Inkörning Polaris -12

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Okej då är jag med! Vet du ungefär hur länge du hade kört innan det vart så? 3 timmar tar det ungefär enligt instruktionsboken och jag har kört 2 med min, jag tyckte personligen att 3h lät lite men.
Inkörningsprogrammet är 3 timmar... Då du har passerat 3 timmar, slå av och slå på skotern så har du lämnat inkörningsprogrammet.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nä inte går den dåligt inte.
Men när en tank bensin gått igenom borde den väl räknas som inkörd?

Jag har bara kört på som vanligt iallafall men dock inte fullgas så ofta, bara någon gång ibland.

Egodeus: Yes då vet jag! :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Om jag inte lyssnade helt krokigt på årets teknikgenomgång så gäller följande: 3 timmar över 6000 rpm eller ca 40 L bränsle genom systemet (minns inte exakt mängd), vilket som nu kommer först. Efter det ska insprutningen ställa om sig och ge full pastej.
Då borde det smälla till snart då :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
5-6l/mil? :wacko:

Man måste ju för satan ha en tankbil med sig till fjälls då. :Cry:
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag har då upplevt att min drar runt 3/4 liter milen. Men det är väl olika beroende på hur man kör.
Får dra hur mycket det vill bara det är roligt :) Sen är väl inte 3-4 liter/mil farligt med tanke på vad man använder PRO och Assault till för körning. Man åker ju inte pistad led direkt :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Nä jag säger samma sak, det kvittar vad den drar sålänge jag har roligt, och det har jag ;D

Får dra hur mycket det vill bara det är roligt :) Sen är väl inte 3-4 liter/mil farligt med tanke på vad man använder PRO och Assault till för körning. Man åker ju inte pistad led direkt :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag ska inte säga 100% säkert att det är så, men jag har för mig det. Återkommer imorgon när jag varit på jobbet och haft möjlighet att kolla upp det där i detalj.
Låter ändå rimligt, eftersom inkörningsperidoden varit olika för olika personer ifol så ska det ju va 3 timmar "över en viss gräns" så återkom gärna med detalj... :) Av det man hört så märker de flesta iofs skillnaden men ändå intressant att veta vad den faktiskt går efter...

F.ö så pratar vi ju inte direkt ledkörning vid 6L/milen, jag själv vart glatt överaskad när jag inte behövde tanka efter en dag :cheesy:
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Låter ändå rimligt, eftersom inkörningsperidoden varit olika för olika personer ifol så ska det ju va 3 timmar "över en viss gräns" så återkom gärna med detalj... :) Av det man hört så märker de flesta iofs skillnaden men ändå intressant att veta vad den faktiskt går efter...

F.ö så pratar vi ju inte direkt ledkörning vid 6L/milen, jag själv vart glatt överaskad när jag inte behövde tanka efter en dag :cheesy:

Haha ja jag är nog så illa tvungen, blev nyfiken själv nu eftersom jag börjar närma mig 3-timmars gränsen på Assaulten..
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Vad har ni kört med för oktan under inkörning?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Vad har ni kört med för oktan under inkörning?
De ynka 8 km jag hunnit med har jag kört på 98. Jag brukar köra 98 i skoter, båt och cross och tror jag kommer fortsätta med det.

Är det någon idé att mixtra med "bränslepluggen" eller va den kallas? Min ÅF sa man kunde få ner den i temp lite, någon som testat?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Så här ligger det till ang inkörningen.

Spridarna som sitter monterade på 2011 års modeller har en "inkörningsperiod" på 3 timmar (över 6000 rpm). Det som händer efter dessa timmar är att spridarna flödar aningen mer. Detta kompenserades då genom att man ökade spridarnas öppettider lite under dessa 3 timmar (för att undvika att motorn gick för snålt).

Enda konsekvensen av att inte ha den här kompensationen vore att motorn skulle tappa prestanda de första timmarna pga för mager bränsleblandning. Detta gjordes alltså för att det inte skulle spela någon roll om maskinen var under "inkörningsfasen" eller ej, motorn skulle oavsett vilket få rätt bränslemängd. Målet var alltså att maskinen skulle prestera likadant hela tiden.

Inför 2012 har man bytt spridare från Siemens till Bosch. Dock har man valt att inte gå ut med huruvida dessa spridare kräver samma typ av "inkörning" eller inte. Det spelar helt enkelt ingen roll. Det finns ingen elektronisk inkörnings"spärr".