dämpare standard-rmk 2012

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
När orginaldämperiet på rmk'n är katastrof tänkte jag byta båda bakre dämparna. Nån som bytt, vad har ni bytt till, hur upplevs dem och var har ni handlat? Tack på förhand :)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag har satt FOX "Burandt-kitet" i boggien och FOX FLOAT 2 i framvagnen! Walker Evans - släng dig i väggen....

Beställde alltihop från Edvard i Vilhelmina!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Kan dessa dämpare funka till Rmk 09a? Någon som vet mått på mina så man kan byta till nå bättre?!

Sorry för lånad tråd..
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
ok.. jo det verkar vara foxarna som gäller.. Dock blir man lite snål.. funderar på att trycka dit engans fram i boggin så man åtminstone kan skruva på fjädern lite.. en sån verkar kosta drygt 3 000kr. Då bara för att spara chassiet när man dammar över ett krondike eller (hyjeda-mig) måste åka led nån gång. Å andra sidan ska man bara halvgöra det av den anledningen borde man kunna trixa till en distanserad fjäderskål i typ teflon eller nåt så man får lite förspänning på bef fjäder. ska klura lite mer
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
ok.. jo det verkar vara foxarna som gäller.. Dock blir man lite snål.. funderar på att trycka dit engans fram i boggin så man åtminstone kan skruva på fjädern lite.. en sån verkar kosta drygt 3 000kr. Då bara för att spara chassiet när man dammar över ett krondike eller (hyjeda-mig) måste åka led nån gång. Å andra sidan ska man bara halvgöra det av den anledningen borde man kunna trixa till en distanserad fjäderskål i typ teflon eller nåt så man får lite förspänning på bef fjäder. ska klura lite mer
Engans är bra grejor förvisso, men är ytterst tveksam till att dom har framme några dämpare som passar! Det finns ju i Duells katalog dämpare till boggien, men allt vad jag kan se så är det samma art.nr som ifjol och dämparna som fanns ifjol passade då inte!!
Men vad ligger främre boggidämparen Fox Zero Pro dämparen på för pris?? Det är ju en uttrycket vanlig dämpare (inte float) så den kanske är i prisklass med Engans??
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
vad var det förresten som gjorde att Engans inte passade?
Den bakre dämparen som finns i art.tabellen (97-3450) är inte en fjäderklädd för det första, sen har jag för mig att längden på den främre inte heller stämde.

Jag var i kontakt direkt med Engans ifjol och fick bekräftat att det inte var rätt grejor!
Sen kan det ju hända att de är på väg att ta fram rätt dämpare, ring och kolla!

Annars är det bara lägga en order på Fox, då får du bra grejor!
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Jo det är klart sant, det är bara det att det verkar vara svårt att uppbringa 1 st lös främre boggiedämpare den här tiden på året - fox. Är det nån som vet var man kan komma över en sådan voe jag evigt tacksam?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har du kollat med minhoj? Är väll vad jag vet GA för fox.

Annars så kan du få köpa mina boggiedämpare så skaffar jag ett foxkit :)
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
har just snackat med Minhoj - har inga hemma och fox säljer endast i par.. konstigt resonemang från jänkarna. Om en pajar av nån anledning måste man köpa två till. Lysande affärsidé.. (helt sjukt)
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Har hunnit ca 50 mil med Foxarna och dom funkar helt otroligt bra!! Speciellt bakre boggidämparen är jag ruggigt imponerad av (EVOL R), mjuk som silke vid ledåkning men tål vilken jävla grop eller skutt som helst utan att bottna! Så bottom-out kontrollen verkar fungera.
Har 135 psi i huvudbehållaren, 160 i evol-behållaren och 10 klick på returen på bakdämparen.
Fram har jag 60 psi. Ställde in trycken så när jag monterade grejorna och har inte ändrat någonting än, nån annan som kör med FOX på rmk:n som har provat laborera med trycken nånting?
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
uppföljning - Nu sitter det fox på hela skotern, när man läser listan som duells ligger ute med för Engans ser man att det mycket riktigt är fel centrumdämpare upptagen då samma art.nr specas med flera olika mått i listan. Var dock svårt att göra nån kanondeal från andra sidan atlanten på floatarna.. Jag kollade alla åf som fox hade länkar till i usa, mailade om frakten till de som verkade sälja till skotrar och räknade ganska snart ut att innan jag hade dem hemma på garagegolvet är man väldigt nära de priser som Motorcenter och Minhoj säljer dem för.. gjorde slag i saken och beställde från Vilhelmina. Hade grejerna på busstationen i Umeå samma dag (jag beställde klockan 14:00). Blir en provtur ikväll - känns dock mycket mer förtroendeingivande i torrbrytningen :)

Och FYYYY FAAAN vilket dinkytoy-skit främre dämparen är på standard rmk'n. De skulle ha hetat rmk-shift istället så man visste att det var engångs-grejer

 

the_don

Aktiv medlem
25 aug 2005
86
0
6
skell
Hur är det med iq440/r dämparna där det finns flera annonser på blocket som skriver att de även passar assault. är det bull eller funkar det? självklart kanske de måste schimsas om osv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Iqr dämparna passar på rmk assault då det är samma längd.
Däremot shimsningen bör man ju ändra.

Flrövrigt så är nu mina 4 dämpare till pro rmk:n till salu.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
uppföljning - Nu sitter det fox på hela skotern, när man läser listan som duells ligger ute med för Engans ser man att det mycket riktigt är fel centrumdämpare upptagen då samma art.nr specas med flera olika mått i listan. Var dock svårt att göra nån kanondeal från andra sidan atlanten på floatarna.. Jag kollade alla åf som fox hade länkar till i usa, mailade om frakten till de som verkade sälja till skotrar och räknade ganska snart ut att innan jag hade dem hemma på garagegolvet är man väldigt nära de priser som Motorcenter och Minhoj säljer dem för.. gjorde slag i saken och beställde från Vilhelmina. Hade grejerna på busstationen i Umeå samma dag (jag beställde klockan 14:00). Blir en provtur ikväll - känns dock mycket mer förtroendeingivande i torrbrytningen :)

Och FYYYY FAAAN vilket dinkytoy-skit främre dämparen är på standard rmk'n. De skulle ha hetat rmk-shift istället så man visste att det var engångs-grejer

Hunnit testa nånting än? Vad körde du in för tryck i dämparna fram och bakre boggi?