Bestyckning liberty 700 -04

7 mar 2011
38
0
1
Västerås
Pro x2 700 -04
Har läst lite om att dessa går ganska fett orginal, sitter 420 munstycken i förgasarna nu och den drar ganska mycket bensin, kan man gå ner till 410 eller krävs det en hel del laborerande med nålen och luftskruv också? Antar att jag måste justera oljepumpen när jag bestyckar ner!?
Tycker att den går bra, men varvar inte riktigt ur ordentligt, strax över 8000 rpm, det kanske är max? VES är nyligen rengjorda och fungerar.

Såg också att jag har en platta som delar av hela luftburken och nå strutar och skumgummifilter i luftburken, brorsans 600 är helt tom i luftburken. Brukar man med fördel rensa ur luftburken?

Har bestyckat 4-t en hel del, mestadels crosshojar och bilmotorer med mc-gasare (mikuni) och ibland även använt mig av bredbandslambda men när det gäller 2-t känns det som jag är ute och cyklar utan kedja.
 
Last edited:

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Det är ju lite svårt att säga vad just din skoter vill ha för bestyckning, skaffa en avgastemp så är det 100gånger lättare att bestycka bra!
 

morpeus

Välkänd medlem
13 mar 2006
426
0
16
jag har 410 i en 700 rmk jag har här på 300 meter över havet och nog är stiften vita ska gå upp till 420 på den.
 
7 mar 2011
38
0
1
Västerås
Okej tack så mycket.

Ang luftburken, kan man med fördel ta bort detta innehåll eller bör man låta det vara kvar? Känns som om det bara är ivägen för luften och stryper motorn.
 
Last edited:

swback

Medlem
14 mar 2011
26
0
1
Luleå
Låt burken vara som den är.Tikka har bromsat med och utan innehåll.Bättre resultat med trattarna kvar.Ang.bestyckning så har jag kört med 450 utan broblem std,satte på org,470 med slp pipan.Iof mörkbruna stift,men vill vara säker.
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
Låt burken vara som den är.Tikka har bromsat med och utan innehåll.Bättre resultat med trattarna kvar.Ang.bestyckning så har jag kört med 450 utan broblem std,satte på org,470 med slp pipan.Iof mörkbruna stift,men vill vara säker.
Åker du inte 800?
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Håller med om burken, har provat åka utan på min 700 men den gick sämre och lät illa då den även dämpar insugsljudet
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Hänger på lite på tråden!

Satt 450 på min då jag köpte den. 470 ska vara orginal från fabrik. Körde en sväng med 430 på havsnivå o -10 grader med ljusa stift. Uppe i fjälls på 450-1200 meter så var 420 bra (ganska ljusa stift men ingen DET lampa som blinkar) men lite bludder på lågvarv. Luftskruven är ute två varv. Funderar på att ta ned från 45 pilot till 40. Har en 40 mm backcountymatta på o 40-22 drevning, övrigt orginal. Men 4-5 liter milen i fjällen med sk blandad körning är i min värld mycket. Har haft en del skotrar o ingen har behövt så mycket soppa, trodde det var fel på tankmätaren först. Är det mattan som suger så eller är det fler som har samma förbrukning med 700:an!? Gillar skotern skarpt i övrigt men....! By the way, upptäckte sedan att läge PREEM ONLY ska ha en annan tändningskurva. Körde aldrig på det läget och undrar om ngn märkt ngn skilnad.

Angående varven så tror jag inte det är någon mening att varva över 8000. Verkar som toppeffekten finns mellan 7700-8000 varv. Osså ska du nog låta bli att dribbla med oljepumpen, känns nog spännade med nedbestyckning. Soppa o olja är billigt (än så länge:) jmf kolvar o cylindrar. Angående luftburken så instämmer jag med tidigare talare.

Ska passa på o säga att en RMK/SKS 700 anno 98 var med och åkte och den tog ca 3 liter milen under samma förutsättningar. Han har V-force 2, variatorkitt, 38 mm rippsawmatta och går stenhårt. Vann många backtävlingar o även dragracingtävlingar sesongerna 98-99 med den. Hängde med till 80-100 ospårat men sedan gled den sakta ifrån, attans!!
 
Last edited:

swback

Medlem
14 mar 2011
26
0
1
Luleå
Preem och reg på tändningsnyckeln.Reg på dålig amerikasoppa och preem här i Sverige.Nån har testat,kommer ej ihåg vem men nån liten ynka kuse har jag för mej att skillnaden var.Min 800 brukar ligga på runt 2,5l vid lite blandad körning,mest led.Vid djupsnö så vill den säkert ha nån liter till.Förbrukningen kanske har lite med föraråldern att göra också he he,efter 40 drar den mindre.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Hoppas du har rätt, har bara ett år kvar till 40=). Ioförsig så var det inte så mycket ledkörning, mest ospårat o med minipulka. Men ändå, hade en -95:as Storm SKS o den fick som mest i sig 4 liter/milen o kompisens -98 sks drack nu ca 3lit/milen vid samma körning. Men har haft med mig en kille som körde en trail portad TC 1000 = 6-7 liter milen med nära på vita stift. Han tankade 240 liter första två dagarna sedan lastade han och åkte hem.
 
7 mar 2011
38
0
1
Västerås
Ska markeringen på oljepumpsarmen ligga mitt för markeringen på pumpen, har justerat det så nu efter att jag släppte på allt då jag tog ur motorn...

Tack för svaren, har rengjort förgasarna nu och bytt motorkuddar. Nästa helg blir det körning i Grövelsjön!

Ang bestyckning så kanske den är bra, stiften är visserligen ganska mörka med avgasgiljotinerna va i stort sett sotfria efter 100 mil.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Rsveden har du miles eller km trippmätare?? Hade milesmätare på min å trodde att den drog 4-5 liter milen men omräknat till km så vart det lte drygt 2,5 liter milen.
 

swback

Medlem
14 mar 2011
26
0
1
Luleå
Markeringarna ska vara mot varandra.Vid minsta osäkerhet ang oljepumpen skulle jag nog säkra med olja i bensinen och ha koll hur mycket olja den drar från oljebehållaren.Ca 2% olja ska den väl dra.Kanske lite mera,är lite osäker där.Ju mer man gasar desto mer olja vill den ju ha.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Inte för att jag kan se på mätaren vad den räknar, miles eller km. Men tyvärr så är jag rätt så säker på att det är km då jag jämfört körsträckor med andra. Hade varit en rimlig förklaring annars. Ska testa med lite mindre pilotmunstycke, kolla i vilket läge nålen sitter, smörja, rengöra, putsa, o kanske V-force o lite andra vikter då den inte matar så bra i mellanregistret. Efter det ska jag köra lite led o se vad den drar. Inte hela värden att den dricker mycket men ......! Är mycket nöjd med maskinen i övrigt!
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Rensa inte burken, då kommer du få rackel med bestyckingen + att du tappar ljuddämpningen som burken ger. Har provat och ångrat mig.
420 låter vettigt, det hade jag på min 700 däremot satte jag nålarna ett steg snålare och det hjälpte att rensa bort bludret på mellangas man körde i puder.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
vad är det jag hört om att 2002 års liberty700ves har anorlunda tm40tps förgasare än senare? samt cdi från 2002 ska ha aggresivare tändning.

till exempel, jag hade en pro xr 800 som jag körde med 450s munstycken med slp singelpipa, medans munstyckena i min 2002 700ves som jag har i prox440n har 500 från fabrik? har även för mig att edge 700 från 2003 har 440 originalmonterat.. nån som kan bekräfta det här eller är bara 2002orna alldeles för fett bestyckade från början?