hur veta om motorn rasat?

greddyfreddy

Aktiv medlem
9 mar 2012
56
0
1
var ute med min summit 600 -09 (förgasare) idag. Gått ca 400 mil. Varmt ute, rätt hård snö.
körde ganska hårt i ca 20-30min. Hoppade, låg i dike osv. Mycke fullgas pådrag. Just innan jag skulle parkera i stugan så skulle jag resa den över ett krön så jag nöp fullt med tummen men skotern tvekade lite så det blev inget res.
Den började låta lite annorlunda, som ett avgasläckage nästan. Tappade kraft. Jag förstod något var galet så jag puttrade till stugan och stängde av. Provade byta tändstift och startade. Den lät likadant, gjorde små avgaspuffar och gick ojämnt. Gamla stiften är helt svarta med massa mys på.

Jag antar att det är lagerras? Vad tror ni?

Mvh
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det kan inte vara att pipan har råkat hamna lite galet då, tänkte när det lät som avgas läkage. insugsgummin kan du kolla med startgas, men du kan även prova bryta och vrida i förgasarna när den går på tomgång och om den då ändrar varv så läker dom (inte lika säkert som startgas)
 

greddyfreddy

Aktiv medlem
9 mar 2012
56
0
1
Jag har försökt kolla lite på gummina. Ser då inget med ögat. Provade starta nu. Den startade men bluddrar lite och dör sedan.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.150
111
63
Vad menar du med "massa mys" på stiften, oförbränd olja? Är ju inte helt ovanligt att oljepumpsarmen hänger sig på Rotax.
 

greddyfreddy

Aktiv medlem
9 mar 2012
56
0
1
någon som kan tänka sig något annat problem om det inte skulle vara de värsta? har inte hunnit kolla nå