SKS / RMK -03

Skoter-jocke

Ny medlem
3 mar 2012
4
0
1
Hej, funderar på att köpa en äldre polaris, undrar vad finns det för skillnader på en SKS och en RMK med 144'' matta av 2003 årsmodell? Boggi, framvagn, fjädring och chassi osv.

Samt skillnader till en 04as vertical escape och 05ans RMK med edge chassi och hur mycket mer dessa är värd.

Tack för snabba svar! :)
 

elutte

Aktiv medlem
9 jan 2012
58
0
1
gbo
sks är en lång bandare fast mer som touring skoter. och rmk är gjord för djupsnö . finns i 144 lång och 135,
jag har haft en 01an rmk förut och dom gick bra och sånt haft det var inte så bekvämt på leden att åka med. men den tog sig fram bra som fan i djup snö.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hej, funderar på att köpa en äldre polaris, undrar vad finns det för skillnader på en SKS och en RMK med 144'' matta av 2003 årsmodell? Boggi, framvagn, fjädring och chassi osv.

Samt skillnader till en 04as vertical escape och 05ans RMK med edge chassi och hur mycket mer dessa är värd.

Tack för snabba svar! :)
SKS bytte väl namn till Switchback, så det är väl lite uppvinkel bak i boggin på den.
Fjädring har jag noll koll på.

Skillnad mellan Vertical Edge och Vertical Escape är att escapen är "lättad".

Satsa på en med 700:a motor, 800:an hade väl problem med både vevstakar och VES giljotiner.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
SKS bytte väl namn till Switchback, så det är väl lite uppvinkel bak i boggin på den.
Fjädring har jag noll koll på.

Skillnad mellan Vertical Edge och Vertical Escape är att escapen är "lättad".

Satsa på en med 700:a motor, 800:an hade väl problem med både vevstakar och VES giljotiner.

Giljotinerna var det väl recall på så dom ska förhoppningsvis vara bytta.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
är avgasportarna inte bytta så kostar ett komplett nytt set ca 2000kr. absolut största problemet är ju vevaxeln som vill gå av, på 800an alltså. säger inte att det måste ske men på vissa så sker det, som på min. skillnaderna på 03:ers SKS & RMK är mattan bl.a, sitter 32mm matta på sks å 51mm på rmk. Dämparna på rmk vet jag inte hur det är men på sks sitter det ryde fx. Satsa på nyare än -03, för -04:ers modeller kom dom med elback å knacksensor.
 

Skoter-jocke

Ny medlem
3 mar 2012
4
0
1
Tack för alla svar!
Kanske blir en vertical escape 600 -04. Finns det några svagheter på 600an liknande det som skrevs om 800an i ett inlägg här ovanför?
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
bara 800 som har haft problem med vevaxel och ves, kör du mycket i djupsnö så kan 600 kännas lite klen, har haft en rmk 700 -03, bra maskin, kan starkt rekomendera en sådan
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
600an är en av polaris bästa motorer tkr jag, slitvargar å som tål fullgas. 800an e skitkul motor som ha rejält med ös men men men.. 600an blir ett bra alternativ då den e lätt å pigg för den delen! (kan du hålla dej till hösten får du köpa min, sitter en nyare 800a i den å i bra skick ;) )