Dragon 700 -08 Slö i starten

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Hej

Har en dragon 700 2008 som har 44 matta och är nerdrevad 3 kugg, förra ägaren sa också att det sitter ett variatorkitt i den.

Problemet är att när jag står helt stilla och nyper in full gas så vill motorn ibland "tveka" lite (svårt att förklara) och inte ge full effekt direkt.
När skotern inte är stillastående så är det inget jag märker av utan den går hur fint som helst.

Har själv ingen aning om vad felet är, men kan det hänga ihop med att inslags varvet ligger nästan innan 3000?
Eller är det någonting motormässigt?

Kan tilläggas att alla packningar i motorn är ny bytta pga läckande bottenpackning.
 

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Det känns ju väldigt lågt med 3000. Finns det nått sätt jag kan se vad det är för kitt som sitter på, om de ens är något?
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
3000rpm i inslagsvarv känns ju väldigt lågt oavsätt om det sitter ett V-kitt på den eller inte, jag tycker den borde ligga på 3700-3800rpm i inslagsvarv original.

/Nicklas.
 

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Idag skruvade jag lös locket till primärvariatorn och tog ut fjädern. Såg att fjädern släppt färg på vissa ställen samt rostat, så jag antar att den måste bytas ut.

Fjädern är vit och vikterna är 10-66, så det måste ju vara nått variatorkit i den eftersom de inte är orginal grejerna.
Så nu är frågan vars kan jag köpa en ny fjäder?

En till grej är att det ena tändstiftet är gyllenbrunt och det andra är gråvit. Kan det ha någonting att göra med att den tvekar när man nyper fullt från stillastående?
Vad kan det vara som gör att tändstiften får olika färg?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag köpte precis en vit team-fjäder från snoperformance.se. Snabb leverans och 330kr med frakt. Skotern blev som förbytt, en helt ny maskin.
 

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Tack, blir att beställa ny fjäder idag.

Vart sitter insugsgummit? Köpte startgas igår får att kolla, men kunde inte hitta vart de sitter.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tack, blir att beställa ny fjäder idag.

Vart sitter insugsgummit? Köpte startgas igår får att kolla, men kunde inte hitta vart de sitter.
Om det ser ut som på min -07a så ser du dom bättre om du tar lös luftburken (den svarta plastburken mellan tank och motor). Kolla på sprängskisser på polaris hemsida så får du lite koll på hur allt sitter ihop innan du börjar slita lös delarna.
http://www.polarisindustries.com/en-us/Company/Parts-manuals/Pages/Parts-Manuals.aspx
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
10-66 är inte något variatorkit, det är polaris org vikter, körde med 10-66 på min rmk 700 -08
skadar inte att byta fjädrar ibland,dom tappar spännsten med tiden.
ha koll på max varvet när du pillar i variatorn, har för mig att det ska ligga på 8400, är ej helt 100 på det.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Jag skulle inte köra en meter till innan insugsgummit är bytt samt kollat upp bränslefiltret. Vet inte hur det är med spridarna men dom borde kunna stocka igen?
 

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Fick fjädern idag och har skruvat ihop variatorn igen. Startade sedan skotern och sprayade startgas vid isugsgummit. När jag sprayade mot högra cylindern (där de vita stiftet sitter) så ändrades tomgångs varvet rejält.

Vars nyss och köpte nytt gummi, så de blir till att byta de senare ikväll. Det sitter ju jävligt roligt till under precis under allting, något speciellt man ska tänka på när man byter de?
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Gick varvet ner när du sprayade = sprucket gummi. Inga problem att byta gummit, bara att lossa bränsleledningarna o klicka bort luftburken och lossa spjällhuset men sedan är det ganska lättskruvat.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tycker det var väldigt bökigt att byta på min 07:a. Fick lov att ta bort de övre spridarna för att komma åt alla skruvar på insugsgummit.
 

vion

Medlem
11 dec 2011
42
0
1
Lycksele
Tog lös gummit och såg att det hade lossnat från metallen på ett ställe, inget man kunde se med blotta ögat men när man drog i de så var det löst.
Efter lite bökande så lyckades jag byta gummit och skruva ihop allting igen.

Nu ligger den stabilt på 1600 varv på tomgången och inslagsvarvet ligger på 3700.

Ska ut och testköra imorgon och tror de kommer vara stor skillnad då inslaget tidigare låg på ungefär 2900-3100. Hoppas också att tvekandet i början berodde på insugsgummit och är borta nu, men man får väll se imorgon :)