att om du ska ha vare sig en tvåtaktare ellerfyrtaktare att gå hårt, ja då behövs de mer luft och mer bränsle, inga konstigheter egentligen, men de nog som du säger.... att göra inställningarna korrekt. på fyrtaktarna ska de ju inte behöva äventyras så mycke tycker jag då de i stort sett handlar om att bestycka rätt bränsletillgång dvs man slipper ju bekymret med tvåtaktoljor med dess nytta och egenskaper, hittade ett dynotest där det klart framgår att 100% E85 ger er effekt än 50/50 bensin och E85, http://hem.bredband.net/b518246/Filer/LC4%20E85%20drift.pdf

detta test är gjort på en fyrtakt encylindrig KTM på 625 cc med förgasare och maskinen lär fungera alldeles utmärkt
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
blizzard skrev:
en kovertering till e 85 ska ju ge mer effekt ifall den görs korekt. e85 har ett lägre energiinnehåll men fungerar bra med en fetare bränsleblandning altså mer energi. varför tror ni att bilar som körs på nittrometan går så hårt för att använda ett extremt exelmpel? nitrometan har ju även det ett väldigt dåligt energivärde men går att blanda vääldigt fett.
Nitrometan har inget med fethet att göra, den innehåller mera syrermolekyler. Och har du nånsin sett en nitrometanbil som går hårt utan jättekompressorn som tvångsmatar den med massvis med luft?

Hur bra går en topfuelmaskin då kompressorremmen pajjat och den får mata sig själv?
 

blizzard

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
vilket svammel. just för att nitrometanet innehåller mera syremolekyler så går det ju att bränna den enormt fett. mindre luft behövs altså för given bränslemnägd. så det motsvara ju att motorn skulle få i sig en ***** mängd bensin/luft blandning. ifall det inte stämmer skulle man ju förlora effekt på att köra på tex metanol då det har ett lägre energinnehåll än etanol men även det kräver fetare blandning. å det tror du väll ändå inte... ?
 

cubaxx

Aktiv medlem
5 mar 2005
56
0
1
Vilhelmina kommun
Nä.. nu ha de ju gått ett tag sen denna tråd starta, e de ingen fler än jag som ids testa E85 i skotern?? de skulle va kul om nån fler har tips på justeringar som kan va bra att veta, själv har jag snart 100 mil med E85 inblandning i warriorn och inte lär jag sluta med den möjligheten då jag numer kör med betydligt renare avgaser samt bättre respons och framförallt till en kostnad på ca 18 kr milen, inte dåligt jämfört med maskiner som ofta kostar uppåt 30 kronor milen..
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
etanolen innehåller som sagt mindre energi än bensin. men det går att kompensera genom att trycka i mer. (överladdning) etanolen har inte lika hög benägenhet att självdetonera (spika) som bensin. etanolen brinner långsammare än bensin så för att få ut mer effekt så måste man ändra på tändningen. (har hört att ca 20 grader extra förtändning är nödvändig för att vinna nånting på att köra med etanol.)

en motor som är rätt inställd för etanol med högre laddtryck och mera förtändning har mer effekt än motsvarande med bensin.

etanol i i skoter har sina nackdelar. det kan bli svårt att få igång den i kallt väder. etanol utan överladdning är enligt mig inte heller ett bra allternativ om man är ute efter effekt. däremot så blir det billigare trots ökad förbrukning.

kolla på www.etanol.nu om ni vill veta mer.