Polaris 2013

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tycker inte dem blir för "tippig"? Upplever min som det sitter 37,5" är rätt bra på att skära ner när man försöker åka genom något utan att gå på skrå, typ 0,2kg mer åt ett hål, dvs min näsa som råkar vara stor så då sticker den iväg. Grymt underbart ibland och minst lika undbart jobbigt vissa ggr.

Okej, gissar på att det där är utanfrör A-jaur, jag och polarn var dit tidigare i veckan, riktigt trevlig körning var det då iaf.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker det krävdes för mycket input tidigare och de gjorde oftast att man drog den över gränsen. Nu känns de mer linjärt och följsamt vilket gör de sjukt enkelt att få skotern dit man vill.
Visst fan är den tippig. Men i djupsnön så ser jag bara fördelar, och de är där jag vill köra :)

Jo bilden är tagen runt akkanålke.

Tycker inte dem blir för "tippig"? Upplever min som det sitter 37,5" är rätt bra på att skära ner när man försöker åka genom något utan att gå på skrå, typ 0,2kg mer åt ett hål, dvs min näsa som råkar vara stor så då sticker den iväg. Grymt underbart ibland och minst lika undbart jobbigt vissa ggr.

Okej, gissar på att det där är utanfrör A-jaur, jag och polarn var dit tidigare i veckan, riktigt trevlig körning var det då iaf.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Kört 16 mil nu, inga problem men tycker att beltdriven går på tok för varm vid normal körning dvs lite transport varvat med någon liten avstickare med 1/2 gas gasning till och från!

Hur varm blir den när man nu skall börja gasa riktigt puder i brantare terräng och betydligt längre tider??
Vi har kört 2 st idag och båda blir i mitt tycke för varm.

Kanske måste man prova isolera slutburken lite för att minska på värmestrålning mot beltdriven?

Ett annat fenomen är att det samlas FÖR mycket snö runt nedre drevet på beltdriven trots meshfilter över allt samt block of plates! Inte bra.

Måste nog dit med en belt drive skid plate.

Låter lite gnällig nu men men.
 
Last edited:

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Beltdrive remmen blir väldigt varm kände på den idag efter Mkt bergsklättring och den går inte att ta i !!!

Första remmen gick idag ca25mil började fransa på sidan!! Den var väldigt noga inkörd också känns sisådär!.

Men maskinen i helhet är så jävla grym! Gått 35 mil nu
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Nu har första problemet dykt upp, fjädern i primären skaver mot muttern/hylsan i centrum av variatorn, variatorn öppnar inte alltid helt direkt utan blir en fördröjnng och så klonkar den när den öppnar..
Syns både på hylsan och fjädern att den har skavt, så det blir att åka till åf i morgon, risken finns ju att fjädern går av.
Annars så är det en riktigt rolig maskin.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
Nu har första problemet dykt upp, fjädern i primären skaver mot muttern/hylsan i centrum av variatorn, variatorn öppnar inte alltid helt direkt utan blir en fördröjnng och så klonkar den när den öppnar..
Syns både på hylsan och fjädern att den har skavt, så det blir att åka till åf i morgon, risken finns ju att fjädern går av.
Annars så är det en riktigt rolig maskin.
så har det tyvärr varit dom senaste åren, har märkt det på alla mina maskiner, ju längre primärfjäder man kör desto känsligare blir det. Avhjälps med sk. glide washers, dom sätt man in då maskinen är ny innan man fått djupa märken i korset och locket:)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Fan, jag hade tänkt att snowchecka en" drömmaskin" till nästa år .... är det bara jag som fel uppfattning eller rasar varannan skoter? Drivaxlar, bludder, tvekningar, skurna maskiner osv?
Jag känner 3st som har Pro-RMK -13 maskiner och ingen har haft några som helst problem.
Nu påstår inte jag att andra INTE kan ha haft problem, men dom som haft det har inte dom fått rätt snabb hjälp av ÅF?

Det jag ville ha sagt var iaf att jag tycker det låter väldigt överdivet att nu bestämma tvärt att det inte blir en "2014".
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Måste få tacka Edvard på villhelminamotorcenter som kunde ordna en uppsättning a-armar + dämpare snabbare än blixten!



Monterat å provat. Fungerar ypperligt. Känns helt klart som den sväljer snabba & rappa gupp bra och samtidigt lätt hanterlig i djupsnön.

36" A-armarna är gudomliga... Trodde det skulle bli för lätt att vika ikull den men ikket. Vart bara mer lätthanterlig att få ikull samt lättare att hantera på gränsen.

Bjuder på en bild från arvidsjaur. Fint väder :madgrin:

Passade ju himla bra med vita. Snyggt!
Vad är det för märke på dom? Sen känns det stor skillnad med Fox-dämparna jämfört mot orginal?
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Jag känner 3st som har Pro-RMK -13 maskiner och ingen har haft några som helst problem.
Nu påstår inte jag att andra INTE kan ha haft problem, men dom som haft det har inte dom fått rätt snabb hjälp av ÅF?

Det jag ville ha sagt var iaf att jag tycker det låter väldigt överdivet att nu bestämma tvärt att det inte blir en "2014".
Sant, men räcker ju att man blir stående 3veckor med sin nya leksak för 140tkr för att det ska lagas, vad är det värt?
Känns som att det är inte första året motorn på polaris varit på tapeten men men.
Åker själv en 12:a men man börjar bli lite orolig när man läser om problem drivaxlar, beltdrive motorer som skär och det roliga i det är att det alltid är handhavande varenda gång. Vi skoteråkare vill inte veta av att "mitt" märke det fungerar inte för alla...
När jag lägger 140+ på nå¨got vill jag att det ska funka, jag ska kunna lita på att ta mig ut och hem igen, sen skiter jag vad det står på min huv, alla nya maskiner går att få fina om man gör lite mods för att anpassa sin egen åkstil.
Nu har min 12:a inte jävlats så farligt, är i år som den hittat på dumheter, men ska in till ÅF så man får väll se.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Sant, men räcker ju att man blir stående 3veckor med sin nya leksak för 140tkr för att det ska lagas, vad är det värt?
Känns som att det är inte första året motorn på polaris varit på tapeten men men.
Åker själv en 12:a men man börjar bli lite orolig när man läser om problem drivaxlar, beltdrive motorer som skär och det roliga i det är att det alltid är handhavande varenda gång. Vi skoteråkare vill inte veta av att "mitt" märke det fungerar inte för alla...
När jag lägger 140+ på nå¨got vill jag att det ska funka, jag ska kunna lita på att ta mig ut och hem igen, sen skiter jag vad det står på min huv, alla nya maskiner går att få fina om man gör lite mods för att anpassa sin egen åkstil.
Nu har min 12:a inte jävlats så farligt, är i år som den hittat på dumheter, men ska in till ÅF så man får väll se.
Ja då finns det nog inget annat alternativ än att sluta åka skoter för Inget märke är problemfri!
Arctic var allt annat än kul i fjol, bättre i år men vad händer framgent när de nya motorerna mm börjar produceras?
Ski-Doo, har alltid haft problem med motor på 800:an, kolvbyten vid ca 400 mil,käkat remmar osv.
Yamaha, få till inga problem men hur kul är en Yamaha 2013? måste byggas om för xx tkr om den ska bli kul.

Så snart en modell känns ok så kommer det nya prylar som är mer eller mindre väl utprovat, vi vill ju ha utveckling och kanske är det det som är problemet, vad vet jag:)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Ja då finns det nog inget annat alternativ än att sluta åka skoter för Inget märke är problemfri!
Arctic var allt annat än kul i fjol, bättre i år men vad händer framgent när de nya motorerna mm börjar produceras?
Ski-Doo, har alltid haft problem med motor på 800:an, kolvbyten vid ca 400 mil,käkat remmar osv.
Yamaha, få till inga problem men hur kul är en Yamaha 2013? måste byggas om för xx tkr om den ska bli kul.

Så snart en modell känns ok så kommer det nya prylar som är mer eller mindre väl utprovat, vi vill ju ha utveckling och kanske är det det som är problemet, vad vet jag:)
Det var inte ett märkes tjafs jag var ute efter, som jag skrev,.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Märkestjafs??
Fattade inte att det var det som var frågan!

Detta var mina högst personliga åsikter och någon märkesfanatiker är jag inte snarare tvärt om.

Om man nu inte är märkesfanatiker och vågar lyfta blicken lite, titta på de olika modellerna och märkena som är mycket kostsamma så tror jag nog att man kan konstatera att det är bristande/tvivelaktig kvalite hos alla märken!

Att påstå något annat är bara löjligt.

Vilket märke kan erbjuda och garantera problemfri vinter och körning? Vi får vara realistiska och välja märke/modell utifrån behov och förhoppningar, med lite tur blir man inte allt för besviken!

som en Amerikan sa, ingen sport för den fattige detta, vi testar och utvecklar åt de stora snöskoter tillverkarna.

//A
 
Last edited:

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Märkestjafs??
Fattade inte att det var det som var frågan!

Detta var mina högst personliga åsikter och någon märkesfanatiker är jag inte snarare tvärt om.

Om man nu inte är märkesfanatiker och vågar lyfta blicken lite, titta på de olika modellerna och märkena som är mycket kostsamma så tror jag nog att man kan konstatera att det är bristande/tvivelaktig kvalite hos alla märken!

Att påstå något annat är bara löjligt.

som en Amerikan sa, ingen sport för den fattige detta, vi testar och utvecklar åt de stora snöskoter tillverkarna.

//A
Det var ju inte märkestjafs jag var ute efter, sen att alla modeller har problem vet även jag.

Det jag menade var att när ens "egna"(läs modellen man åker för stunden) blir kritiserad blir det taggarna utåt vilket inte är så konstigt.

Men nog om det, om uppdateringarna fungerar så kan det mycket väll bli en ny Polaris till 2014. Är nöjd med maskinen, lättkörd och har alltid tagit mig hem så det är väll mina krav.

//R
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Varför taggarna är utåt för många är väl den över hysteri som blev om fotstegen. Det var helt jävla galet snack där om något som drabbade relativt få. För internet funkar ju så, dom som inte har några problem skriver ju inte om det. Medans vissa med problem gnäller som satan själv.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Sant, men räcker ju att man blir stående 3veckor med sin nya leksak för 140tkr för att det ska lagas, vad är det värt?

...beltdrive motorer som skär och det roliga i det är att det alltid är handhavande varenda gång.
De här på forumet som har fått drivisen utbytt fick dom vänta 3 veckor? Var ju någon som fått en assaultaxel rätt omgående.

Sen förstår jag faktiskt inte vad du menar med "beltdrive motorer som skär". Har inte hört om någon som motorn har skurit ihop för, på sin nya 2013.

Det Edvinsjolund tråkigt råkat utför (vevaxelhaveri? var på en 12:a).
Sen att det finns dom som har haft problem med trasig drivaxel och vobblande beltdrive hjul som har förstört QD-remmen ja det är inte = skuren motor om man säger.