iq´n vägrar gå bra!?

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Nu går ja snart i taket!! Har snart testa allt, nu beteer sig skotern såhär iaf:

Går bra i 5-15minuter när man startat den, sen helt plötsligt är de som att den får nån slags varvstopp:S Varvar ca 6500-7000 å låter nästan nästan som en bil med varvstopp.. Någon som varit med om detta? Cdi box? Stator? Krokig vev?

Blir snart galen å eldar upp den!
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Bytt vevlager
Packboxar
Insugsgummin
Stift
Renoverat gasarna på firma
Rengjort VESarna
Fixat variatorn.. Helix satt felmonterad m.m.

Är väl de jag gjort hittils, men den är så knäpp!
Går precis som den ska ibörjan, matar på bra i snön nu osv sen variator fixet
Men sen efter 5-15minuter blir de precis som att den får nån slags varvstopp.
Typ som på en bil, den tappar all ork å känns som om de är 20hk i motorn.
Men om den sen får stå en liten stund, då går den bra igen, tills de blir samma visa igen..

Ja har nästan gett upp hoppet om att få den att överhuvetaget fungera :(
 

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Tror iallfall du kan inrikta dig något med tändningen, Tempgivaren sitter väl i pipan om ja inte är ute å cyklar? OM det är så så ska det gå å köra utan att den är ikopplad.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Precis.. Min va precis lika den åh förr en gång, visade sig vara tempgivaren. Blinkar inte templampan?
Templampan lyser inte.. men dock lyser inget i mitt instrumenthus! Hur testar ja ifall det är den? Koppla ur den helt å hållet å se om de blir nån skillnad eller? :)
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
en dålig tändspole kan ju bete sig sådär okså..

hur är det med trigger givaren på statorn om den är dålig eller temp känslig kan den bete sig så då ?
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Uppdate: Den går fortfarande bara på en cylinder vid uppstart vilket ja stör mig på! Gasarna är rengjorda till maximum och choken ligger inte på men ändå så tar det en stund innan cyl 2 hoppar igång. Sen var det ca 10-15minuters testkörning ikväll och det gick bra, trodde problemet var ur världen tills sista 100meterna innan garaget då börja de igen.. varvstopp ljudet..

Den är komptestad å bra med komp i båda så kan ju då inte vara de som gör att den inte vill gå på båda cyl vid start!

Denna skoter börjar gå mig på nerverna! :p
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Uppdate: Den går fortfarande bara på en cylinder vid uppstart vilket ja stör mig på! Gasarna är rengjorda till maximum och choken ligger inte på men ändå så tar det en stund innan cyl 2 hoppar igång. Sen var det ca 10-15minuters testkörning ikväll och det gick bra, trodde problemet var ur världen tills sista 100meterna innan garaget då börja de igen.. varvstopp ljudet..

Den är komptestad å bra med komp i båda så kan ju då inte vara de som gör att den inte vill gå på båda cyl vid start!

Denna skoter börjar gå mig på nerverna! :p
Byt tändspole!!
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Men den ger ju bra gnista på båda stiften även när de börjar "varvstoppa", då borde det väl inte vara tändspolen?
 

Benzzo

Välkänd medlem
25 jan 2011
144
0
6
Pajala
Min iq 600 tog oxå ett tag innan den hoppade igång på bägge cyllarna, var o-ringen som sitter i gasarn vid nålventilen som gått, då flödar den som fan.
Smäller den eller liknande? de gjorde min när veven var sne, kändes som en sachs 12hk.
Har du tps kontakt i gasarna? kolla den så att den sitter.
Och tempgivarn är bara koppla ur å testa :) den går i nå slags spärrläge när motorn går varm.
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Min iq 600 tog oxå ett tag innan den hoppade igång på bägge cyllarna, var o-ringen som sitter i gasarn vid nålventilen som gått, då flödar den som fan.
Smäller den eller liknande? de gjorde min när veven var sne, kändes som en sachs 12hk.
Har du tps kontakt i gasarna? kolla den så att den sitter.
Och tempgivarn är bara koppla ur å testa :) den går i nå slags spärrläge när motorn går varm.
Smäller? Den vill på avgasknalla lite men inte smälla:) för den går helt klockrent i ca 10-15 minuter tills den helt plötsligt från en sekund till den andra börjar varvatoppa typ:/ så veven borde väl inte va krokig? Har köpt en vattentempgivare idag som ja ska testa byta imorn! Ska kanske ta en titt på dendär oringen å se om den är hel:)
 

Matte89

Välkänd medlem
9 mar 2010
329
1
18
Älvsbyn
Testa byta tändspole som Metso sa. Kan också vara statorn som racklar.
Ska börja med tempgivaren ikväll :) Blir det inget bättre blir nästa steg tändspolen, såg att duells har tändspole för 550:-
Någon ide att köpa den eller är orginal ett måste?