polaris iq 600rr - 09

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Dom som säger att deras polarisar drar kring7l/ milen kan ju knappast bestyckat om förgasarna? jag har då aldrig lyckats att få den att dra mer än 4l/ milen oavsett föret, ganska acceptabelt för en 600motor tycker jag iaf! Bara köra och vara glad, det är en toppen skoter :)
okej låter ju grymt det. Ja 4L milen är helt acceptabelt med tanke på maskinen. Ne det är det jag tänkt på också dom som påstår att dom drar 7-10L milen eller så bara myttar dom. Så du är nöjd med chassie, dämpare, motor osv? något som har krånglat för dig? har du något negativt att säga om din iq?
 

Dennisl

Medlem
29 nov 2009
34
0
1
okej låter ju grymt det. Ja 4L milen är helt acceptabelt med tanke på maskinen. Ne det är det jag tänkt på också dom som påstår att dom drar 7-10L milen eller så bara myttar dom. Så du är nöjd med chassie, dämpare, motor osv? något som har krånglat för dig? har du något negativt att säga om din iq?
Ja förmodligen myttar dom, fast det vet jag inte aldrig kört med original bestyckning! dämparna är ju förjävligt hårda om man jämför mot andra likvärdiga skotrar jag prövat fast jag ser det inte som en nackdel går ju bara att köra hårdare.. motorn är väldigt driftsäker som tidigare sagt inte behövt skruva så mycket i den! gick sönder ett avgasmembran i vintras och det har inte gått en ända rem!

körde en långkörning i vintras och det var väll inte så jätte skönt pga den hårda fjädringen dock glömde jag att ställa om fjädringen i boogin och körde med iq r dämpare fram så kanske det var därför det var så obehagligt

Sitter och funderar över något negativt.. det ända jag kommer på är att dom är väldigt tungstyrda men ser inte det som ett jätte stort problem går att åtgärda om man vill!
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Ja förmodligen myttar dom, fast det vet jag inte aldrig kört med original bestyckning! dämparna är ju förjävligt hårda om man jämför mot andra likvärdiga skotrar jag prövat fast jag ser det inte som en nackdel går ju bara att köra hårdare.. motorn är väldigt driftsäker som tidigare sagt inte behövt skruva så mycket i den! gick sönder ett avgasmembran i vintras och det har inte gått en ända rem!

körde en långkörning i vintras och det var väll inte så jätte skönt pga den hårda fjädringen dock glömde jag att ställa om fjädringen i boogin och körde med iq r dämpare fram så kanske det var därför det var så obehagligt

Sitter och funderar över något negativt.. det ända jag kommer på är att dom är väldigt tungstyrda men ser inte det som ett jätte stort problem går att åtgärda om man vill!
okej hårda dämpare vet jag att den har. Men det ser även jag som positivt.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
okej mycket bra skrivet men jag är ju intresserad av en iq rr och inte en r? eller glömde du bara ett r ?
Jag gämför RSen med både min 440/600R och mina IQ 600RR/RRSE. Och i vilket fall så skulle jag valt IQn.

RSen och Ren är ju lite rappare gämtemot RR men en korrekt bestyckad RR går absolut inte dåligt! Faktum är att både den här och andra tidningen beskrev den som bland de mest motorstarka 600 under 2008.

Eftersom du funderar på en RS så kan du ju lika gärna kolla på IQRen också. 09 kom de med en bättre framvagn och den nya långslagiga motorn är en riktig pärla. Passar bra för freeride, är driftsäker och inte så känslig på bestyckningen.
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Bör tillägga att jag mätt upp min förbrukning på 16mil i vintras då vi körde rejält blandad körning. Allt från bus i den djupaste pudersnö jag någonsin skådat till ledrace, transportsträcke fart och race på isen.
Den hade då druckit ganska exakt 60L bränsle, dvs 3,75L milen.
Väldigt bra, dessutom har jag ju 144" matta istället för std 121".

Några trista grejer med RR dock är avsaknaden utav nonspilhjul och den lilla 32L tanken.

Själv har jag utrustat min RRSE med 9kuggs nonslip och 40L trailtank med mätare.
Nu till nästa år blir det den nya designen utav feethookers "betterbords" för att få bort lite snö från fotstegen.

 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Har ägt/äger/byggt IQ 440/600R (Riktiga långslagiga 600R motorn), IQ600RR, IQ600RRSE (nuvarande), Rev 440, Rev 600, Lynx RS, ProXR 440/800 m.m..

RSen däremot kunde vara rent livsfarlig med sitt BRP syndrom. Dvs om du missade något gupp och tappar fart så kan boggin börja hoppa i sidled på leden och är man inte berädd så kan man vänta sig att den kastar av dig.
Berätta mer om den här BRP syndromen som du nämner, har aldrig hört talas om den förut
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Jag gämför RSen med både min 440/600R och mina IQ 600RR/RRSE. Och i vilket fall så skulle jag valt IQn.

RSen och Ren är ju lite rappare gämtemot RR men en korrekt bestyckad RR går absolut inte dåligt! Faktum är att både den här och andra tidningen beskrev den som bland de mest motorstarka 600 under 2008.

Eftersom du funderar på en RS så kan du ju lika gärna kolla på IQRen också. 09 kom de med en bättre framvagn och den nya långslagiga motorn är en riktig pärla. Passar bra för freeride, är driftsäker och inte så känslig på bestyckningen.
nja vill nog inte ha en rs med tanke på att den inte har back och det är mitt krav. Och en r känns ltie överdriven. Är ju en renodlad racemaskin medans rr:en är lite snällare och jag tror att det räcker för mig
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Bör tillägga att jag mätt upp min förbrukning på 16mil i vintras då vi körde rejält blandad körning. Allt från bus i den djupaste pudersnö jag någonsin skådat till ledrace, transportsträcke fart och race på isen.
Den hade då druckit ganska exakt 60L bränsle, dvs 3,75L milen.
Väldigt bra, dessutom har jag ju 144" matta istället för std 121".

Några trista grejer med RR dock är avsaknaden utav nonspilhjul och den lilla 32L tanken.

Själv har jag utrustat min RRSE med 9kuggs nonslip och 40L trailtank med mätare.
Nu till nästa år blir det den nya designen utav feethookers "betterbords" för att få bort lite snö från fotstegen.

allright under 4L milen tycker jag ändå är okej och om man har den korta rr:en så kanske den ligger på 3.5 på blandad körning. Ja nonslip ska jag nog även sätta på vid ett ev köp. lutar nog åt en iq:rr ändå :D
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
fundera vilken skillnad det är på 08an och 09an?
det jag vet är att det är 32mm matta original på 08an och 38 på 09an
Men det bör väl vara något mer? nån som har koll?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
okej ja ruta,dekaler och matta är ju inte mycket. man sätter ju dit en 44mm matta ändå.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
någon som vet hur stor skillnad det är på bränsleförbrukningen \ oljeförbrukningen på vanliga rr och r?