Rmk 600 törstig?

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Tjenna

Har köpt en rmk 600 -06 för en månad sen ungefär.
Jag har kört kanske 14 mil.
På denhär skoter sitter det ju bara en 27 liters tank (?)
Men det känns som att jag har tankat en herrans massa gånger.

Jag har inte kontrollerat hur mycket den tar. Men när jag fyller på så fyller jag ju för det mesta runt 10 liter åt gången kan ju vara det med.

Men ändå kändes det i motorn som att den tog för lite. För det tog en bra stund innan man kunde fälla ner choken helt.

Så vi flyttade upp nålen igår så den ska få lite mer.
Men nu bör det väl kännas som den tar ÄNNU mer. Hara bara testat 2 mil med nålen upphöjd men det känns som att det försvinner streck på bränslemätaren ändå. Det kanske är paykiskt pga. den lilla tanken.

Är det någon med en likadan skoter som känner samma?

Känns lite oroväckande faktiskt, eftersom jag är 16 år med ingen egentligen fast inkomst. Pengarna Ska ju räcka hela vintern.

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning,
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hade en -06:a för 3 år sedan tror jag det var. Tog utan större problem 5-6l/milen om den fick jobba i pudret, polarnas Sdi maskiner gick betydligt billigare.
Ändrade munstycken, men då "boggade" den vid ordentligt gaspådrag.
Vet en som åkte IQ RR SE ifjol och hans malde oxå kring 5-6L/mil....
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Första skotern?
Välkommen till skotervärlden.. är svindyrt bara se nöjd ut och betala, köra skoter är långt ifrån billigt.
14mil / 27mil ? = 2 liter milen, det är allt annat än mycket, speciellt på en lång.

10L per gång? då kan du inte komma långt med dom snåltankningarna.. :)
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Vet en som åkte IQ RR SE ifjol och hans malde oxå kring 5-6L/mil....
Bara som en tankevurpa:

Jag har då så sent som idag mätt upp 12L på 4 mil med min RRSE, Med endast leden som korta transportsträckor och resterande av körningen i nypudersnö i lårdjup...
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Det var då skönt att höra att det var nån som var värre än mej.
Det är min 6:e skoter. Och jag har än
Inte kört några långa turer med den än så då blir det dessa småtankningar. :)

Vad kan det gå på att byta munstycke: (n)?
 

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
Jag har en RMK 600 -06, på min sitter i alla fall en 41 liters tank, den tar mellan 2 och 4 liter milen beroende på före, senaste dagarna har den dragit mycket, men då i ca 50 cm puder!!! Man vet att man haft roligt om man får tanka mycket!!

PS. Tankmätaren är helt värdelös och inget att lita på.. Visar tom när det är halv tank kvar, iaf på min..
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jag har en RMK 600 -06, på min sitter i alla fall en 41 liters tank, den tar mellan 2 och 4 liter milen beroende på före, senaste dagarna har den dragit mycket, men då i ca 50 cm puder!!! Man vet att man haft roligt om man får tanka mycket!!

PS. Tankmätaren är helt värdelös och inget att lita på.. Visar tom när det är halv tank kvar, iaf på min..
Har inte heller hört om nåt annat än 41L tank på dessa. Mätaren visar halvfullt länge och sen blinkar den för tomt men det är kanske inte så konstigt eftersom tanken är som en långpanna i botten.
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Okej, får skaffa en helt vanlig analog mätare ;-)
Nä antingen så är det en 27 liters tank, eller så är halva tanken
Igenproppad med modell-lera.

Jag får då inte i mer än 27 liter :O
Men jag har ju ett fack under dynan. Är det bara jag som har det?
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Okej, får skaffa en helt vanlig analog mätare ;-)
Nä antingen så är det en 27 liters tank, eller så är halva tanken
Igenproppad med modell-lera.

Jag får då inte i mer än 27 liter :O
Men jag har ju ett fack under dynan. Är det bara jag som har det?
Ursäkta dum fråga kanske men har du kört tomt innan du tankar då? Mätaren blinkar tomt lääänge.
På IQ 05-07 med lasthållaren av plast så är det ett litet förvaringsfack under dynan. Det försvann med IQ-RAW chassiet som har ben under dynan bak och rails på tunneln.
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Alltså då jag köpte den så lyste bränslelampan.
Och då fyllde jag i 25 liter och då stod mätaren på fullt.
Jag har ju ett fack under dynan och detdär plastracklet på tunneln.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Du har ju dunken med dig redan så det är väl bara att prova köra tills det är tomt ;)

OT: är det originalspaden du har där bak? Har aldrig sett den förr men jag har förstått att den finns med tanke på fästena i lasthållaren. Maskinen ser fin ut.
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Xltt och Widetrak:

Jag ska bannemej prova köra tills den är tom och se hur pass bra mätarn stämmer.
Men samtidigt, när jag fyllde den efter att just köpt sen så fick jag ju i 24 liter. Å då bländade bränslelampan!
Men jag ska prova och här framöver verkligen ta reda på ur mycket den tar!

Jo det står då polaris på spaden. Den är väl hyffsad. Lite liten tycker jag. Men jag har då ändå en annan spade på ryggen så de löser sej alltid ;-)

Nä förutom den mystiska "bränsleekonomin" så är jag riktigt nöjd!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som en parantes:
Du kan inte avgöra hur snålt/fett motorn är bestyckad baserat på hur länge du måste använda choken vid kallstart!
Läs av färgen på stiften så får du en hyfsad uppfattning om förbränningen.

..och som sagt: Den såg djäkligt fin ut annars! :)
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Jo jag vet det. Men om jag stängt av skotern i 20 min efter att ha kört en stund så krävdes massor av drag innan den hostade igång. Det märker jag inte av nu. När jag kollade på stiften nu så visar dom att den får för mycket. Så jag ska kolla varför den inte vill starta efter att ha låtit sen "halvkallna".
Sen kanske jag ska ställa tillbaka

Samtidigt, om den får för mycket så är det inte lika stor risk att den skär.
:) så jag blir lite kluven :p
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Huvudmunstycket styr inget på tomgång, det område som choken verkar i!
Den kan mycket väl gå fett eller magert utan att det inverkar på möljigheterna till att den skär på halv eller fullgas.
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Jag vill eventuellt byta munstycken för att påverka bränsleekonomin. Inte för att ställa tomgången!

Bensin eller bränsle överguvudtaget, har ju inte bara till uppgift att brinna upp / explodera och "driva" maskinen. Bensin ska också kyla till stor del och till en liten del smörja. Om man drar ner på bränslemängden så kyler det sämre och i och med det blir möjligheterna större att den skär Med liten bränsletillgång. :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Xltt och Widetrak:

Jag ska bannemej prova köra tills den är tom och se hur pass bra mätarn stämmer.
Men samtidigt, när jag fyllde den efter att just köpt sen så fick jag ju i 24 liter. Å då bländade bränslelampan!
Men jag ska prova och här framöver verkligen ta reda på ur mycket den tar!
Tomt i tanken än? ;)