yamaha apex

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
hej! jag undrar om någon vet varför det är så vansinnigt dåliga handtagsvärmare på yamaha apex? även de inre boggiehjulen verkar vara av en pissig kvalite'?? känns inte som det ska vara ett problem på en yamaha från -06. yamaha själva tror bara en massa... nån borde veta???
 

pålle2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
49
0
0
Du är nog den enda som har dom problemen känner flera stycken
som har 06:eek:r Rx-1:eek:r å dom har inga problem med det du beskriver hära fast om du har en importerad Apex så måste du nog kontakta dom du har köpt den utav.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
handtags värmen e visst inte så bra ,polarn frös rejält om fingrarna så du e inte ensammen om det davvap

Man bör kunna förvänta sig mer av en maskin för 149.000 eller?
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
jo!!! jag har alltid hävdat att man får de man betalar för men nu vet jag inte längre... hmmm...
 

Hanscha

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Västerbotten
www.vssk.nu
Hej!

Jag har också en RX-1:a med dåliga handtagsvärmare och det är tydligen ett problem som Yamaha vet om och jobbar med. Min blev bättre när jag bytte till en medelhög ruta, luftströmmen går inte direkt över händerna, annars är allt kanon.
 
Last edited:

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
davvap skrev:
även de inre boggiehjulen verkar vara av en pissig kvalite'??
Hmm, har bytt dom boggiehjulen 2 gånger och dom är slut igen på Rage 06 plus att boggien smäller och låter som en ET340 med trasiga fjädrar. Har alltid hört att Yamaha ska ha så himla bra kvalite, men jag börjar tro att Yamaha ägare lever i fablernas värld. Men har man nu lastat ut 110 kkr så är det väl bara bita i det sura äpplet men man behöver ju int skryta på skiten för det.
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Vad säger försäljaren om boggien då på Ragen att den smäller så?är samma på min och det verkar vara ett känt problem.Dom skulle fixa min lovade dom till veckan.Det finns tydligen en lösning.
egoboy73 skrev:
Hmm, har bytt dom boggiehjulen 2 gånger och dom är slut igen på Rage 06 plus att boggien smäller och låter som en ET340 med trasiga fjädrar. Har alltid hört att Yamaha ska ha så himla bra kvalite, men jag börjar tro att Yamaha ägare lever i fablernas värld. Men har man nu lastat ut 110 kkr så är det väl bara bita i det sura äpplet men man behöver ju int skryta på skiten för det.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
swedeman skrev:
Vad säger försäljaren om boggien då på Ragen att den smäller så?är samma på min och det verkar vara ett känt problem.Dom skulle fixa min lovade dom till veckan.Det finns tydligen en lösning.
Har hört sen före jul att Yamaha har en lösning, men min handlare får inget besked. Börjar bli lite småless nu. Men ska väl vara så kanske.......
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
boggie missljud

egoboy73 skrev:
Hmm, har bytt dom boggiehjulen 2 gånger och dom är slut igen på Rage 06 plus att boggien smäller och låter som en ET340 med trasiga fjädrar. Har alltid hört att Yamaha ska ha så himla bra kvalite, men jag börjar tro att Yamaha ägare lever i fablernas värld. Men har man nu lastat ut 110 kkr så är det väl bara bita i det sura äpplet men man behöver ju int skryta på skiten för det.
de där smällandet känner jag igen... har klagat på det med och får till svar att de håller på att prova ut nya bussningar nånstans i boggien... låter som de köper tid.... jag har kört i 90 mil med min men jag tycker yamaha borde ha provat allt 1000mil i brutalt hård körning så att vi vanliga svensson lassar slipper dessa problem.... yamahas berömda kvalite tror jag är ett minne blott.... allt handlar om att käna så mycket pengar på så kort tid o slit som möjligt.
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Lämnade in min Rage idag på service och dom skulle fixa boggiesmällandet då också.Ska bli spännande och se om och hur det görs men är tydligen nå bussningar eller gummibrickor som ska sättas in .
davvap skrev:
de där smällandet känner jag igen... har klagat på det med och får till svar att de håller på att prova ut nya bussningar nånstans i boggien... låter som de köper tid.... jag har kört i 90 mil med min men jag tycker yamaha borde ha provat allt 1000mil i brutalt hård körning så att vi vanliga svensson lassar slipper dessa problem.... yamahas berömda kvalite tror jag är ett minne blott.... allt handlar om att käna så mycket pengar på så kort tid o slit som möjligt.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
swedeman skrev:
Lämnade in min Rage idag på service och dom skulle fixa boggiesmällandet då också.Ska bli spännande och se om och hur det görs men är tydligen nå bussningar eller gummibrickor som ska sättas in .
Har smällandet upphört??
Jag ska in med min i veckan, måste ju säga att gummibustningarna som ska dit int såg ut mkt för världen, men bara det funkar så....
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Jodå vart mycket mycket bättre,Nästan allt smällande är borta nu.Skulle inte skada om bussningarna var lite tjockare kanske bara ,då hade det varit perfekt,men det vart stor skillnad i alla fall

egoboy73 skrev:
Har smällandet upphört??
Jag ska in med min i veckan, måste ju säga att gummibustningarna som ska dit int såg ut mkt för världen, men bara det funkar så....
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
swedeman skrev:
,Nästan allt smällande är borta nu.
Låter ju som ett fall framåt, men som jag fattade så är det en temporär lösning, att Yamaha ska komma med nåt annat. Men det kanske man bara säger och hoppas folk ska glömma och tiga till garantin är slut.......
 

swedeman

Välkänd medlem
26 jan 2005
106
0
6
Kramfors
www.kramnetkund.se
Nja, det nämde dom inget om att det skulle vara nån tillfällig lösning bara.Men som jag fattade det så skulle bussningarna bara sättas in när nån klagade, och tydligen gör alla inte det.Dom hade en likadan som min inne på service och ägaren hade inte sagt ett ljud om clunkandet i boggien.Ser på amerikanska forum att vissa klagar där borta också på samma sak.Finns tydligen en annan lösning också.Jag väntar bara på att killen ska posta hur det gick.

egoboy73 skrev:
Låter ju som ett fall framåt, men som jag fattade så är det en temporär lösning, att Yamaha ska komma med nåt annat. Men det kanske man bara säger och hoppas folk ska glömma och tiga till garantin är slut.......
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
de låter ju kanon att de har blivit en lösning på allt smällande.... ska in med maskinen imorrn o byta boggiehjul så jag ska påpeka att ni har fått hjälp med de där oljudet..... var ute igårkväll o körde... -15 och var tvungen att åka hem efter 2 mil för jag var utan känsel i händerna... känns inte spciellt kul när polarna sitter på skotrar för 30-40 tusen kronors klassen o skrattar hur dum man får va när man betalar 130 tusen o kan inte va ute när de är vinter... pinsamt yamaha. eller är de jag som är korkad kanske.... hmm...

swedeman skrev:
Nja, det nämde dom inget om att det skulle vara nån tillfällig lösning bara.Men som jag fattade det så skulle bussningarna bara sättas in när nån klagade, och tydligen gör alla inte det.Dom hade en likadan som min inne på service och ägaren hade inte sagt ett ljud om clunkandet i boggien.Ser på amerikanska forum att vissa klagar där borta också på samma sak.Finns tydligen en annan lösning också.Jag väntar bara på att killen ska posta hur det gick.
 

Gulfi

Medlem
4 mar 2007
14
0
1
Kiruna
men är det inte kanska så att det e som på vikingen, vars effekt i handtagsvärmarna går nre när kyl fläckten startar?
 

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
37
Örnsköldsvik/Mjösöby
Det där om att handtagsvärmarna är dåliga verkar konstigt. Jag har identiskt styre som rx1 -03 och framåt på min Viper. Jag fryser absolut inte, åker oftast på halva värmen hela tiden.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Hmm, har bytt dom boggiehjulen 2 gånger och dom är slut igen på Rage 06 plus att boggien smäller och låter som en ET340 med trasiga fjädrar. Har alltid hört att Yamaha ska ha så himla bra kvalite, men jag börjar tro att Yamaha ägare lever i fablernas värld. Men har man nu lastat ut 110 kkr så är det väl bara bita i det sura äpplet men man behöver ju int skryta på skiten för det.
Anledningen till att dom inre boggiehjulen äts upp är att mattan kan röra sig för mycket i sidled,så att mattans inre drivkuggar "tuggar" på gummibanan på hjulet.
Sätter du dit hjul med gummibana så kommer dom att ta slut hur mycket du än byter,om du inte åtgärdar orsaken.
Jag fick -05 hjul som är helplast=inget slitage.
Finns bredare slides att montera + att jag har hört att om man monterar ett 4:e vändhjul så upphör slitaget.

Anledningen till att det smäller i boggien är att reglerstången "control rod" har nylon bussningar som lever om när stången når ändläget,byttes till gummibrickor på min rage=fixat.

Angående kvaliten,så kan man ju titta på storleken på problemen.
Yamaha:boggiehjul,slides(i viss mån),och något enstaka fall av dåliga h-värmare.

Vid jämförelse till vilka problem övriga tillverkare verkar ha,så tycker jag att yamahas problem är minimala,men det är förstås min personliga åsikt.
Jag menar,det är ju inga "nu är jag tvungen att GÅ hem" problem?.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Anledningen till att dom inre boggiehjulen äts upp är att mattan kan röra sig för mycket i sidled,så att mattans inre drivkuggar "tuggar" på gummibanan på hjulet.
Sätter du dit hjul med gummibana så kommer dom att ta slut hur mycket du än byter,om du inte åtgärdar orsaken.
Jag fick -05 hjul som är helplast=inget slitage.
Finns bredare slides att montera + att jag har hört att om man monterar ett 4:e vändhjul så upphör slitaget.

Anledningen till att det smäller i boggien är att reglerstången "control rod" har nylon bussningar som lever om när stången når ändläget,byttes till gummibrickor på min rage=fixat.

Angående kvaliten,så kan man ju titta på storleken på problemen.
Yamaha:boggiehjul,slides(i viss mån),och något enstaka fall av dåliga h-värmare.

Vid jämförelse till vilka problem övriga tillverkare verkar ha,så tycker jag att yamahas problem är minimala,men det är förstås min personliga åsikt.
Jag menar,det är ju inga "nu är jag tvungen att GÅ hem" problem?.
Ännu en av dessa Yamaha freak som int gillar att man klagar på deras älskade märke.
Angående smällandet i boggien så kommer det tillbaks efter ca 50 mil när gummibrickorna blivit pulver, när man påpekar det så säger Yamaha att man ska ta det lugnt dom är en lösning på spåret, vilket dom varit i ett år nu och snart går garantin ut. Dom tiger bara ihjäl problemet. Har hitills shimsat om variatorn två gånger, bytt hastighetsmätare, dynöverdrag + dom ovan nämnda problemen. Men det ska väl vara så kanske???