polaris iq 600rr - 09

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tjena har sökt runt här på forumet om just denna maskin men tycker det inte står så mycket vettigt. Mycket ``min polares polare sa att den drog 9L milen´´ aa ni fattar.
Men nu till den stora frågan är iq:n den ultimata skotern för mig?
Det jag vill ha är en pigg maskin som piskar det mesta på leden men ändå är rolig att leka med i pudret och en del hopp. kör ca 40%led 40% puder 20% hopp.
skotern ska vara strycktålig som få och det är iq:n som jag förstår?
Är inte så haj på meckandet eller rättare sagt vill jag inte stå i garaget jag vill vara ute och köra istället.
så vill enbart ha svar som själv har erfarenheter om iq:n inte nån polares polare.....
Hur är bränsleförbrukningen egentligen?
oljeförbrukning?
driftsäker?
hur går den i pudret? vet att det inte är en lössnö maskin men jag vill ju kunna svänga av leden utan att den sitter som en yamaha...:eyebrows:
vad är de traditionella felen på dom?


vid ett ev iq köp så tänker jag montera en 44mm matta, dreva ner, nya skidor (power pro)
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Låter exakt som en skoter som skulle passa dig! angående bränsleförbrukningen så beror det ju på hur mycket du gasar ;) men 5L+ plus iallafal i pudret :)
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
jag var riktigt nöjd med min, rörde nog inte en skruv i den (förutom modofikationer) Kollade vell inte bränsle förbrukningen så noga men runt 5-6L milen ungefär då åkte jag mäst puder = full gas mest hela tiden. jag hade nerdrevat 2 kugg, 44 matta, no slip å nå slp v-kitt. jag tyckte den funkade över förväntan i lös snö faktiskt och riktigt bra på leden! hoppade inte nå mycke med den så kan igentligen inte säga så mycket om det men den könns väldigt stabil.
 
Reactions: Mr snow

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
mmm 5L+ den sved... Men kostar väl att ligga på topp.... men om man ska komma runt 3L milen i pudret så är det väl e-techen som gäller men då blir det ju även en annan prisklas :O än leden då är det 4L+ om man är gasglad? än hur är driftsäkerheten chassiet osv på den?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
jag var riktigt nöjd med min, rörde nog inte en skruv i den (förutom modofikationer) Kollade vell inte bränsle förbrukningen så noga men runt 5-6L milen ungefär då åkte jag mäst puder = full gas mest hela tiden. jag hade nerdrevat 2 kugg, 44 matta, no slip å nå slp v-kitt. jag tyckte den funkade över förväntan i lös snö faktiskt och riktigt bra på leden! hoppade inte nå mycke med den så kan igentligen inte säga så mycket om det men den könns väldigt stabil.
okej med inte röra en skruv lätt ju grymt! men 5-6L hade du bestyckat den då? satte du dit slp v-kittet själv så du märkte om de blev nån vidare skillnad?
hur tycker du körställningen var på den? har inte kört någon nån gång men sägs vara kass sittställning inte för jag kommer sitta speciellt mycket men kan ju vara bra att veta :D kanske värt att köpa en rox styrhöjare dvs ställbar ?:D kör nån långtur per säsong och om man kör 15 mil en dag blir det ju lite små drygt att stå upp hela tiden.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle ha valt en lynx re/rs då dom funkar bättre på led...
Att en iq piskar många skotrar på led är skitsnack men de är ju mest förarn som avgör
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag tycker att alla märkens crossmodeller passar in på dina behov, både IQn, RSn, och SXn. Vilken som passar bäst vågar jag inte uttala mig om. Dock så tror jag att du blir nöjd oavsett vilken du väljer!
 

Dennisl

Medlem
29 nov 2009
34
0
1
Tycker iq:n har ganska normal bränsleförbrukning om man bestyckar ner dom.. min iq hade en förbrukning på 4liter /milen vid buskörning och en förbrukning på 3liter / milen vid led körning!. annars är det en väldigt drift säker skoter. inte behövt skruva mycket i vintras, sen går dom helt okej i pudersnön så lände man inte kör på original mattan;)

Edit: glömde skriva att den drog ca 5% olja vilket är på tok för mycket, men går ju att justera ner den om man vill bara det att man måste skruva isär halva skotern för att komma åt oljepumpen!
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Jag hade en så kalllad motorhuset version alltså med slp singel pipa och burk, jag hade inte bestyckat ner den nå. Jag är ganska kort typ 1,60 så jag behövde ingen stye höjjare. Sitt stälningen är vell ingen höjdare men jag står upp 90% av tiden så det bekymrade intw mig mycket :) en tio liters dung baki dynan å jag fick då aldrig torsk iaf
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Skulle ha valt en lynx re/rs då dom funkar bättre på led...
Att en iq piskar många skotrar på led är skitsnack men de är ju mest förarn som avgör
okej men då är det ju pps boggie som är bra nog kass i pudret... men då kanske led egenskaperna överväger?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Jag hade en så kalllad motorhuset version alltså med slp singel pipa och burk, jag hade inte bestyckat ner den nå. Jag är ganska kort typ 1,60 så jag behövde ingen stye höjjare. Sitt stälningen är vell ingen höjdare men jag står upp 90% av tiden så det bekymrade intw mig mycket :) en tio liters dung baki dynan å jag fick då aldrig torsk iaf
okej vad drog din på ett ungefär då med slp grejerna?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Tycker iq:n har ganska normal bränsleförbrukning om man bestyckar ner dom.. min iq hade en förbrukning på 4liter /milen vid buskörning och en förbrukning på 3liter / milen vid led körning!. annars är det en väldigt drift säker skoter. inte behövt skruva mycket i vintras, sen går dom helt okej i pudersnön så lände man inte kör på original mattan;)

Edit: glömde skriva att den drog ca 5% olja vilket är på tok för mycket, men går ju att justera ner den om man vill bara det att man måste skruva isär halva skotern för att komma åt oljepumpen!

okej ja 3-4 L milen är rätt okej enligt mitt tycke. Iaf med denns lekegenskaper och rulleåkningen :D Ne orginal mattan är ju inte ens ett alternativ.. Men om man kollar runt så har ju dom flesta satt på 44mm mattor
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Än hur är rulleåkningen på lynx rs,re då? nån som äger nån och kan recensera den lite?
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Har ägt/äger/byggt IQ 440/600R (Riktiga långslagiga 600R motorn), IQ600RR, IQ600RRSE (nuvarande), Rev 440, Rev 600, Lynx RS, ProXR 440/800 m.m..

Och ska jag stå i vägvalet i dagsläget mellan en IQR och en RS hade jag inte ens pissat åt RSen håll...
Misstolka mig inte fel, RSen är en riktigt fin maskin och lätthanterlig.

Men gämtemot IQn så känns körställningen väldigt omodern, vilket i och försig gäller de flesta andra maskiner då IQn har en väldigt aggresiv körställning.

Allt inte bara känns utan det var är klenare, på RSen kunde man se pyramiden svikta när man krängde i styret. Hål blev fort ovala och glapp uppstod, plasten var så mjuk att primären petade igenom kåpan flertalet gånger, andra plastdetaljer lossnade eller började att glappa.
Men då var ju också RSen lite mer smidig och lätthanterlig. Viktmässigt så känner man ingen skillnad men med IQn så krävs det ett lite mer bestämt grepp och mjölksyran infinner sig fortare.

I pudret skulle jag säga att det inte är någon större skillnad, det är fotstegen som är bromsen på båda maskinerna.

Köra på rulle är lika lätt på de bägge två.

På leden så går RSen lite mjukare. IQn går även den som ett tåg men det låter och smäller lite mer. RSen däremot kunde vara rent livsfarlig med sitt BRP syndrom. Dvs om du missade något gupp och tappar fart så kan boggin börja hoppa i sidled på leden och är man inte berädd så kan man vänta sig att den kastar av dig.

RSen har även mer elektronik i sig, vissa tycker att det är kul. Jag tycker att det bara är yttligare en sak som kan gå sönder och känns mest onödigt och känsligt.

IQn känns mer gedigen och välbyggd. Man känner mer förtroende för maskineriet.

IQRRSEn som jag kört med den här och förra säsongen kommer jag att behålla även nästa. Jag är toknöjd med den.

144" matta gör att den går 100ggr bättre i pudersnön samtidigt som det inte märks av vare sig på leden eller i luften att det är lite mer matta där bakom.
Den går kanonfint med rätt bestyckning.
Äter inga remmar.
Håller för allt.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Har ägt/äger/byggt IQ 440/600R (Riktiga långslagiga 600R motorn), IQ600RR, IQ600RRSE (nuvarande), Rev 440, Rev 600, Lynx RS, ProXR 440/800 m.m..

Och ska jag stå i vägvalet i dagsläget mellan en IQR och en RS hade jag inte ens pissat åt RSen håll...
Misstolka mig inte fel, RSen är en riktigt fin maskin och lätthanterlig.

Men gämtemot IQn så känns körställningen väldigt omodern, vilket i och försig gäller de flesta andra maskiner då IQn har en väldigt aggresiv körställning.

Allt inte bara känns utan det var är klenare, på RSen kunde man se pyramiden svikta när man krängde i styret. Hål blev fort ovala och glapp uppstod, plasten var så mjuk att primären petade igenom kåpan flertalet gånger, andra plastdetaljer lossnade eller började att glappa.
Men då var ju också RSen lite mer smidig och lätthanterlig. Viktmässigt så känner man ingen skillnad men med IQn så krävs det ett lite mer bestämt grepp och mjölksyran infinner sig fortare.

I pudret skulle jag säga att det inte är någon större skillnad, det är fotstegen som är bromsen på båda maskinerna.

Köra på rulle är lika lätt på de bägge två.

På leden så går RSen lite mjukare. IQn går även den som ett tåg men det låter och smäller lite mer. RSen däremot kunde vara rent livsfarlig med sitt BRP syndrom. Dvs om du missade något gupp och tappar fart så kan boggin börja hoppa i sidled på leden och är man inte berädd så kan man vänta sig att den kastar av dig.

RSen har även mer elektronik i sig, vissa tycker att det är kul. Jag tycker att det bara är yttligare en sak som kan gå sönder och känns mest onödigt och känsligt.

IQn känns mer gedigen och välbyggd. Man känner mer förtroende för maskineriet.

IQRRSEn som jag kört med den här och förra säsongen kommer jag att behålla även nästa. Jag är toknöjd med den.

144" matta gör att den går 100ggr bättre i pudersnön samtidigt som det inte märks av vare sig på leden eller i luften att det är lite mer matta där bakom.
Den går kanonfint med rätt bestyckning.
Äter inga remmar.
Håller för allt.
okej mycket bra skrivet men jag är ju intresserad av en iq rr och inte en r? eller glömde du bara ett r ?
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Eller pappa som äger den men mest jag som kört den...
+går bra efter leden och ända bra i djupsnön för att vara en kort men det gäller att leva på farten som med alla korta maskiner.
+ tar ingen rem och drar inge mer bensin än sdi'n.
Det enda minuset är väll magnapullen som for...
Är en -08 ho (förgasare) med 44as matta och lite neddrevad.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Eller pappa som äger den men mest jag som kört den...
+går bra efter leden och ända bra i djupsnön för att vara en kort men det gäller att leva på farten som med alla korta maskiner.
+ tar ingen rem och drar inge mer bensin än sdi'n.
Det enda minuset är väll magnapullen som for...
Är en -08 ho (förgasare) med 44as matta och lite neddrevad.
allright men -08ans är inget alternativ för mig med tanke att jag hade en under 1 vecka i fjällen i vintras. OM jag ska ha en re så är jag i så fall intresserad av re 800 - 09 ev 600an. men då ligger ju dom uppemot 70-80... Men egentligen så vill jag bara slänga ut 50-60... så lutar nog ändå åt en iq men svider ju lite med denns bränsleekonomi
 

Dennisl

Medlem
29 nov 2009
34
0
1
allright men -08ans är inget alternativ för mig med tanke att jag hade en under 1 vecka i fjällen i vintras. OM jag ska ha en re så är jag i så fall intresserad av re 800 - 09 ev 600an. men då ligger ju dom uppemot 70-80... Men egentligen så vill jag bara slänga ut 50-60... så lutar nog ändå åt en iq men svider ju lite med denns bränsleekonomi
Dom som säger att deras polarisar drar kring7l/ milen kan ju knappast bestyckat om förgasarna? jag har då aldrig lyckats att få den att dra mer än 4l/ milen oavsett föret, ganska acceptabelt för en 600motor tycker jag iaf! Bara köra och vara glad, det är en toppen skoter :)