Vad kolla på Polaris 700 Dragon innan köp?

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hej och välkommen =)
Har kollat runt lite på forumet och sett att mycket gott skrivs om 700 motorn och Polaris IQ 700 Dragon, ska iväg och titta på en -07 imorgon.

Som relativt ny på skotrar, det här är min första egna, är jag osäker på vad jag ska kolla på.
Behöver jag komptesta? Kolla tändstift? Variatorn, får den glappa något? Mattan ska vara ny, behöver jag kolla något på den? Hur ser jag om slidsen är slut?
Läst att avgasportarna ofta behöver rengöras på dessa maskiner samt att luftfiltret behöver bytas rätt ofta (160 mil). Något att kolla upp antar jag?

Hoppas ni orkar ta er tid att svara, har som sagt försökt hitta på forumet, men är så mycket information att insupa på en gång :)

Tack för tiden ni spenderat/slösat på min text.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Det är bränslefiltret som ska bytas var 160 mil. Filtret kostar 1200kr och är lite småkukig att byta..
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Okey, så antagligen lika småkukigt att kolla om det är bytt, får helt enkelt fråga och lita då.
Går det att få plats med en extra bensindunk bak på en kort Dragon?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Du kan inte se om filtret är bytt då det är ett kapslat filter i metall ( högtrycksfilter??) det görs på service så lm boken är ifylld så ska det vara bytt.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Det är inte direkt ett genomskinligt OK- filter;). Och ja den kostar 1200. Hela 160 mila servicen kostar 3000 och jag gjorde den för en månad sen..
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
hehe nee förstår ju jag men endå ^^ Vad vare som ingick i dom dära 3 tusen,, bränsle filter kedjehus olje byte och vad mer?
Btw hur många liter dricker din skoter milen ?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
jadu vad dom egentligen gör på service kan jag bara gissa=) kedjehusolja, bränslefilter, boggiesmörjning, avgasportrengöring etc... Min skoter är ju en 155a så den drar ju lite mer med tanke på att den inte färdats på en enda led utan bara djupsnö. 3-7 liter milen blir det väl=)
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ok, det ska alltså finnas typ stämplar i en servicebok? Eller är det i manualen man ser dessa?
Men vad gäller övriga frågor, någon som vet?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Perfekt, då ska jag kolla efter det, var 160/ mil vilket borde ge 2 stämplar då på 400 mil.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Har själv en dragon 700 och är väldigt nöjd med den så jag tror du kommer bli nöjd om du handlar. Här är dock lite saker du kan titta på som kan bli utgifter för dig annars.

*displayen har en volt-stapel på höger sida, den ska inte visa mindre än 4streck helst 6 eller fler på tomgång. Visar den runt 4 streck så kan voltregulatorn vara paj. Den är lätt att byta men kostar runt 2000kr om jag inte mins fel.
* Bränslefiltret är redan nämnt, bytte mitt efter 300-350mil. Det är dyrt men går att byta själv om man inte har tummen mitt i hand.
* Tomången ska vara stadig, alltså inte variera i varvtal. På min så ökade tomgången från 1800rpm till 2300rpm när jag fick ett hål i insugsgummit men tomgången var ändå stadig så allt kan verka ok änfast motorn får tjuvluft.
* Fråga om dämparna är servade senaste 150-200milen, om inte så gör en service på dom om du köper skotern (det gäller alla skotrar inte bara dragon 700).
* Om orginalmattan med 32mm kammar sitter på så pruta! Även om ägaren säger att den går så bra och att den tar sig fram var som helst så är det båg enligt mig. För att göra motorn rättvisa så ska det sitta minst en 38s matta på, skulle dock rekommendera en 44mm backcountry-matta. Då kan du vräka runt med den utanför spåret rätt hyffsat, blir dock ingen RMK bara för att man byter matta.
* Om du köper så rengör avgasportarna, byt kedjeolja och kolla att kedjan är ok. Ta gärna bort luftburken och kolla så insugsgummina är ok (det sitter två snäppen på luftburken nere vid trottelhusen som man ska peta till för att få bort luftburken.)

Hoppas det blir ett köp för dig.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Perfekt! Tack för den utförliga listan drdryls!
Glömde kolla voltregulatorn såklart men annars var allt bra, ja mattan var bara 32, men den var sprillans iallafall. Kör ut i snön i vinter (om det kommer någon?) och testar hur det funkar, annars inhandlas en 44as backcountry.
Var nya dämpare på den, men tyckte den var slapp i boggien, är det nya fjädrar som behövs? Jaja, iövrigt var maskinen fin och hade rätt pris så blev ett köp.. =)

Nu sitter jag och kollar tillbehör för fullt =)
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
jadu vad dom egentligen gör på service kan jag bara gissa=) kedjehusolja, bränslefilter, boggiesmörjning, avgasportrengöring etc... Min skoter är ju en 155a så den drar ju lite mer med tanke på att den inte färdats på en enda led utan bara djupsnö. 3-7 liter milen blir det väl=)
hehe:D men allt det där har jag gjort själv redan så får nog fixa bränslefiltret själv annars blir det kaka på kaka :] 3-7 liter okej törstigt värre, men som du sa du har ju en lången skoter ^^ Min tar runt 3 liter i snitt, satt olja och såppa tar den.

Perfekt! Tack för den utförliga listan drdryls!
Glömde kolla voltregulatorn såklart men annars var allt bra, ja mattan var bara 32, men den var sprillans iallafall. Kör ut i snön i vinter (om det kommer någon?) och testar hur det funkar, annars inhandlas en 44as backcountry.
Var nya dämpare på den, men tyckte den var slapp i boggien, är det nya fjädrar som behövs? Jaja, iövrigt var maskinen fin och hade rätt pris så blev ett köp.. =)

Nu sitter jag och kollar tillbehör för fullt =)
Jag har 32 mm på min och det funkade i vintras, väger 65-70 kg , men nu ska jag byta till 44 för att få använda hästarna lite mer utanför leden :D sen bakre boggie dämparen är värdelös ny, ta ner den och bytt olja och renovera så ska det där lösa sig, schimsa inte om den på en gång utan bytt bara olja och renovera och känn efter om dom är tillräckligt hård. tydligen ska oljan orginal i dom vara kass.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ang. Dämparna, det är inte orginaldämpare utan sitter Ryde FX på den, gäller samma förfarande då?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
hehe:D men allt det där har jag gjort själv redan så får nog fixa bränslefiltret själv annars blir det kaka på kaka :] 3-7 liter okej törstigt värre, men som du sa du har ju en lången skoter ^^ Min tar runt 3 liter i snitt, satt olja och såppa tar den.

hehe ja hade jag kommit undan med 3liter/milen så hade jag varit sjukt nöjd=), men som sagt jag har inte kört en meter på led sen jag köpte den. Den hade nog legat på samma som din om jag kört en långtur på fjället.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Vad tror ni om dekalkit då? Tycker väl inte direkt att dekalen som sitter orginal är så värst snygga.
 

Roscoe

Medlem
24 mar 2009
36
0
1
Vad kan det bero på om tomgången sjunker efter en liten stund på tomgång så pass mkt att den vill stanna..? (Dragon 700 -07)
Trycker man till på gasen lägger den sig stabilt en stund, och sjunker sedan igen.

Kan det ha med dåligt bränslefilter att göra? Är det sprickor i gummina stiger ju tomgången så borde inte vara det..
 

Roscoe

Medlem
24 mar 2009
36
0
1
Jag är inte säker på att det alls är bytt.. Skotern har gått 380 mil nu.

Men jag beställde ett nytt bränslefilter förra veckan iaf så ska byta det nu innan säsongen..