Camoplast Peak 2,5 vs Competitionmattan?

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Heppa!

Nu när det bara återstår ett par veckor av skotersäsongen så börjar man fundera på vad man ska hitta på till nästa säsong med Assaulten (-12) ...

Blev ruskigt sugen på att byta till en Pro RMK, men å andra sidan så trivs jag ruskigt bra med Assaultens dämpning. Iofs har jag knappt kört en Pro, men jag inbillar mig att Assaulten har en del fördel där. Dock så skulle jag vilja att den gick lite "högre" i snön och började främst kika på ny matta.

Så till frågan: hur står Peak 2,5:an mot Competitionmattan i lössnö respektive vindpinat fjäll? Någon som har bytt? Går det ens att byta till denna?

Kanske finns någon annan rolig matta för lössnökörning?

Äh, slänger in en till fråga när jag ändå postar: Rekommendation på variatorkit till en som har en fetisch att tråckla sig upp för berg/fjäll i puder och väger in på 105 mjölkpaket?

Tack på förhand!
 

polhenka

Medlem
9 jan 2012
6
1
1
yepp funkar klockrent sprutar dock rätt mycket snö bakom maskinen ca 3ggr mer än comp mattan

nedrevat till 19-43 primär 11-66 alt 11-68 primär team lime sekundär team team svart gul

tillslag ca 4500 och håller varven bra vid klättring med grym backshift

:)
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har iofs en -09 assault men byte till en Peak för några veckor sedan.
Jag är då riktigt nöjd med den! Bra fäste på hårt och bra mycket mer driv där det är lösare!
Har visserligen bara kört påsken (med tillhörande före) men ångrar inte en sekund att jag bytte.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
yepp funkar klockrent sprutar dock rätt mycket snö bakom maskinen ca 3ggr mer än comp mattan

nedrevat till 19-43 primär 11-66 alt 11-68 primär team lime sekundär team team svart gul

tillslag ca 4500 och håller varven bra vid klättring med grym backshift

:)
kört med denna hela säsongen?
Verkar vara många som säger att den går djupt.
 

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Låter gött detta! Skiljer det sig mycket mot Comp-matten? Alltså går den djupare?

Tanken jag har är att byta till en annan matta som framförallt går bättre i puder, så andra förslag är också välkomna!
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Exakt det jag skulle vilja veta oxå. Fått lite blandad info om denna mattan.

Själv tycker jag att pos egna matta är värdelös när man åker utför, saknar greppet som fanns i PC mattan som min M8:a hade...
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Challenger extreme 2,25 tycker jag funkade fint som en "allroundmatta" lite hårdare kammar som funkar hyffsta bra på hårt oxå
hade en sån på min CF 8 så det är ju lite svårt att jämföra med Asssaulten...
 

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Har läst runt lite och också hamnat på Challenger Extreme (63.5mm). Den verkar ju kanske vara mer anpassad för lössnö än Peak. Kammarna ser iaf mjukare ut.

Är förresten delningen 2.86" på Assaulten?
 

martinohman

Välkänd medlem
25 dec 2010
340
0
16
luleå
vad är skillnaden mellan camoplast peak 2,5 och challenger extreme? hade fått för mig om att det var samma matta..
 

polhenka

Medlem
9 jan 2012
6
1
1
kört med denna hela säsongen?
Verkar vara många som säger att den går djupt.
jag har kört med den sen början av februari den vill gräva mera just vid start sen har man riktigt bra driv funderar dock på att skära ner den lite "längre stänklapp än original är ett måste "
 
Reactions: Graesvik

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Har iofs en -09 assault men byte till en Peak för några veckor sedan.
Jag är då riktigt nöjd med den! Bra fäste på hårt och bra mycket mer driv där det är lösare!
Har visserligen bara kört påsken (med tillhörande före) men ångrar inte en sekund att jag bytte.
Har du nu mer feedback om denna matta, hur är greppet på hårt i jämförelse med Comp mattan. Funderar på att byta min Assault -10 och vet inte hur jag skall göra. En ny Pro RMK eller RMK Assault men jag vill ha båda maskinernas fördelar dsv bättre lössnöegenskaper på Assaulten eller bättre fäste på hård led med RMK'n. Comp mattan har ja varit grymt nöjd med på hårt underlag men den gräver lite för mycket istället för att klättra/lyfta i lössnö.:wondering:
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Funderade själv på att starta en sån här tråd för några veckor sen då jag själv funderar på samma sak.
För mig lutar det åt ett mattbyte och sätta dit pro:s framvagn för den smalare spårvidden.

Har läst lite om peakmattan på forum "over there", många tycker den går otroligt tungt och djupt och vissa tycker det är bästa mattan dom kört med.
 

kaptenhaddok

Medlem
15 jan 2012
26
0
1
Gällivare
Tackar för infon! Det känns mer och mer som att CE 2,5 är mattan för mig då Peak känns lite för lik compen. Någon fler som kör med CE eller Peak och kan ge ett utlåtande?

Något annat att göra vid mattbytet? Inga modifikationer är nödvändiga?

Intressant tanke där MikaelJonsson - kanske det t.o.m. går att behålla dämparna och därmed bara dra ihop spårvidden med Prons A-armar?
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Har inte räknat eller nåt på det, då det bara är funderingar än.
Bestämmer jag mig för att byta maskin till säsongen 13/14 så blir det nog inget gjort.
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Kikat med tracksUSA och dom ska ha 695$ för mattan och sen 330$ för frakten sen tull+ moms på det.
Frågan är om det är värt det eller om det är bättre att ta den via Duells för 9500:- SEK.

Eller kanske finns ngt annat förslag?

Challenger extreme 2,5 alltså.

Har fö läst om en som provat både peak och CE på sin pro och tyckte CE var överlägsen i puder.
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Kikat med tracksUSA och dom ska ha 695$ för mattan och sen 330$ för frakten sen tull+ moms på det.
Frågan är om det är värt det eller om det är bättre att ta den via Duells för 9500:- SEK.

Eller kanske finns ngt annat förslag?

Challenger extreme 2,5 alltså.

Har fö läst om en som provat både peak och CE på sin pro och tyckte CE var överlägsen i puder.
1900kr extra blir det om tullen tar det så runt 9100kr med allt som allt typ
 

roppin

Välkänd medlem
9 nov 2005
268
0
16
åre
Jo och säg att man får 5-10% rabatt om man ber nån handlare ta hem dom här hemma så det är nog mer tjorv än förtjänst att ta från USA..