Beter sig konstigt

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
Tjenare, min v-max beter sig konstigt nu i värmen och regnet när jag körde lite nyss. Tänkte bara kolla, men har vädret och temperatur ganska stor inverkan på motorns effekt och prestanda? jag menar, den känns nu som om den har lätt för att dränka sig och ville gärna först dränka sig när jag drog på, men kändes pigg på låga varv. blev lite bättre när jag kört lite men fortfarande känns den segare än en lagom kall vinterdag. Sen en sak, lät nästan som om de gnisslade när jag "rullade fram" lite, kanske från höger sida, där kedjehus och co sitter.. borde jag öppna och kolla olja osv? :p
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Hej

Att skotern går sämre och lite surt när det är varmt beror på att det är mindre syre i luften då och då blir bränsleblandningen för fet, då kan man ev. få bestycka ner liksom man kan få bestycka upp om det är riktigt kallt. Det kan även räcka med att justera luftskruvarna.
Hade samma "problem" på min Yamaha Enticer när det var plusgrader.

Kanske även regnet kan spela in en del, på moppen jag hade tex. så frös det i munstycket om det var nån plus och fuktigt i luften, fast då går dom nästan inte alls..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Den går fetare när det är varmt så det är normalt sen hur fett beror givetvis på hur den är bestyckad, ligger den lite åt det feta hållet vid så där -15° så kommer den gå riktigt fett vid +5°.
Om det gnisslar från kedjehuset så öppna för en nogrannare inspektion ett kedjehaveri kan bli dyrt.
 

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
TobbeE_87 skrev:
Hej

Att skotern går sämre och lite surt när det är varmt beror på att det är mindre syre i luften då och då blir bränsleblandningen för fet, då kan man ev. få bestycka ner liksom man kan få bestycka upp om det är riktigt kallt. Det kan även räcka med att justera luftskruvarna.
Hade samma "problem" på min Yamaha Enticer när det var plusgrader.

Kanske även regnet kan spela in en del, på moppen jag hade tex. så frös det i munstycket om det var nån plus och fuktigt i luften, fast då går dom nästan inte alls..
Hur skruvar jag luftskruven för att då få en magrare blandning? skruvar jag in den?
 

V-Max 600

Välkänd medlem
18 nov 2005
138
0
6
Du skruvar ut den för magrare blandning. Det kan inte vara bromsen som gnisslar???
 

Back

Medlem
19 dec 2005
40
0
1
V-Max 600 skrev:
Du skruvar ut den för magrare blandning. Det kan inte vara bromsen som gnisslar???
'

jo jag tror det, för det låter inte nu när jag kör